De PC in 2005 is toch wat anders uitgepakt dan men eerst had verwacht. Consoles: daar zou de toekomst uit bestaan. De PlayStation 2, Nintendo GameCube, Xbox en de Xbox 360 zouden onze geliefde PC moeten wegconcurreren. Dat is echter niet gelukt door een sterke line-up van games.
Maart
Na het redelijke februari, komen we in maart terecht waarin er toch heel wat mindere games uitkomen. Ten eerste hadden we het nogal pikante Playboy: The Mansion van Ubisoft. In de recensies deed de game het al rottig en iedereen vond dat het spel nogal lacherig overkwam. Wie haalt het dan ook in zijn hoofd om het spel serieus te gaan halen en spelen, denk je dan bij jezelf. Toch verkocht het spel voldoende en Ubisoft was dan ook tevreden.
Echter was er toch een topper in maart voor de PC en vooral voor de RTS-fanaten onder ons was het feest. Het langverwachte Act of War: Direct Action kwam uit. Het aardig grote spel scoorde hoge ogen en kreeg goede cijfers uitgedeeld. Heel erg goed verkocht het helaas niet en erg bekend werd het spel niet, maar van een pareltje is zeker te spreken.
Niet alleen bracht Atari deze maand Act of War: Direct Action uit, maar ook DRIV3R stond in de line-up van de developer. Helaas werd het een groot fiasco en bleek het een ronduit slechte racer die niet de verwachtingen waarmaakte.
Voor de rest kwamen er niet al te veel benoemswaardige titels uit, op het ontzettend slechte Championship Manager 4 van Eidos, het zeer moeilijke, maar uitstekende GTR - FIA GT Racing Game van weer Atari, de expansion Studentenleven voor De Sims 2 van Electronic Arts en Brothers in Arms: Road to Hill 30 van Ubisoft na. Een maand met enkele toppers die elke PC-gamer in bezit moet hebben, maar ook een maand vol met verwachtingen met grote missers.
April
Na een enigzins teleurstellende maand, zitten we midden in de lente, in de maand april. Een wisselende maand, met wat minder uitgebrachte games, maar ook zeker niet de minste. In februari kwam het populaire World of Warcraft uit en sindsdien zijn veel gamers in de ban van het spel. Maar niet iedereen wilde elke maand geld betalen voor de serverkosten. Voor deze gasten kwam in april Guild Wars als een verademing. Guild Wars is net als World of Warcraft ook een MMORPG en bij deze game hoefde je niet elke maand een vast bedrag te betalen om het te blijven spelen. Tevens bleek het zeker niet onder te doen, met mooiere graphics en een wat andere gameplay.
Ook kwam deze maand The Matrix Online uit van Sony Online Entertainment en ook al heeft The Matrix eigenschappen waarbij je een prachtige game kan maken, dan moeten deze wel goed gebruikt worden en goed uitgewerkt. Helaas was dit niet het geval en flopte The Matrix Online.
Er kwamen nog meer spellen uit deze maand, zoals Tom Clancy's Splinter Cell Chaos Theory van Ubisoft, SWAT 4 van Vivendi, de matige sequel Stronghold 2 van Take-Two, Empire Earth II ook van Vivendi en Imperial Glory van Eidos. Er was dus genoeg te spelen deze periode, hoe verassend of teleurstellend de games ook konden uitvallen.
|