Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Review:

Tony Hawk's Pro Skater 5


Door Rene Groen op 11-10-2015 om 09:07
Bron: Gamed

Wanneer ik terugdenk aan de games die ik gespeeld heb komen vele mooie herinneringen voorbij. Op jonge leeftijd kerkers doorgronden in The Legend of Zelda, de vele voetbaltoernooien met en tegen vrienden in FIFA of PES en het neerzetten van grootse scores in Tony Hawk’s Pro Skater. Nostalgische gevoelens die vaak een vervolg kregen in de jaren die volgden.

Vaak, maar lang niet altijd. Hoeveel plezier ik ook beleefde aan de vroegere Tony Hawk’s Pro Skater games, diens opvolgers brachten geen zelfde gevoelens bij me boven. Dit komt enerzijds doordat Robomodo de ontwikkeldiensten van Neversoft over nam en anderzijds omdat er ineens motion controls en extra accessoires werden geïntroduceerd. Zelfs een HD uitgave van de originele games werd met weinig enthousiasme ontvangen. Kan Tony Hawk’s Pro Skater 5, ondanks dat Robomodo wederom aan het roer staat, me wel de gevoelens van weleer teruggeven?

Alvorens we antwoord geven op deze vraag beginnen we met een waarschuwing: mocht je erover nadenken om deze titel te kopen, waarbij we er voor het gemak even vanuit gaan dat je het eindcijfer nog niet hebt gezien, zorg dan dat je over een online verbinding beschikt. Je krijgt met de disc namelijk enkel toegang tot een tutorial en het bouwen van je eigen skatepark, maar alle overige opties liggen verborgen achter een day one patch die groter is dan de hoofdgame zelf. En dit is nog maar het begin van alle ellende.


In totaal zijn er acht levels in de game die veelal leentjebuur spelen bij de eerdere titels. Te denken valt aan een skatepark, een strand en een schoolplein. Meest opvallende eend in de bijt is Asteroid Belt, waarbij de zwaartekracht vrijwel verdwenen is. Nu heeft iedere Tony Hawk titel elementen waar de realiteit hard om zou kunnen lachen, maar zo belachelijk als dit hebben we het zelden meegemaakt. Nergens heb je het idee controle te hebben over je acties, maar om dit ‘op te vangen’ introduceren ze een nieuwe feature: de mogelijkheid tot het maken van een Slam. Met een druk op de knop ram je de skater en diens board naar de grond om zo niet over een obstakel heen te vliegen, maar erop te landen. Althans, dit is het idee achter de toevoeging. De ontwikkelaar maakt namelijk de fout om deze functie op dezelfde knop te plaatsen als het grinden, waardoor je voortdurend een onbedoelde actie uitvoert. Frustratie gegarandeerd.

Andere problemen komen voort uit de levelopbouw zelf. Niet alleen zien ze er zeer gedateerd uit, zo had de vorige generatie consoles hier nog om kunnen lachen, maar de plaatsing van objecten lijkt er met enige willekeur ingesmeten te zijn. Vroegere Tony Hawk Pro Skater titels wisten objecten en elementen zo te plaatsen dat je in één lange combo van de ene naar de andere kant zou kunnen komen. Er zat een gedachte achter die nu geheel lijkt te ontbreken. Neem het level bovenop daken, waarbij je meer dan eens de afgrond in dondert omdat je nooit het idee hebt een goede sprong te kunnen maken. Hadden we het al over frustratie gehad?


In ieder van de levels zijn er meerdere objectieven te vervullen, denk aan het verzamelen van de letters SKATE of het vinden van een DVD tape, met hiernaast een tiental missies die je een specifieke opdracht uit laten voeren. Je dient bijvoorbeeld een zo hoog mogelijke score neer te zetten, de hoogste combo score te behalen of de nodige trucjes uit te voeren binnen een vooropgezet tijdsbestek. Deze nog enigszins realistische insteek is aangevuld met een meer humoristische insteek door het verzamelen en afleveren van ijsjes of door strandballen uit een zwembad te skaten. Met dit alles verdien je sterren, terwijl je met hogere scores weer meer XP vergaart. Met deze XP krijg je skill points om in te zetten en verdien je aanpassingsopties voor je skater zelf, terwijl het verzamelen van sterren weer nieuwe levels openbaart.

De hierboven benoemde aanpassingsopties kunnen gebruikt worden om een eigen skater te creëren, echter zijn de mogelijkheden hiertoe zeer beperkt. In veel games zijn de opties een stuk diepgaander, maar het blijft hier allemaal nogal aan de oppervlakte. Door het verzamelen van de skill points bouw je een karakter uit in een naar jou gewenste richting, hoewel de uiteindelijke verschillen tussen een uitgebouwd en een beginnend karakter verwaarloosbaar waren, mede omdat de gameplay zelf nooit lekker aanvoelt. Mocht je er niet op zitten te wachten om je creativiteit te laten spreken, dan kun je ook één van de tien bekende skaters kiezen, waaronder Tony Hawk zelf. Het is hiernaast mogelijk om zelf een eigen skatelocatie te bouwen, maar de beperkte mogelijkheden zijn ook hier te noteren. Dit komt vooral omdat je slechts kunt kiezen uit vijf basisontwerpen, gebaseerd op reeds bestaande levels. Het is dus niet mogelijk om vanuit een kale vlakte een geheel uniek park te maken met daarin je ramps, rails en objecten. Parken kunnen gelukkig wel worden gedeeld en onderverdeeld in verschillende categorieën, maar door de minimale aanpassingsmogelijkheden blijft het overheersende gevoel dat er meer in had gezeten.


Kortom: flink wat negativiteit. Maar als je dacht dat ik daar nu wel klaar mee was heb je het mis. De ontwikkelaar heeft namelijk een grote nadruk gelegd op de multiplayer, hetgeen op papier een leuk idee is. Je komt in een match, ziet anderen rond skaten en doet ondertussen je eigen ding. Een botsing? Het is nauwelijks waarneembaar. Wat wel waarneembaar is zijn de enorme laadtijden en lag die hiermee gepaard gaan. We durven zelfs te stellen dat deze multiplayer de game vrijwel onspeelbaar maakt. Dan kun je wel leuke online modi als Trick Attack, Death Match, Big Head, Combo Mambo en King of the Hill in je spel verwerken, maar als dit nauwelijks te spelen is heeft het geen enkele meerwaarde. En nee, een uitwijkmogelijkheid naar split-screen multiplayer is geen optie, deze ontbreekt namelijk.

Het meest kwalijke punt bewaar ik echter voor het laatst. Nee, dit is niet de soundtrack die nummers combineert die in de categorieën ‘best aardig’ en ‘best goed’ vallen. Dit zijn ook niet de graphics, die hier overigens wel een gooi naar doen met hun comicstijl die de matigheid onder het kleed probeert te moffelen. In plaats daarvan gaat de twijfelachtige eer namelijk naar de techniek als geheel. Zelden heb ik een game meegemaakt die zo onaf voelde als Tony Hawk’s Pro Skater 5, dit overigens naast de eerder besproken punten. Het menu is onintuïtief, de bugs niet op twee handen te tellen en het voelt aan alsof het halverwege het ontwikkelproces ineens uitgebracht moest worden. Hoe kan het anders dat ik constant in objecten vast kom te zitten of er dwars doorheen ga? Activision moet zich schamen dat ze het product in deze staat op de markt hebben gebracht en er nog een volle prijs voor durven te vragen. Soms is het beter om met nostalgische gevoelens rond te blijven lopen dan hier een vervolg aan te willen geven.
Beoordeling
20
Tony Hawk's Pro Skater 5 heeft een redelijke soundtrack, waardoor te verklaren is dat het spel een 20 scoort en geen 10. Op ieder ander vlak moet de ontwikkelaar zich kapot schamen. Of het nu gaat om de creatie van een skater of een park, om de opbouw van de levels, om de gameplay of om de multiplayer; in alles tonen ze aan dat dit product onaf is. Het lijkt erop dat Activision nog snel wat geld wilde verdienen aan de Tony Hawk naam alvorens de licentie verliep en gamers mogen zich hier het slachtoffer van noemen.


14:42  Trailer Yo-Kai Watch
09:04  Until Dawn maker klaar voor vervolg
 Reacties (13)
 Pagina: 1
Gast (217.123.130.xxx) op 11-10-2015 om 13:03
Slachtoffer ben je pas als je de game gekocht hebt. Gelukkig zijn er sites als gamed.nl ;)

Xavior op 11-10-2015 om 15:03 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Genoeg video reviews gekeken om deze game uit te lachen. Wat al bij de conclusie staat, de developer moet zich schamen.

XtraNL op 11-10-2015 om 17:27 [Niv: 82 / Exp: 4096]
En dat is dan €60..

Redneckerz (Redacteur) op 11-10-2015 om 18:45 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Mensen snappen het niet. Dit is een geweldige game en kan mij dan ook totaal niet vinden in de score. Die glitches zijn juist onderdeel van de game! Skate 3 was ook bizar populair daardoor. Echt een top game.

(Pun intended)

Alpha Centyros op 11-10-2015 om 19:57 [Niv: 43 / Exp: 2166]
Huh, wat is je pun dan, Redneckerz? Ik snap hem niet

streetfighter op 11-10-2015 om 20:57 [Niv: 42 / Exp: 2104]
Skate 3 heeft nu een nieuw leven gevonden nadat bekende youtubers er videos van maakten met de glitches. Daarom zie je het ook geregeld nog in de charts verschijnen ook al is het 5 jaar oud.

Redneckerz (Redacteur) op 11-10-2015 om 21:43 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Alpha:
Pro Skater 5 zou niet op deze manier uitgebracht mogen worden.

Alpha Centyros op 11-10-2015 om 22:52 [Niv: 43 / Exp: 2166]
@Red,
Oke dat snap ik, maar ik ben nog steeds op zoek naar je woordgrap

Redneckerz (Redacteur) op 11-10-2015 om 23:14 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Alpha:
Oh, die was er niet. Ik zal wel een verkeerd woord hebben gebruikt.

Alpha Centyros op 11-10-2015 om 23:29 [Niv: 43 / Exp: 2166]
Aah vandaar, haha. "/sarcasm" was dan misschien beter geweest.

da bom op 12-10-2015 om 10:46 [Niv: 89 / Exp: 4472]
Te slecht dit.

Darko Marco op 13-10-2015 om 12:09 [Niv: 12 / Exp: 577]
zonde,zonde, zonde. Ik keek nog erg uit naar deze game. HELEMAAL VERNACHELD

Gast (77.251.59.xxx) op 13-10-2015 om 16:14
@ Redneckers

Te genant je "pun intended", whahahaha.

En als je nu eindelijk wel weet dat het 'woordgrap zo bedoelt' betekent lees dan het volgende, leer je misschien van:
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=puns

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Tony Hawk's Pro Skater 5
Type:
Game
Releasedatum:
29-09-2015
Ontwikkelaar:
Robomodo
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media