Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Juni 2019
Gamed Gamekalender Maart 2019
Gamed Gamekalender Februari 2019
Review:

Metroid: Samus Returns


Door Stefan van B op 21-09-2017 om 05:36
Bron: Gamed

De laatste keer dat Nintendo een traditionele Metroid titel uitbracht is alweer even geleden. De aankondiging van Metroid: Samus Returns gedurende de afgelopen E3 was dan ook een grote en blije verrassing. Ontwikkelaar Mercury Steam slaagt er met deze moderne remake van de Gameboy Color klassieker uit 1991 in om één van de grootste vrouwelijke gaming iconen opnieuw te laten schitteren in een titel waarin uitdaging en spelplezier hand in hand gaan.

Waarschijnlijk ben ik niet de enige die de originele Metroid II heeft gemist. Deze zesentwintig jaar oude titel kwam een jaar voordat mijn ogen het daglicht zagen uit, minstens zes jaar voordat ik zelfs met videogames in aanraking kwam. Metroid: Samus Returns was voor mij dan ook een compleet nieuwe ervaring, zelfs mijn eerste Metroid titel. Toen de game middels een live demonstratie aan mij werd voorgesteld raakte ik al snel enthousiast, zoals ik al vrij duidelijk liet blijken in mijn preview van vorige maand. Deze game is zelfs één van de redenen geweest – naast de enorme lijst aan toppers die sinds 2005 zijn verschenen en nog steeds speelbaar zijn – om toch maar eens een Nintendo 3DS systeem aan te schaffen. Mercury Steam had dan ook hoge verwachtingen waar te maken. Een remake van een klassieker mag dan wel een veilige keuze zijn om Samus in terug te laten keren, maar een directe overzetting zou velen afschrikken door achterhaalde gameplaymechanieken.


Metroid: Samus Returns is echter een remake die meegegaan is met zijn tijd. In mijn preview noemde ik ‘behendigheid’ al als sleutelaspect, een uitspraak waar ik nog steeds achter sta. Hoewel de premisse van de game gelijk is gebleven – Samus reist af naar planeet SR388, waar ze een veertigtal Metroids dient uit te schakelen – zijn er gameplaygewijs flinke veranderingen doorgevoerd. Zo kun je nu onder andere aan richels hangen, is er 360 graden schietvrijheid dankzij het pookje, kun je van muur tot muur springen en is er een nieuw mêlee counter. Tezamen zorgt het voor een klassieke spelervaring die verrassend modern aanvoelt. De game mag dan wel onvergeeflijk zijn en een auto-save functie missen, het leert je om in rap tempo de game te meesteren. Het geeft dan ook enorm veel voldoening als het uiteindelijk wel lukt om de vele lastige passages door te komen.

De game kent daarnaast een goede balans wat betreft beloningen. Vaak wordt je eerst op bepaalde manieren – denk aan platformsecties - nog eens uitgedaagd, voordat je een upgrade krijgt die dergelijke secties vergemakkelijkt. Vervolgens kun je met een dergelijke upgrade weer nieuwe onderdelen van de spelwereld verkennen – en weer vele nieuwe geheimen ontdekken – waarbij je stapsgewijs steeds lastigere uitdagingen tegenkomt, tot je uiteraard weer wordt beloond met een nieuwe upgrade. Gestaag worden je wapenarsenaal en bewegingsmogelijkheden steeds meer uitgebreid. Hierbij zal je zo nu en dan ook eens wat moeten backtracken, maar dit is niet hinderlijk voor de spelervaring. Verschillende teleporteerpunten en een kaart waarop je naar hartenlust bepaalde zaken kunt markeren nodigen je uit de vele verborgen geheimen en upgrades te ontdekken.


Metroid: Samus Returns is een ijzersterke terugkeer voor de serie. Doordat er vrijwel geen verhalende elementen aanwezig zijn ligt de focus op de actie en heb je geen kennis nodig van de Metroid-lore om van de game te kunnen genieten. Het laat de gameplay de ster van dit meer dan tien uur durende avontuur zijn, die schittert tegen kleurrijke en sfeervolle 2.5D achtergronden en een spannende soundtrack. Het achterna jagen van de 40 Metroids is een heerlijke, sterk gebalanceerde uitdaging die het meeste van je behendigheid vraagt. Enige minpunt is dat het soms wat lastig is om middels het touchscreen te navigeren in deze snelle actiegame, hoewel dit met wat duimbehendigheid geen spelbederf geeft. Bij gebrek aan de nieuwe Metroid amiibo kan ik helaas niets melden over de unieke modi die met deze accessoires geleverd worden, enkel dat het jammer is dat meer spelplezier verscholen zit achter de aanschaf van gelimiteerde figuren. Ondanks deze rare designkeuze is Metroid: Samus Returns een aanrader die je behendigheid en reactievermogen flink op de proef stelt.
Beoordeling
90
Metroid: Samus Returns is de ideale terugkeer voor één van Nintendo’s meest geliefde iconen. De klassieke gameplay is dankzij moderne innovaties aangepast, wat resulteert in toegankelijke, doch uitdagende gameplay. Het potentieel van de 3DS hardware wordt goed benut en zet tezamen met een spannende soundtrack de perfecte achtergrond voor Samus haar avontuur op planeet SR388. Deze game verdient het dan ook absoluut om door eenieder gespeeld te worden.


10:53  [TGS] Trailer Fire Emblem Warriors
05:36  Mystic Tribe-video voor Middle-earth: Shadow of War
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Gast (89.20.169.xxx) op 21-09-2017 om 09:25
Helemaal mee eens. Nog even kort over de Metroid Amiibo, jammer dat de Fusion mode geunlocked is, maar het is wel een echte uitdaging. Waar Metroid soms wat makkelijk kan zijn is Fusion mode echt naaiend lastig. Denk aan enemies die met 1 attack meteen 3 energy tanks opslurpen als je niet oppast. Het vraagt echt het meeste van je metroid skils en een aanrader voor de echte die-hard.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Metroid: Samus Returns
Type:
Game
Releasedatum:
15-09-2017
Ontwikkelaar:
Mercury Steam
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media