Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
18 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
17 Juli 2019 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
(0) 
(0) 
16 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(1) 
14 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 Juli 2019 
(1) 
(2) 
12 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(23) 
10 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(16) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
08 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juli 2019 
(4) 
(0) 
06 Juli 2019 
(1) 
(5) 
(0) 
05 Juli 2019 
(0) 
(1) 
(0) 
(8) 
04 Juli 2019 
(43) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juli 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
02 Juli 2019 
(21) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
01 Juli 2019 
(0) 
(21) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
30 Juni 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
29 Juni 2019 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
Stranger Things 3: The Game
Bloodstained: Ritual of the Night
[E3] De vergeten platformen van de E3
The Sinking City
Review:

Vane


Door Stefan van B op 17-01-2019 om 07:37
Bron: Gamed

De Japanse ontwikkelaar Friend & Foe Games, bestaande uit veteranen van het voormalige Team ICO, probeert met hun debuuttitel Vane de charme en het kwalitatieve succes van hun voormalige werk te evenaren. Deze exclusieve PlayStation 4 game werd deze week digitaal uitgebracht. Na een heftig, chaotisch en indrukwekkend intro stappen we in de huid van een vogel, vrij om te vliegen door een eindeloos lijkende woestijn. Gaandeweg ontdekken we echter dat deze vlucht niet zo probleemloos is als deze had moeten zijn.

Vane is gemaakt met de gedachte dat spelers zelf hun eigen pad in de wereld moeten vinden. Er zijn geen instructies en amper knoppen om in te drukken. De spelwereld is groots opgezet. Alle elementen die hier in opvallen zijn veelal aandachtspunten. De game probeert je hiermee naar deze punten toe te leiden. Om je daarbij een subtiele hint te geven zal je volgende doelstelling extra glimmeren in het licht. De spelwereld is indrukwekkend, mede doordat deze ondersteund wordt door een sterke soundtrack. De altijd aanwezige synthesizer voorziet jouw avontuur op de achtergrond met warme tonen en hevige, harde klanken wanneer nodig. De eerste indruk die we van Vane hebben is dan ook sterk, maar dit blijft helaas niet lang hangen.


Al snel ontdekken we namelijk dat de game letterlijk te mooi is om waar te zijn, want de framerate houdt het niet bij. Als we als vogel op hoge snelheid langs de meer gedetailleerde omgevingen vliegen kan een frameratedip je niet ontgaan. De camera zit daarnaast vaak te dicht op jou als vogel, waardoor belangrijke elementen uit je zicht kunnen blijven en je aan het stuntelen bent om de camerahoek te krijgen die je eigenlijk wilt. Dit is in de grote open omgeving waarmee de game start nog wel te doen, maar in de beklemmende omgevingen die later in de game opduiken toch een stuk minder prettig. Als vogel kan je ook enkel landen als je daarmee een knop indrukt, duik je recht richting de grond dan zal je eeuwig boven de grond blijven vliegen met je neus recht naar beneden. Het zijn deze en andere kleine zaken die je uit de ervaring halen en het geheel wat krampachtig doen aanvoelen.

We spelen echter niet alleen als een vogel in Vane. Al vroeg leer je te transformeren in een mensenjongen. Hiermee kunnen we op een andere manier de spelwereld verkennen en complexe puzzels proberen op te lossen. Helaas verdwijnt hiermee de grote mate van vrijheid en snelheid die je als vogel kent uit het spel. Als jongen zal ook de omgeving om je heen in rap tempo transformeren, waardoor de game vaak even kwijt is of je nu wel of niet de grond aanraakt. Deze en vele andere grafische, maar ook op de gameplay effect hebbende glitches zorgen ervoor dat Vane niet altijd prettig is om te spelen. Het helpt ook niet dat de puzzels vaak onduidelijk zijn, ondanks glimmers en subtiele hints. Een inconsistent checkpoint-systeem en het gebrek aan de mogelijkheid om tussentijds de game op te slaan maken de teleurstelling bijna compleet. Het verhaal is het laatste punt wat ik nog wil noemen, vrijwel non-existent. Je mag erin zien wat je erin wilt zien, maar dit komt niet geheel tot zijn recht als de game veelal een frustrerend effect heeft.
Beoordeling
50
Met een prijskaartje boven de €20,- kan ik Vane niet aanbevelen. De openingssequentie is het beste onderdeel, waarna de game vervalt in een cirkel van frustraties. Indrukwekkende beelden en een sterke soundtrack maken helaas geen game. Daar is ook een sterke gameplay voor nodig, welke hier ontbreekt.


14:13  Lengte van Resident Evil 2 bekend
07:36  Tomb Raider: The Nightmare DLC komt 22/01
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Cylob op 19-01-2019 om 11:38 [Niv: 17 / Exp: 845]
Jammer hoor. Het ziet er namelijk geweldig uit.

Gast (90.24.111.xxx) op 19-01-2019 om 12:44
Gewoon te pretentieus allemaal.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Vane
Type:
Game
Releasedatum:
15-01-2019
Ontwikkelaar:
Friend & Foe Games
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:







Meer media