Ontwikkelstudio Omega Force maakt aan de lopende band nieuwe Warriors spellen. Het bedrijf werkte bijvoorbeeld samen met Square Enix voor de PlayStation 3 en PlayStation 4 game Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below.
De unieke samenwerking tussen de ontwikkelhuizen Square Enix en Koei Tecmo was een gigantisch succes in het verre Oosten waar de twee reuzen van de game-industrie ondertussen twee volwaardige samenwerkingen hebben lopen. Team Ninja werkt aan een nieuwe Dissidia Final Fantasy game voor de arcadehallen en Omega Force zorgt voor een nieuwe Dragon Quest Heroes. Die befaamde/beruchte ontwikkelstudio zorgt tussendoor eveneens voor een Westerse versie van de originele Dragon Quest Heroes, die komende oktober moet debuteren. Square Enix zorgde op Gamescom alvast voor een spannend voorproefje. Het demonstreerde een publieke demo waarin spelers hun Dragon Quest karakters moesten gebruiken om tijdig een cycloop neer te halen. Er werd zelfs een beloning voorzien voor succesvolle strijders: een speciaal Dragon Quest Heroes T-shirt dat ik spijtig genoeg niet kon winnen…

De speelbare PlayStation 4 versie van Dragon Quest Heroes: The World Tree’s Woe and the Blight Below – ik word gelukkig per woord betaald – zorgde desondanks toch voor een aangename ervaring. Het opzet achter het gevecht is redelijk eenvoudig. Je belandt met vier karakters – waartussen je naar hartenlust kunt wisselen – in een klein afgesloten gebied waar de cycloop samen met kleiner grut rondloopt. Ik startte onmiddellijk te hakken met mijn zwaard, de standaardaanval in elke ‘Warriors’ game. Het deed echter maar weinig schade aan de grote reus. Ik vond echter al snel de mogelijkheid om magische aanvallen te gebruiken, je opent een klein menu waarin je andere vaardigheden vindt zoals magische aanvallen. Het zorgde voor de nodige variatie, zeker omdat elk personage beschikt over andere vaardigheden, maar het was onvoldoende om de cycloop echt schade toe te brengen.
Ik merkte het spijtig genoeg iets te traag op, maar de trappen aan de zijkanten van de gebieden leiden naar enkele katapulten. Je kan met die katapulten gigantische schade toebrengen, tot duizend punten per aanval indien je zijn oog raakt. Je kunt het gevecht op deze manier niet in 1-2-3 beëindigen – je hebt maar drie schoten per katapult alvorens die even opnieuw moet opladen – maar je blokkeert hem wel voor een tijdje waardoor je meer schade kunt toebrengen. Het is dan ook een kwestie van goed afwisselen tussen het gebruiken van de katapulten, het verslaan van het klein grut en het aanvallen van de reus. Dragon Quest Heroes zorgt op deze manier voor een verschil met andere Warriors games, hoewel het in andere levels duidelijk een Warriors-game is.

Dragon Quest Heroes: The World Tree’s Woe and the Blight Below heeft gelukkig echter ook enkele unieke momenten, bijvoorbeeld een grotere nadruk op het ‘RPG’ concept. Je verdient ervaringspunten door vijanden te verslaan, dat je dan weer levels doet stijgen en je toelaat om nieuwe aanvallen te leren. De game heeft ook een zeer kleurrijke stijl, zelfs in vergelijking met bijvoorbeeld One Piece: Pirate Warriors en Hyrule Warriors. Het spel weet de schattige iconische monstertjes uit de andere games goed over te zetten zodat je bijna spijt zou hebben dat je de Slimes moet verslaan. Bijna. Ik had alvast veel pret met deze korte Gamescom demo. Het is nu de vraag of de definitieve game voor dezelfde pret zorgt. Het antwoord komt op 16 oktober 2015 met de Europese release van de PlayStation 3 en PlayStation 4 versies.
|