Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
25 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
24 September 2018 
(0) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
23 September 2018 
(0) 
(7) 
(3) 
(9) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
22 September 2018 
(4) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
20 September 2018 
(11) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 September 2018 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
18 September 2018 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
16 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 September 2018 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
14 September 2018 
(2) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(6) 
(6) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 September 2018 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
NBA Live 19
Shadow of the Tomb Raider
My Brother Rabbit
Final Fantasy XV: Pocket Edition
Review:

The Talos Principle


Door Joni Philips op 08-09-2018 om 11:03
Bron: Gamed

Sciencefiction auteurs Isaac Asimov en Philip K. Dick hebben nooit aan een videogame gewerkt. Het tweetal, verantwoordelijk voor meesterwerken als Do Androids Dream of Electric Sheep? en I, Robot had nochtans de ideale achtergrond om elk een beklijvende game of tien te schrijven. Ontwikkelstudio Croteam maakte met The Talos Principle een game die hun filosofieën op de voorgrond brengt.

De speler belandt in The Talos Principle in een bizarre wereld, een soort idyllische maar toch verontrustende wereld waarin de schoonheid van bijvoorbeeld de Griekse bouwstijl wordt gecombineerd met allerlei wapentuig dat een gigantische bedreiging vormt. Het is echter niet de bedoeling om deze tuigen aan gort te schieten, maar te omzeilen. De speler – een robot – krijgt de opdracht van de hemelse stem Elohim om alle puzzels op te lossen, een opdracht waarin hij op eigen tempo aan de slag gaat. Elohim heeft maar één opmerking: gelieve de grootse toren in deze wereld niet te beklimmen. De tegendraadse AI Milton probeert de speler echter te overtuigen om dit doel wel te bereiken, wat leidt tot een kat- en muisspel tussen beide krachtige stemmen. Stemmen die de speler aan het twijfelen brengen over diens positie in de wereld, dat uiteindelijk ook leidt naar enkele verschillende eindes.


De game kan hierin misschien worden vergeleken met BioShock dat hetzelfde resultaat bereikt, maar de zwaarwichtige titel slaagt erin om dit verhaal sterk over te brengen via de puzzels. De studio, die voorheen vooral de heerlijk breinloze Serious Sam games maakte, weet gameplay en verhaal in elkaar te verweven. De puzzels geven vaak toegang tot bijvoorbeeld teksten die spreken over het verleden, het bestaan van de mensheid en andere factoren die de opmerkingen van Elohim/Milton in een nieuw licht plaatsen. De puzzels, die sommigen misschien doen denken aan Portal maar dan opzettelijk trager en doordachter, vragen de speler onder andere om turrets af te stoppen, verschillende portalen te leren gebruiken, lasers te spiegelen en dergelijke. De game biedt een diepgaande set mechanieken zodat er voldoende mogelijkheden zijn, waarbij men steeds inventiever te werk moet gaan om het einde – dat lang op zich laat wachten – te bereiken.

De speler krijgt hierin langzaamaan toegang tot nieuwe mogelijkheden die telkens worden geďntroduceerd met enkele gemakkelijkere puzzels, waarna het bedoeling wordt om de nieuwe opties met de oude te combineren. De game biedt echter geen enkel eenduidig pad, de speler kan op elk moment meerdere puzzels tegelijkertijd aanpakken zodat één onoverkomelijke puzzel geen bezwaar vormt. Het is het teken om simpelweg even een andere te proberen om verder te komen. Er zijn zelfs gemakkelijke hints die de speler aanduiden welke puzzels nog open staan, zodat het geen eindeloos zoeken betreft. Het zijn echter opties die niet te vaak nodig zijn, de meerderheid van de puzzels zijn misschien net iets te eenvoudig. The Talos Principle had een strakkere ervaring geweest met minder kwantiteit en meer uitdaging, een probleem dat toch wordt aangepakt in de uitbreiding Road to Gehenna.


Deze editie bevat dus eveneens de uitbreiding, waarin Elohim de androďde Uriel naar Gehenna – de hel - stuurt om zijn opgesloten broeders te bevrijden. Het zorgt voor een nieuwe filosofische ervaring waarin de gesprekken met de gevangenen de hersencellen doen filosoferen. Het is belangrijk om die hersencellen actief te houden, want Road to Gehenna heeft geen medelijden. The Talos Principle heeft een geleidelijke opbouw waarin de mechanieken gestaag worden geďntroduceerd, Road to Gehenna veronderstelt daarentegen dat de speler de basisgame heeft uitgespeeld zodat de puzzels duidelijk een niveau hoger liggen. De game houdt de oplossingen echter steeds logisch zodat het absoluut niet onmogelijk is om te bereiken. Road to Gehenna heeft schijnbaar wel een zwakkere thematische onderbouwing, de puzzels en het verhaal spelen minder sterk op elkaar in, maar het zorgt wel opnieuw voor dezelfde interessante filosofische dilemma’s zodat het een sterke toevoeging betreft.

The Talos Principle is echter niet alleen een intelligente puzzelaar, het is ook een knap spel dat indruk maakt met de omgevingen. De Serious engine van Serious Sam tovert enkele prachtige locaties op het scherm, die onder andere werden geďnspireerd door het oude Griekenland, het Romeinse Rijk en Egypte. De framerate is hierin niet altijd ideaal, met name in Road to Gehenna loopt het wel eens mis en sommige omgevingen worden wat vaak gebruikt. De algehele indruk blijft echter uitermate positief, vooral omdat we bijna kunnen wegdromen in deze locaties, een effect dat wordt versterkt door de muziek die lekker gezapig is. De game beschikt ook over minimale voice-acting, een keuze die de goede blijkt want het geeft meer gewicht aan deze momenten.
Beoordeling
90
Het avontuur van The Talos Principle is een wonderlijke ervaring, een belevenis in de stijl van BioShock en Portal die gameplay samenbrengt met verhaal tot een spetterend geheel. Het eenvoudige puzzelwerk in sommige secties, herhalende omgevingen in andere en te zwakke technische performance in Road to Gehenna zijn smetjes die het onderscheid maken tussen een topper en een absoluut onvergetelijke belevenis die in elke collectie thuishoort.


10:08  Launchtrailer SNK Heroines: Tag Team Frenzy
09:54  Vecht als Spider-Man in nieuwe video
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Talos Principle
Type:
Game
Releasedatum:
11-12-2014
Ontwikkelaar:
Croteam
Uitgever:
Devolver Digital
Media:








Meer media