Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

The Division


Door Rene Groen op 18-03-2016 om 07:09
Bron: Gamed

Liza Minnelli wist het ons al te vertellen: “Money makes the world go round”. Het is wat alles om ons heen draaiende weet te houden en hetgeen wat mensen gelukkig maakt. Wat nu echter als geld niet zaligmakend is, maar juist de bron van al het kwaad?

Dit is namelijk precies wat er gebeurt binnen New York. Geld is ingezet als verspreidingsmiddel van een pandemie die binnen korte tijd de complete stad weet plat te leggen. Het is het verhaal aan de oppervlakte, dat je extra uit kunt diepen door er zelf jacht op te maken. Bijvoorbeeld door collectibles na te sporen, die meer inzicht geven in wat er zich heeft plaatsgevonden. Of door Echo's te activeren die een reconstructie weergeven van wat er zich eerder heeft afgespeeld. Toegegeven, het verhaal zal geen originaliteitsprijzen in de wacht slepen (sterker nog, het is gebaseerd op Operation Dark Winter, een simulatie van een ramp in grote omvang), maar dit maakt de beelden niet minder intens. Voorbijgangers worden zonder pardon afgemaakt, terwijl massagraven en op straat achtergelaten lijken doen denken aan de ergste oorlogsgebieden.


Deze chaos is afkomstig van diverse groeperingen. De Cleaners zorgden voorheen voor orde door hun werkzaamheden als vuilnisophalers, portieren en schoonmakers. Keurige mensen die alles zijn verloren sinds de uitbraak. Zij zien dan ook slechts één oplossing om de stad weer op de been te helpen; alles platbranden. Ze ontzien niemand, uitgaand van de gedachte dat iedereen besmet kan zijn. Hun intentie – de wederopstanding van New York – zou je nog als nobel kunnen omschrijven, maar anders is dit voor de Rioters. Zij denken enkel aan hun eigen overleving, werken samen in groepen om de kansen hierin te vergroten en laten een spoor van criminaliteit achter zich. De Rikers zijn wat dat betreft niet veel beter, zij wisten aan hun gevangenschap op het eiland Riker te ontsnappen en jagen met name de autoriteiten na.

Als laatste is er nog een groepering die we leren kennen als The Last Man Battalion. Toen de pandemie begon werden zij ingehuurd door de bedrijven op Wall Street ter bescherming, maar uiteindelijk werden ze in de steek gelaten. Door hun georganiseerde achtergrond zijn ze misschien wel de gevaarlijkste groepering, hetgeen ook terug te zien is in hun kledij en wapens. De overheid heeft echter een troef achter de hand in de vorm van The Division, soldaten die op ieder moment opgeroepen kunnen worden wanneer chaos heerst. En het moge duidelijk zijn; New York zit hier middenin.


Eén van de eerste handelingen is om een basis op te zetten die draait om een drietal vleugels; Tech, Medical en Security. Het zijn de richtingen waarin je het karakter kunt sturen in termen van speelstijl, maar denk tevens aan begeleidende Skills, Talents en Perks. Je bent niet verplicht om je te beperken tot één richting, maar kunt ook kiezen voor een mix aan mogelijkheden. Skills zijn te activeren vaardigheden die zowel een defensieve als een offensieve achtergrond kunnen hebben, waarbij je rekening dient te houden met een cooldown periode. Voorbeelden zijn neer te zetten Turrets in de Tech-vleugel, het plaatsen van station om jezelf en teamgenoten te genezen binnen Medical of het opzetten van een schild als je gebruikmaakt van Security. Om het effect te versterken kun je gebruik maken van Talents, zodat een Turrent bijvoorbeeld meer schade aanricht. Je kunt er hiervan vier activeren, waarbij je uiteraard goed na zult moeten denken welke skills je versterkt wilt zien. Als laatste zijn er nog de Perks, veertig passieve kwaliteiten die je niet hoeft te activeren maar altijd werkzaam zijn wanneer je ze hebt geselecteerd.

Om je karakter uit te bouwen in deze veelvoud aan mogelijkheden zul je missies moeten voltooien om punten in te verdienen. De hoofdmissies geven logischerwijs het meeste aantal punten, maar tevens zijn er genoeg kortere nevenactiviteiten die je aan kunt vangen. Het enige probleem dat we met deze missies hadden is dat ze na verloop van tijd wat herhalend aanvoelden. Iets meer variëteit had welkom geweest, maar dit vormde tegelijkertijd geen struikelblok om vroegtijdig af te haken. Het bereiken van een hoger level werkt verslavend, evenals het verzamelen van loot. Op dit laatste gebied kun je dan ook helemaal los gaan, steeds weer ontdek je nieuwe wapens of toevoegingen voor deze wapens en maak je andere keuzes waardoor de gameplay fris aan blijft voelen. Heb je toch wapens die niet binnen je straatje vallen, dan breek je deze simpelweg af om de losse onderdelen te verkopen. Ook het karakter zelf is flink aan te passen, dus ook op dit gebied zal verveling niet snel om de hoek komen kijken.


The Division is alleen te spelen, maar leuker is het om dit met (maximaal drie) andere spelers te doen, zeker ook omdat de matchmaking snel en goed werkt. Wanneer je een team hebt wiens kwaliteiten op elkaar afgestemd zijn komt The Division pas echt tot leven. De moeilijkheidsgraad neemt toe en je zult meer tactiek moeten hanteren om situaties te overwinnen. Dit komt mede omdat de AI ook een pak slimmer lijkt te zijn, terwijl deze op de lagere moeilijkheidsgraad op momenten als schietvoer dient en rare beslissingen neemt. Nu is het sowieso niet aan te raden op een lage moeilijkheidsgraad te spelen, niet alleen wil je jezelf uitdagen, het staat ook nog eens gelijk aan minder indrukwekkende loot. De mix van een shooter en een RPG werkt overigens prima. De soepelheid in termen van bewegingen lijkt uit Assassin's Creed overgenomen te zijn en dit komt de game zeker ten goede. Dat de camera een situatie soms net even uit het oog verliest bedekken we dan ook graag met de mantel der liefde. Ook het schieten zelf voelt goed aan, waarbij je vooral moet denken in de richting van een cover-based shooter.

Na een uur of vijfentwintig à dertig heb je het maximale level van dertig bereikt, maar dit betekent niet dat The Division de kast in kan. Je kunt betere loot nastreven, missies op een hogere moeilijkheidsgraad aanvangen en krijgt geheel nieuwe uitdagingen en missies voorgeschoteld. Tevens voelde ik me op dat moment pas echt klaar om de Dark Zone in te stappen. Dit PvP gebied is centraal gelegen in de map en geeft toegang tot waardevolle wapens en gear. Simpelweg binnen wandelen, je benodigdheden oppakken en weglopen is echter geen optie. Het virus heeft voor een flinke vervuiling gezorgd en verkregen items zullen dan ook eerst schoongemaakt moeten worden. Na het schieten van een lichtkogel zal een helikopter het gebied invliegen, hetgeen voor de andere aanwezigen – zowel de AI als andere spelers - eveneens zichtbaar is. Altijd is dan weer de vraag; komen anderen je helpen of keren ze zich tegen je? Je dient er rekening mee te houden dat je ze niet simpelweg neer kunt schieten, dit betekent namelijk dat je een Rogue Agent-etiket krijgt opgeplakt, waarmee je verdiensten in termen van geld en items afnemen. Het heeft me regelmatig zenuwslopende situaties opgeleverd.


The Division is niet voor iedereen weggelegd. Ben je iemand die voortgestuwd wil worden door een verhaal of steeds weer verrast wil worden in termen van missies en gameplay, dan is de kans groot dat je het na enkele uren opzij zult leggen. Uiteraard is het ook andersom te noteren; ben je iemand die er genoegdoening uit haalt om steeds weer betere loot te vergaren en een naadloze werking tussen single- en multiplayer kunt waarderen, dan is The Division je tijd en geld zeker waard. Dit komt mede door de schitterende graphics en een indrukwekkende spelwereld in een vervallen New York. Met dit nieuwe IP weet Ubisoft een goede indruk achter te laten en het is te hopen dat ze het spel blijven ondersteunen, zodat we over enkele maanden nog altijd actief zijn om de pandemie het hoofd te bieden.
Beoordeling
85
In de nachtelijke uurtjes van de E3 in 2013 kondigde Ubisoft The Division aan. Na lange tijd van speculatie over diens kwaliteit kunnen we concluderen dat ze hiermee een heerlijke titel in handen hebben. Toegegeven, de camera maakt soms een raar sprongetje en de missies zijn na verloop van tijd ietwat herhalend, maar de naadloze transitie tussen single- en multiplayer, de drang naar betere loot en de spanning in The Dark Zone maken dit ruimschoots goed.


08:59  Epidemie raakt Amsterdam en Rotterdam
07:08  Launchtrailer Miitomo
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Gast (178.117.126.xxx) op 18-03-2016 om 15:17
Een goede co op om met vrienden samen te spelen en meer hoeft dat niet zijn voor mij. Ik moet wel toegeven dat ik het grafische gedeelte tekort heb gedaan door het na de demo watchdogs achtig te noemen,vooral de belichting in combinatie met de weersomstandigheden zijn knap gedaan.

Beretta-1992 op 18-03-2016 om 15:38 [Niv: 68 / Exp: 3412]
Wat een heerlijke game is dit!

Ben zelf rustig aan het spelen. lvl 25 na zo'n 45 uur.

MaartenL (Redacteur) op 18-03-2016 om 22:40 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Volledig high end gear nu en moet toch zeggen dat end-game content nagenoeg afwezig is. Je kan de dailies doen, wat DZ hier en daar maar tja, voor wat precies?

Je ziet zoveel potentieel maar er is niets mee gedaan...

Dat gezegd zijnde, amuseer me altijd wel, zolang het met een groep is.

Gast (84.27.77.xxx) op 30-03-2016 om 10:30
@MaartenL Ook volledig high end level 31 gear? Daarna is het inderdaad een beetje stil... op de darkzone na die gewoon leuk is :P.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Tom Clancy's The Division
Type:
Game
Releasedatum:
08-03-2016
Ontwikkelaar:
Massive Entertainment
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media