Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Fade to Silence


Door Rene Groen op 13-05-2019 om 12:03
Bron: Gamed

Overleven in een open wereld te midden van barre omstandigheden, zo kunnen we Fade to Silence in het kort omschrijven. Het is geen genre waar ontwikkelaar Black Forest Games ervaring in heeft, getuige eerdere projecten als Giana Sisters en Bubsy. Kunnen ze hier desondanks toch goed mee uit de voeten?

Als je de game start hoef je weinig achtergrond te verwachten. Het hoofdkarakter Ash ontwaakt uit de dood in een ijzige wereld en beseft al snel dat hij een veilig onderkomen moet zien te creëren, niet in de laatste plaats om zijn dochter Alice te beschermen. Daar waar je in eerste instantie vooral vragen opgeworpen krijgt volgen er na verloop van tijd antwoorden, gepresenteerd middels korte flashbacks. Althans, ik neem aan dat dit het idee was van de ontwikkelaar, de flashbacks zijn namelijk dermate kort en veelal nietszeggend dat er aan het einde nog altijd vele vragen overeind blijven staan.


Zoals gezegd zul je een nederzetting moeten opbouwen om de strenge winter niet de overhand te laten krijgen. In de wildernis ga je op zoek naar hulpmiddelen als hout en voedsel en leer je al snel de hardheid van de natuur kennen. Een confrontatie met een vijand of een sneeuwstorm liet mijn levens snel slinken en aangezien je er in de Survival Mode slechts drie hebt was het dan ook snel gedaan. Net vele uren gespendeerd in de wildernis en toch het onderspit gedolven? Dan mag je gewoon helemaal opnieuw beginnen. Of zoals de moeder van Jan Smit het goed wist te verwoorden: 'Alles is weg'. Inderdaad, een bikkelharde formule waar je van moet houden. Deze vorm van permadeath kan ongedaan worden gemaakt in Exploration, de keerzijde is dat je hier geen Achievements of Trophies vrijspeelt. Tanden op elkaar en leren van mijn fouten fluisterde ik mezelf toe, gelukkig kun je wel de perks behouden die je eerder hebt vrijgespeeld.

In mijn nieuwe poging besloot ik het iets rustiger aan te doen. Tijdig eten om mijn gezondheid op peil houden en niet te grote afstanden overbruggen zonder mezelf op te warmen bij een vuurtje. Gedurende deze tocht kom je andere overlevenden tegen die zich bij je kamp kunnen voegen en op diens beurt er eveneens op uittrekken om grondstoffen te verkrijgen. Op papier een prima manier om wat werk uit handen te geven, in de praktijk blijkt alleen dat ze je voorraden zelf ook nodig hebben om te overleven. De mogelijkheid om coöperatief te spelen geeft niet echt een meerwaarde, hoewel je zou verwachten dat de tweede speler een bruikbare rol op zich neemt zal de progressie alleen bij de host worden opgeslagen en verdient je hulpbron geen Achievements of Trophies.


Tot nu toe is het vooral een kwestie van smaak. Ben je op zoek naar een pittige ervaring dan kan Fade to Silence je dit bieden. Toch zijn er ook aspecten waar fans van dit genre rekening mee moeten houden. Neem de controls die allerminst logisch zijn ingedeeld. Wie vond het een goed idee om je te laten springen met RB? Een totaal onlogisch besluit, iets wat ook doorgevoerd is bij het vechten tegen de zogeheten Eldrith monsters. Niet alleen bieden ze amper variatie, ook van enig strategisch denkwerk is geen sprake. Al snel besef je dan ook dat je in een cirkel van diverse gameplay komt vast te zitten die geen van allen echt goed is uitgewerkt. Natuurlijk is het leuk om je kamp groter te zien worden en de map te ontvouwen, toch weet de ontwikkelaar dit concept niet te doorbreken met iets nieuws.

Ook op technisch vlak weet de ontwikkelaar weinig indruk te maken. Wanneer je de eerste keer te maken krijgt met een sneeuwstorm voelt dit nog indrukwekkend aan, verder vallen vooral de matige graphics en (op momenten) slechte framerate op. Hoewel de muziek nog prima is zijn de conversaties generiek en de lip syncing lijkt nergens op. Daar waar de game in eerste instantie nog indruk weet te maken door zijn uitdaging vervalt ook dit aspect na verloop van tijd en blijft er weinig over om echt enthousiast van te worden.
Beoordeling
55
Fade to Silence tracht meerdere genres te combineren en weet in geen van allen echt uit te blinken. In eerste instantie zal het nog fans weten te bekoren die een uitdaging zoeken, toch overheerst na enige tijd de eentonigheid en matige techniek. Voor de adviesprijs van ongeveer vijftig Euro gaan we dan ook liever met een goed boek bij de kachel zitten.


13:24  A Plague Tale: Innocence met launchtrailer
05:17  Marvel Ultimate Alliance 3 met gameplay
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Fade to Silence
Type:
Game
Releasedatum:
30-04-2019
Ontwikkelaar:
Black Forest Games
Uitgever:
THQ Nordic Games
Media:








Meer media