Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Review:

The Witness


Door Rene Groen op 17-09-2016 om 09:37
Bron: Gamed

Jonathan Blow werd geprezen om zijn game Braid, waarna hij zich zes jaar terugtrok om aan zijn nieuwe game te werken. Het resultaat van deze moeite draagt de naam The Witness, een game die niet voor iedereen weggelegd zal zijn, maar waarvan ik in een review over wil brengen dat we de beste man hier eveneens voor mogen prijzen.

[Upd.] Een update van een review? Het is niet iets wat we normaliter doen maar voor The Witness maken we graag een uitzondering. Het spel is sinds deze week namelijk ook beschikbaar voor de Xbox One na diens eerdere release op de PC en PlayStation 4. Een periode van zeven maanden waarin geen toevoegingen zijn gedaan, het betreft dan ook een exacte overzetting van het origineel. Dit klinkt als iets negatiefs, maar is het zeker niet. The Witness was, en is nog steeds, een geweldige puzzelaar die fans van het genre urenlang bezig zal houden. Je zou aan kunnen voeren dat een hintsysteem welkom was geweest, toch haal je hiermee de essentie van het spel onderuit. Ook op technisch vlak doet de Xbox One uitgave niet onder voor de andere versies. De kleuren spatten van het scherm en het geluid wordt vooral gevormd door je omgeving. Destijds gaf ik de game hier een 90 voor, een cijfer dat stand blijft houden op de Xbox One.

[Oorspronkelijke review:] Het hoofddecor van The Witness wordt gevormd door een eiland dat vol zit met puzzels. Het hoe en waarom is vrij aan je eigen interpretatie. Afgezien van enkele audio logs met citaten van namen als Einstein is het eiland vrij van andere menselijke activiteit. Er is geen overkoepelend verhaal – of je moet zelf conclusies verbinden aan hetgeen wat je ziet – of andere vorm van introductie of leidraad. Sterker nog, na het oplossen van de eerste puzzel sta je er vrij in het gehele eiland vrij te verkennen. Of beter gezegd; het is verstandig eerst delen te verkennen.


De puzzels die je tegen komt zijn namelijk niet makkelijk om op te lossen. Met de honderden variaties op één thema klinkt het als een herhalingsoefening, maar omdat de ontwikkelaar de regels steeds weer verandert zul je constant scherp worden gehouden. Het lijkt namelijk zo simpel: trek een lijn van een begin- naar een eindpunt. En soms is het ook redelijk simpel. De oplossing staat direct tegenover je en een gevoel van euforie maakt zich meester. Het kan echter zomaar zijn dat dit gevoel binnen enkele stappen naar een nieuwe puzzel compleet verdwenen is. Ineens is er geen logica meer en omdat je niet terug kunt grijpen op een hint zit er niets anders op dan even een stapje terug te doen.

Dit laatste is gelukkig niet moeilijk. Omdat het een vrij te verkennen eiland is betekent dit eveneens dat je alle puzzels in een eigen volgorde aan kunt vangen. Het wandelen over dit eiland is geen straf. Ik viel van de ene in de andere verbazing, of ik nu een verborgen passage ontdekte, bosrijke gebieden doorkruiste of een tochtje langs het water ondernam; steeds kon ik weer genieten van hetgeen ik ervoer. Alsof ik werd vrijgelaten op een prachtig eiland en zonder gids op stap mocht gaan om de flora in me op te nemen. Je doet dit in alle sereniteit die je van een verlaten eiland mag verwachten, het geluid is namelijk beperkt tot hetgeen de natuur te bieden heeft. Verwacht dan ook geen muziek, in plaats daarvan draait het simpelweg om de speler en zijn beleving.


Toch mag niet vergeten worden dat dit geen reissimulatie betreft, maar een puzzelgame. Hoe mooi de omgeving ook is, het heeft tevens een doel. Sommige puzzels zijn niet op te lossen zonder ze eerst even met rust te laten. Maak eerst even een wandeling en de oplossing kan zich zomaar aandienen. Soms omdat het kwartje valt, op andere momenten omdat een visuele hint het ontbrekende puzzelstukje betreft dat je nodig had. Dit vormde voor mij het hoogtepunt van de game, het vinden van een oplossing en deze toe kunnen passen in één of zelfs meerdere puzzels. Op deze manier openbaarde het eiland zich steeds meer aan me in termen van opgeloste puzzels.

Tegelijkertijd snap ik dat dit ook als minpunt opgetekend kan worden voor een ander. Zelfs als het concept je aanspreekt kan de aandacht na verloop van tijd verslappen. De eerste honderd puzzels vallen dan nog onder je verbazing van het spelconcept, maar als je beseft dat er dan nog vijf- tot zeshonderd puzzels voor je klaar liggen slaat dit om in een gevoel van verlamming. Dit komt mede omdat er geen directe beloning voor je klaar staat. Ik snap dit gevoel, maar ervoer het zelf gelukkig niet. The Witness was voor mij dan ook een geweldige ervaring die me al zo'n dertig uur in zijn greep wist te houden, een aantal dat nog makkelijk te verdubbelen en mogelijk zelfs te verdrievoudigen is.
Beoordeling
90
The Witness is een lastige game om te beoordelen. Niet vanwege diens kwaliteit, deze staat namelijk als een huis, maar vanwege de specifieke doelgroep die het tracht te bereiken. De gamers die houden van puzzelen, niet gefrustreerd raken als een oplossing niet direct voor handen is en zichzelf kunnen verliezen in de eenzaamheid van een tropisch eiland. Spreekt dit je aan, dan is het mogelijk jezelf tientallen uren te verliezen in prachtige locaties en op het oog onoplosbare puzzels. Het gevoel van euforie wanneer je een puzzel uiteindelijk weet op te lossen behoorde tot één van de mooiste die ik recentelijk in games heb weten te beleven. Ik snap dan ook best dat mijn 90-score voor jou gerust een 40 zou kunnen zijn, maar mocht het concept je enigszins aanspreken, probeer de game dan zeker eens te ervaren. Al was het maar om te kijken of je mijn gevoel van enthousiasme deelt.


09:37  Tiental minuten Mario Party: Star Rush
09:37  Achttien minuten The Last Guardian
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (93.104.215.xxx) op 17-09-2016 om 11:29
Het is grappig dat deze game er grafisch beter uitziet op de Xbox One dn de PS4, namelijk 1080p30fps met 4xMSAA versus 900p op de PS4. De PS4 draait wel op hogere, instabielere framerates.

Rene Groen (Eindredacteur) op 17-09-2016 om 11:48 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Als je beide versies naast elkaar zet zal dat misschien opvallen, toch had ik niet het idee dat de ene versie duidelijk beter was dan de andere. Op beide systemen is de game prima speelbaar.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Witness
Type:
Game
Releasedatum:
26-01-2016
Ontwikkelaar:
Thekla
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:








Meer media