Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Review:

Samurai Warriors 4: Empires


Door Joni Philips op 14-03-2016 om 09:27
Bron: Gamed

Ontwikkelstudio Omega Force lijkt voor sommigen alleen maar breinloze Warriors games te maken, maar dat is zeker niet het geval. Samurai Warriors 4: Empires is opnieuw een bewijs dat het team ook een strategische ervaring kan creëren, eentje waarin je goed moet nadenken.

Samurai Warriors 4: Empires heeft logischerwijs een duidelijke connectie naar Samurai Warriors 4 en Samurai Warriors 4-II, het spel heeft dezelfde basis inclusief het gevechtssysteem en de terugkeer van dezelfde tientallen historische karakters. Empires is echter geen simpele uitbreiding in tegenstelling tot Samurai Warriors 4-II, het is eerder een mengelmoes tussen die recente ervaring en de strategiegame Nobunaga's Ambition. Het is een aanpak die aanhangers van Samurai Warriors en de Chinese tegenhanger Dynasty Warriors series ondertussen vertrouwd in de oren moet klinken. Omega Force start steeds met een gloednieuwe game die het gevechtssysteem verdiept en nieuwe karakters introduceert, waarna het middels een 'Empires' uitbreiding een meer strategische aanpak verkiest. Het blijft de bedoeling om in meerdere levels vijanden te verslaan en om op deze manier de verschillende clans samen te brengen, maar je moet tussen die levels door eveneens denken aan het grotere geheel. Je moet middels tactische keuzes je invloed vergroten en je clan versterken zodat toekomstige acties vlotter verlopen.


Het spel start in twee uiteenlopende modes. De Conquest mode is een ervaring op basis van vaste historische scenario's. Je kunt ervoor kiezen de geschiedenis opnieuw tot leven te brengen of juist proberen om een alternatieve winnaar naar voren te brengen. De clan die je kiest, kan hierbij gezien worden als een soort moeilijkheidsgraad. Er zijn enkele aangeraden clans die vanuit een sterkere positie starten terwijl andere clans al in een duidelijke underdog rol zitten. Het is dan ook moeilijker om hen naar de overwinning te loodsen. Dit staat trouwens los van de moeilijkheidsgraad in de gevechten zelf, deze kun je onafhankelijk voor elk gevecht instellen. De Genesis mode geeft je nog meer vrijheid, deze laat je toe een eigen scenario te maken met een eigen clan en een eigen territorium. Je kunt dan ook zelf beslissen hoe uitdagend je dit scenario maakt, en het geeft je de mogelijkheid om alles aan te passen naar je eigen wensen. Je kunt dan ook zo lang bezig blijven als je wil.

In beide modes ligt de eerste focus op het strategische aspect. Je begint bijvoorbeeld met het aanstellen van een heerser en zijn directe onderlingen. Je krijgt de keuze uit tientallen officieren, elk met hun eigen voor- en nadelen. Zo zijn er officiers die je leger sterker maken terwijl anderen weer zorgen voor een betere oogst. Er zijn ook leiders die elkaar versterken, zodat je goede en evenwichtige keuzes moet maken. Hoe je tot deze keuzes komt is niet overzichtelijk, je moet dan ook goed de opties bekijken. Eens je echt begonnen bent, zullen die leiders ook een grote rol spelen. Ze zullen op regelmatige momenten advies geven over maatregelen die je kunt introduceren. Je kiest de voorstellen die jou het beste lijken en die je kunt uitvoeren met de beperkte grondstoffen die je hebt en je verbetert zo je kansen. Je krijgt daarna ook de kans om allianties aan te gaan en relaties op te bouwen zodat er redelijk wat mogelijkheden zijn.


Het voelt in het geheel allemaal wat eenvoudiger aan dan in de Dynasty Warriors edities van de Empires serie maar het is nog steeds een uitdaging. Als het iets te uitdagend lijkt, dan is het goed dat je er niet alleen voor staat. Je kunt ervoor kiezen om je leiders advies te laten geven. Je hebt op deze manier een soort handleiding voor de zaken die je kunt doen. Als zelfs dat nog iets te moeilijk lijkt, kun je ook beslissen om het geheel te automatiseren zodat de game zelf de keuzes maakt. Dat is natuurlijk niet zo leuk, want die keuzes zijn juist de kern van het systeem. Deze politieke kant heeft zelfs een impact op de gevechten. Als je hier de juiste beslissingen neemt, zul je dat ook weerspiegeld zien in de gevechten waar je meer troepen hebt, waar je officieren sterker zijn en waar je meer indruk maakt op de vijand. Als alles goed gaat, wordt de game dus juist iets gemakkelijker naarmate je vordert.

Het politieke wordt regelmatig afgewisseld door gevechten, waar je weer heel wat verschillende tactieken kunt proberen. Je bepaalt onder andere hoeveel troepen je meeneemt, welke officieren je op het strijdveld plaatst en welke formatie de troepen moeten nemen. Goed begonnen is half gewonnen en een goede voorbereiding kan het geheel duidelijk vlotter doen verlopen. Het vechten zelf is niet meteen spectaculair, de game loopt op dezelfde engine als Samurai Warriors 4-II maar voelt minder diepgaand aan. Ze zijn ook snel voorbij, vaak in minder dan tien minuten, zodat ze minder episch aanvoelen dan in de 'gewone' Samurai Warriors titels. De focus ligt dan ook eerder op de voorbereiding.


Empires deelt duidelijk een engine met Samurai Warriors 4 en Samurai Warriors 4-II. Je moet dan ook geen grote verbeteringen verwachten. Je krijgt simpelweg een 1080p game met gedetailleerde karakters en lege, herhalende omgevingen. Dit is ideaal om de framerate vlot te houden ondanks de vele karakters op het scherm, maar het geeft niet het gevoel dat er veel veranderd is over de laatste jaren. Ook de animaties zijn wat verouderd, met hier en daar wat kleine foutjes zoals zwaarden die door kledij gaan. Je beleeft nergens echt grote negatieve uitschieters, maar het is onmiskenbaar dat de cross-gen game – op de PlayStation 4 – op dit punt toch een beetje achterblijft. Geluidseffecten en muziek doen het gelukkig beter, met een uitgebreide soundtrack die zorgt voor een rustige ondersteuning zonder af te leiden. De Japanse voice-acting doet hetzelfde, de stemmen klinken aangenaam en passen bij de karakters zonder echt een hoofdrol op te eisen.
Beoordeling
75
Samurai Warriors 4: Empires is een interessante tactische ervaring waarin je de zware opdracht krijgt om jouw gekozen clan naar de overwinning te loodsen. De game is goed onderbouwd op dit vlak, met onder andere veel politieke keuzes. Het vechtsysteem is wat zwakker dan in voorgaande delen, wat een duidelijk minpunt is. Deze game is dan ook eerder aan te raden als je interesse hebt in het politieke aspect, terwijl je af en toe wat afwisseling wil met het vechten.


11:35  Bombshell toont plaatjes FPS prequel
09:26  Not a Hero
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Gast (77.249.254.xxx) op 14-03-2016 om 12:07
Die chick lijkt op Momiji op de tweede plaatje.

Gast (145.129.115.xxx) op 14-03-2016 om 22:13
het viel me op dat er telkens na een dynasty
en samurai warriors een xtreme legends en empire
versie worden uitgebracht, zijn dit nu stand-alone
expansions of simpelweg uitgebreidere versies van
de eerste spellen? Dus de 'gewone' versies zijn
overbodig of zie ik het nu verkeerd, wil er 2
kopen maar ga natuurlijk geen 3 versies proberen
van 1 spel.

Joni Philips (Eindredacteur) op 14-03-2016 om 22:36 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
Het is eigenlijk een soort volwaardige DLC, Xtreme Legend is meer van hetzelfde met meestal een nieuw verhaal terwijl Empires echt een soort spin-off is met een andere aanpak.

Gast (145.129.115.xxx) op 15-03-2016 om 23:40
bedankt voor de informatie

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Samurai Warriors 4: Empires
Type:
Game
Releasedatum:
11-03-2016
Ontwikkelaar:
Omega Force
Uitgever:
Koei Tecmo Games
Media:






Meer media