Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
19 September 2018 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(11) 
(0) 
(0) 
18 September 2018 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
16 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 September 2018 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
14 September 2018 
(2) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(6) 
(6) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 September 2018 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2018 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
11 September 2018 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2018 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
09 September 2018 
(2) 
(6) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 September 2018 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Final Fantasy XV: Pocket Edition
Battlefield V
Asterix & Obelix XXL 2
Slime Rancher
Hands-On:

Battlefield V


Door Stefan van B op 15-09-2018 om 12:26
Bron: Gamed

Battlefield V’s onthulling spleet de community in tweeën. Het negatieve sentiment leek zelfs het positieve te overstemmen, want de game lijkt niet de authentieke ervaring te worden die Battlefield 1 was. De fans zijn verdeeld en reageren fel op de game en op elkaar. Onder dit deken van discussie bevindt zich echter nog steeds een videospel dat vorige week uitgebreid getest kon worden in de open beta. Wij lieten het geschreeuw achter ons en doken in de game om zelf de potentie van DICE’s nieuwe shooter te ervaren.

Met Battlefield V keert DICE terug naar de Tweede Wereldoorlog. Deze monumentale gebeurtenis in onze geschiedenis heeft regelmatig de grondslag gevormd voor de ontwikkeling van videogames in diverse genres. Het is dan ook een pluspunt dat DICE de vertrouwde slagvelden verlaat om minder vaak behandelde locaties en gebeurtenissen centraal te stellen. Zodoende waren de nieuwe speelkaarten Rotterdam en het Noorse Narvik te spelen in twee modi. Op beide kaarten konden we in de traditionele Conquest modus duiken en op Narvik konden we tevens aan de slag met Grand Operations, een uitgebreide variant op Battlefield 1’s Frontlines.


Na enkele dagen intensief op beide kaarten gespeeld te hebben krijg ik echter het gevoel dat Battlefield V nog niet helemaal is wat het zou kunnen zijn. De slagvelden voelen niet alsof ze deel uitmaken van het grotere geheel dat de Tweede Wereldoorlog was, iets waar Battlefield 1 wel goed in slaagde. Er mist intensiteit en er heerst een gevoel van leegte. Ja, ik heb echt wel indrukwekkende momenten meegemaakt, maar vaak bleef ik toch enigszins teleurgesteld achter. Zeker tijdens de eerste dagen van de beta viel dit des te meer op, wat zou kunnen betekenen dat spelers moeten wennen aan de nieuwe manier van spelen. Deze game is namelijk niet gewoon Battlefield 1 in een nieuw jasje. DICE heeft flink wat wijzigingen doorgevoerd ter bevordering van het samenspel. Deze wijzigingen liggen echter in de weg van toegankelijkheid, hetgeen nieuwe spelers wel eens zou kunnen afschrikken. Waar je in de vorige titel namelijk nog vrij lineair van punt A naar punt B kon rennen, daar moest je tijdens de beta goed op je stappen letten wilde je niet direct het loodje leggen. Een alleenstaande held kan je dan ook niet worden, enkel met samenspelen kom je verder.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat we de grootste veranderingen in het squad-systeem tegenkomen. Niet langer bestaan squads uit groepjes van vijf. Dit getal is verlaagd naar vier. Idealiter bestaat elke squad uit vier leden met elk een andere klasse, maar dat lijken nog niet alle spelers te snappen. Met diverse nieuwe features probeert DICE de interne samenwerking van een squad te bevorderen. Zo kan je ongeacht welke klasse je speelt een neergeschoten squadmaat terug tot leven brengen, zoals ook elke speler fortificaties kan bouwen. Er zijn nu meer mogelijkheden om elkaar te helpen en dat bleek voor veel spelers nog even wennen. Elke klasse heeft ook weer versterkte unieke eigenschappen. Een Support kan overal fortificaties plaatsen en spelers van extra ammunitie voorzien, wat hard nodig is omdat je nu bij aanvang met minder ammunitie start. Een Recon zal naast het sluipschieten ook effectief gebruik moeten maken van een verrekijker, want enkel daarmee kan je nog doelgericht tegenstanders spotten voor je medespelers. Een Assault blaast tanks uit de weg en een Medic voorziet iedereen van een tweede leven en genoeg gezondheid. Met je squad spaar je daarnaast punten voor toffe bonussen als een tank of V2-Raket, waarvan bij laatstgenoemde de punten echter enkel naar de squad-leider gaan.


Als je eenmaal een goed samenspel hebt gevonden, dan is de game uiteraard enorm tof om te spelen. Het zal echter nog moeten blijken of genoeg spelers hier open voor staan, of dat zij toch maar het sluipschuttersgeweer pakken om enkel doden te maken zonder doelen te behalen. De game was hierin tijdens de beta, zoals ook vaak in het vorige deel, niet geheel in balans. Misschien een maximum van één sluipschutter per squad? Zo probeert ook Insurgency: Sandstorm haar spelers in balans te houden, hetgeen tijdens die beta succesvol bleek. Het al enkel tonen van een algeheel overzicht van hoeveel spelers welke klassen spelen in jouw team kan al de keuze voor het spelen van een bepaalde klasse versterken, zodat er een beter evenwicht ontstaat. Een nodig evenwicht, want benadrukt moet worden dat goed samenspel je speelervaring kan maken en breken.

Een ander punt waar DICE zeker nog aan mag werken is de wijze waarop je je uitrusting kan vormgeven en verbeteren. Ten eerste is er een in-game puntensysteem waarmee je nieuwe upgrades en vormgevingsitems kan kopen. Deze wordt echter nogal uitgebuit. Voor elk verschillend wapenonderdeel kan je aparte camouflage kopen, wat ook betekent dat camouflage op je gehele wapen plaatsen een onnodig lang proces is omdat je alle items langs moet gaan, het kost ook flink wat punten. Voordeel is dat je dit in-game kan doen. Als je je wapens wilt upgraden dan zal je uit het spel moeten stappen, om vanuit het hoofdmenu naar weer een geheel ander menu te gaan. Hierin kan je wapens via een upgradeboom verbeteren. Het nadeel is dat dit nergens op slaat. Verbeteringen zouden via attachments moeten plaatsvinden, die ook nog eens visueel te zien kunnen zijn, zoals dat ook in Battlefield 4 het geval was. In Battlefield V zijn ze echter onzichtbaar en hebben ze domme benamingen als ‘snellere kogels’. De gehele menu interface is daarnaast verre van intuďtief, zodat het aanpassen van je uitrusting vaak tot irritatie leidt. Daarnaast zal je ook per factie je wapenuitrusting moeten aanpassen, zodat je ook nog eens vaak dubbel werk doet. Leuk is anders.


Zo zijn er eigenlijk veel grote en kleine dingen die afbreuk doen aan de speelervaring in Battlefield V. Er zijn bijvoorbeeld weinig voertuigen te vinden op de kaart, mede doordat ook tanks terug naar de basis moeten rijden om hun beperkte kogelvoorraad aan te vullen. Doordat tanks niet heel snel zijn duurt dit lang en worden ze vaak leeg op de kaart achtergelaten. Het censuursysteem in de chat is eveneens belabberd. ‘DLC’ verandert in ***, terwijl ‘free dlc’ wel is toegestaan. Ook woorden als ‘Titanfall’, ‘white man’ en ‘nazi’ zijn niet toegestaan. Het is ironisch dat een game die zich afspeelt binnen de context van een conflict tegen een regime doordrongen van vrijheidsbeperkingen en schendingen van mensenrechten zelf zoveel onnodige censuur toepast. Tevens lijkt de hoeveelheid content bij launch erg beperkt. Er zijn maar acht verschillende speelbare kaarten en minder wapens, voertuigen en speelmodi dan in eerdere titels. Een Premium Pass mag dan wel ontbreken en verruild zijn voor de belofte van regelmatige uitgave van nieuwe content, het is zo wel een beetje magertjes.

Ondanks indrukwekkende graphics, waarbij verschillen tussen PC en consoleversies op dit moment erg duidelijk beginnen te worden, en enorm toffe animaties, mist Battlefield V toch een bepaalde charme. De game lijkt zo te focussen op inclusiviteit – waar niets mis mee is – dat het zijn eigen identiteit uit het oog is geraakt. Ik verwachtte talloze oprukkende tanks, bombarderende vliegtuigen, paratroopers, Tommy Guns en een bombastische soundtrack. We kregen echter schitterende, doch lege straten, waarbij teams vaak in een rondje leken te rennen van punt naar punt. Patstellingen, zoals in Argonne Forest, ben ik niet tegengekomen. Ik hoop dan ook dat DICE goed gebruik maakt van het uitstel om de game beter in balans te brengen en de intensiteit van de game te verbeteren. Op 20 november zullen we erachter komen of DICE daarin gaat slagen, dan verschijnt de game op PC, Xbox One en PlayStation 4.


08:41  Square met World of Final Fantasy Maxima
12:21  Launchtrailer Undertale
 Reacties (9)
 Pagina: 1
jerfo op 15-09-2018 om 12:44 [Niv: 92 / Exp: 4625]
het is ook nog maar de beta en we hebben maar 2 maps kunnen spelen...

Gast (83.84.154.xxx) op 15-09-2018 om 14:17
WHITE MAN!

MaartenL (Redacteur) op 15-09-2018 om 14:37 [Niv: 471 / Exp: 23526]
Na Battlefront kon DICE me de pot op...

Perfecte visuals en dan zo'n domme gameplay. Pff

Gast (84.81.18.xxx) op 15-09-2018 om 15:00
Wordt niks meer dit, snel uitbrengen deze hap en een sequel gaan maken op Battlefield 4

Gast (86.91.27.xxx) op 15-09-2018 om 16:05
Op 4? Liever BC:3

Stefan van B (Redacteur) op 15-09-2018 om 20:06 [Niv: 54 / Exp: 2703]
@jerfo: Klopt, het is inderdaad nog maar een beta. De game is echter een krappe twee maanden verwijderd van release en deze twee maps zijn degene die al enkele maanden uitvoerig (ook in twee alpha's) zijn getest. Dus juist deze maps zouden nu echt goed moeten aanvoelen.

Gast (143.179.85.xxx) op 16-09-2018 om 11:28
Ik heb em besteld zelfs de luxe edetion mooue game

jerfo op 16-09-2018 om 18:37 [Niv: 92 / Exp: 4625]
misschien maar het zegt niet dat er geen andere maps in komen die wel hebben wat je in de onderste alinea beschrijft

Rene Groen (Eindredacteur) op 17-09-2018 om 11:35 [Niv: 696 / Exp: 34820]
Je beoordeelt een beta op wat je aangeboden is, niet op wat het in de toekomst kan zijn. Anders kun je na iedere kritiek wel de opmerking plaatsen dat hier misschien nog verandering in komt of een toevoeging aan zal worden gedaan.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Battlefield V
Type:
Game
Releasedatum:
20-11-2018
Ontwikkelaar:
EA Digital Illusions
Uitgever:
Electronic Arts
Media:





Meer media