Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
23 September 2018 
(0) 
(7) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 September 2018 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
20 September 2018 
(11) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 September 2018 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
18 September 2018 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
16 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 September 2018 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
14 September 2018 
(2) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(6) 
(6) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 September 2018 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2018 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
11 September 2018 
(1) 
NBA Live 19
Shadow of the Tomb Raider
My Brother Rabbit
Final Fantasy XV: Pocket Edition
Review:

Secret of Mana


Door Joni Philips op 01-03-2018 om 05:41
Bron: Gamed

De terugkeer van de Super Nintendo topper Secret of Mana zou een groot feest moeten zijn. Studio Square Enix slaagt er echter niet om de hoogdagen van de Role Playing Game te doen herleven met deze middelmatige remake voor PlayStation 4 en Vita. Het maakte simpelweg de foute keuzes om herinnerd te worden.

Hoewel Secret of Mana een echte topper was op de Super Nintendo, waren er destijds toch duidelijk wat verbeterpunten merkbaar. Zo was de artificiële intelligentie niet echt intelligent te noemen, wat ervoor zorgde dat je op het ene moment omsingeld werd door vijanden terwijl je op andere momenten door vijanden compleet wordt genegeerd. Een ander probleem blijft het item menu, waar je kunt zien welke items toebehoren aan welke personages mits een kleurcode. De verschillen zijn echter zo subtiel dat het systeem meer denkwerk vereist dan je zou wensen. Ook het feit dat je niet snel kunt zien of je een bepaald wapen al bezit of dat het sterker is dan je huidige wapen, blijft een tekortkoming voor de speelbaarheid. Er is ook een duidelijk praktisch gebrek met deze remake: het origineel werd geleverd met een kaart en uitgebreide handleiding, maar men is vergeten deze informatie over te zetten naar de game nu deze niet meer fysiek wordt meegeleverd.


Als een studio de beslissing maakt om een game op de markt te brengen zoals hij vroeger was, dan kan het natuurlijk worden geaccepteerd dat die oude gebreken niet zijn aangepast. Dat is hier echter niet het geval, men heeft effectief wel inhoudelijke aanpassingen gedaan. Zo is er de toevoeging van een minimap welke de ervaring vlotter maakt. Leuk is dat deze ook voor een snufje nostalgie zorgt, deze toont de map namelijk zoals deze er destijds uitzag op de Super Nintendo. Niet alle veranderingen zijn echter even positief, zo is er de nodeloze vereenvoudiging van het Grid systeem zodat je minder controle hebt over je computerbestuurde teamgenoten. En het feit dat de game je vorige locatie in de menu's niet meer onthoudt, maakt het gebruiken hiervan nog lastiger. De toevoeging van crashes is waarschijnlijk niet met opzet gebeurd, maar is ook verbazend omdat de game technisch niet echt een uitdaging lijkt.

De meest opvallende verandering in deze overzetting gebeurde op grafisch gebied, waarbij men wel de flitsende kleuren heeft bewaard maar is gegaan voor een 3D artstijl die in lijn ligt met andere Square Enix remakes uit het tijdperk. De stijl is op voorhand vaak bekritiseerd, maar geeft aanleiding tot enkele adembenemende omgevingen. We missen wel enigszins de sprites van het origineel, maar de nieuwe stijl is evenmin een teleurstelling. Het zijn eerder de aanpassingen aan de audio die voor een zure nasmaak zorgen. Het toevoegen van voiceacting is bijvoorbeeld wel bewonderenswaardig, maar dan moeten de stemmen wel van enige kwaliteit zijn. Dat is hier niet het geval. Het lijkt eerder amateurwerk dat verder wordt benadrukt door het ontbreken van enige lipsyncing. Ook in de soundtrack zien we een achteruitgang, het toevoegen van een wijdere variatie aan instrumenten zorgt ervoor dat klassieke nummers veel drukker klinken en hun impact verliezen. Een sterke soundtrack gaat zo verloren.


De gebreken zijn dus in het algemeen prominenter in deze versie, maar Secret of Mana is nog steeds een waardige ervaring. Een verhaal met charmante personages dat hier met enkele extra dialogen verder wordt uitgewerkt, de offline multiplayer die je toelaat de gevechten aan te vatten met twee vrienden, het realtime vechtsysteem dat je dwingt na te denken over de aanvallen die je gebruikt, en veel meer. Het waren elementen die in de jaren '90 voor een revolutionaire Role Playing Game zorgden. Ook meer dan twintig jaar later blijft Secret of Mana een unieke combinatie tussen een traditionele Role Playing Game als Final Fantasy en een Action-Adventure met Role Playing Game elementen zoals The Legend of Zelda. Het is een stijl waardoor spelers sinds 1993 verliefd worden op de titel, en hier nog steeds aanwezig zijn. De doorgevoerde veranderingen betrekken echter tegelijkertijd de meer aftandse elementen, waardoor de herinnering aan de goede oude tijd bedrukt wordt.
Beoordeling
60
Hoewel Square Enix duidelijk het hart op de juiste plaats had zitten met deze remake, krijgen we hier niet de topper die we verdienen. Het ontwikkelteam wilde duidelijk een eigen stempel op de titel drukken, maar deed dat op een verkeerde wijze. Bijna elke verandering zorgt voor een achteruitgang in kwaliteit, terwijl prominente tekortkomingen ongemoeid zijn gelaten. Square Enix slaagde er dan ook in om de topper om te toveren tot een ervaring om te vergeten.


05:41  Crytek's Cevat Yerli stapt op
05:41  PlayStation Plus hervormt in maart 2019
 Reacties (1)
 Pagina: 1
dantekloon op 01-03-2018 om 12:56 [Niv: 170 / Exp: 8477]
De game vind ik erg leuk, wel lijkt de game wel veel makkelijker dan de snes versie.

Ik dacht dat ik de enige was met een foutmelding, door de autosave functie is het niet heel erg.

Maar Square komt te laat met een update begin Maart om de foutmelding eruit te halen. Ook voegen ze item info toe dat misde in de game.

Maar ondanks dit een remake is lijkt de game zo identiek vergeleken met de snes versie.

Bijna platinum behaald

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Secret of Mana
Type:
Game
Releasedatum:
15-02-2018
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:



Meer media