“After World War I farmers found a plethora of unexploded ordnance, barbed wire, weapons, shrapnel and bullets while ploughing their fields. They called it the Iron Harvest.”
Bovenstaande is het citaat waarmee ontwikkelaar KING Art Games en artist Jakub Różalski de real-time strategy game Iron Harvest aankondigen voor de PC, PlayStation 4 en Xbox One. De game speelt zich af in 1920 en de daarop volgende jaren waarin ze een alternatieve versie van onze wereld centraal stellen waarin de mensheid - gefascineerd door technologie, motoren en ijzer - krachtige, lopende machines uitvinden. Ooit waren ze krachtige wapens in het strijdveld van de Great War, nu zijn ze onderdeel van het dagelijks leven.
In Iron Harvest vechten machtige facties voor invloed, terwijl verborgen machten toewerken naar de destabilisatie van Europa. The Saxony Empire is één van de meest invloedrijke landen binnen Europa met een krachtige industrie, ontwikkelde steden, moderne fabrieken en sterke militaire tradities. Na ongunstige condities in de Great War hebben ze zich uiteindelijk overgegeven en de huidige gemoedstoestand binnen het rijk is dan ook slecht. De trotse elite en vernederde aristocraten plannen in het geheim een actie tegen het beleid van de keizer.
De Polania Republic is een groots agri-cultureel land met een lange historie. Ze proberen hun status en terrein te behouden, terwijl ze tegelijkertijd worstelen met hun agressieve buren: de Sasony Empire in het westen en de Rusviet in het oosten. Om stand te kunnen bieden heeft Polania een programma geïnitialiseerd om hun leger te moderniseren, terwijl een groot deel van het land nog altijd bezet is door de Russische machten.
De Rusviet is een groots, krachtig en qua industrie en populatie ongeëvenaard rijk. Tegelijkertijd is het land moe en versleten door de langdurige oorlog. De mensen raken gefrustreerd en de kracht van Tsar Nikolaj verzwakt. De mysterieuze Grigori Rasputin is in de tussentijd een machtig man geworden en een revolutie lijkt dan ook aanstaande.
Het spel zit nog in een vroege ontwikkelingsfase en staat gepland voor 2018.



|