Vorig jaar leerden we dat de Metro franchise een derde deel krijgt onder de naam Exodus. Afgezien van indrukwekkende beelden, zo ook gisteren in veertien screenshots, waren er nog maar weinig details bekend.
In Metro 2033 en Metro: Last Light waren we vooral onder de grond te vinden. Boven de grond was het namelijk gevaarlijk, niet alleen door de vervuilde lucht maar ook door de gemuteerde monsters. Mocht je al eens boven de grond komen, dan was dit slechts kortstondig. Voor Metro: Exodus zal dit anders zijn. Hoewel het geen compleet open wereld is krijgen we te maken met meer open omgevingen die ons vaker boven de grond brengt.
Omdat het geen open wereld betreft benadrukt ontwikkelaar 4A dat je niet terug kunt keren naar een level wanneer je deze reeds hebt afgerond. Wel zijn grootse omgevingen die de lineaire, verhalende missies met elkaar verbinden. Deze wereld is groot genoeg om voertuigen te ondersteunen zodat je jezelf sneller kunt verplaatsen. In de wereld krijgen we te maken met nieuwe facties en hoe ze reageren ligt aan de speler. Wanneer je hun leden agressief benadert zal de factie zich tegen je keren.
Wanneer je een level hebt doorgrond keer je terug naar Aurora, de trein die dient als bewegende hub. Gedurende het verhaal zullen zowel de trein als diens inwoners veranderen.
Eén van de grotere features uit de voorgaande Metro games was dat je ammo als valuta in kon zetten, waardoor je voorzichtig moest zijn in wie je neerschoot. In Exodus is dit aangepast en kunnen we zelf op onderzoek uit te gaan naar materialen, waarvan ammo slechts één voorbeeld is. Met deze materialen is craften mogelijk, hetgeen een grotere rol zal gaan spelen. Je kunt bijvoorbeeld scopes of andere toevoegingen van een geweer afhalen en deze op een ander geweer plaatsen die je vaker gebruikt. Tevens is het belangrijk deze wapens te reinigen, willen deze niet weigeren op een cruciaal moment.
|