CrossFire. SLI. Voor wie serieus gamet op zijn PC zullen dit geen onbekende termen zijn. Met beide technieken is het mogelijk om een tweede (of een derde of vierde) videokaart bij te prikken in je systeem om de performance serieus te verhogen. Helaas ben je dan beperkt tot het merk videokaart wat in je systeem zit. Dat kan anders, meent Microsoft.
Via DirectX 12, hun nieuwste API, komen zij nu met Multiadapter. Deze stelt je in staat om verschillende GPU's tegelijkertijd aan te spreken, met een eigen geheugenbeheer. Dus een AMD kaart met een Nvidia kaart. Of een Nvidia kaart met de geïntegreerde Intel kaart die in vele processor's zit bijvoorbeeld. Het idee erachter is dat de Intel GPU meestal uitgeschakeld is daar de aparte GPU wordt aangesproken. Door deze nu alsnog in te zetten, zou er een gratis performance boost verkregen kunnen worden.
Om te zien wat voor voordeel dit oplevert, werd er met alpha kwaliteit drivers de bekende Elemental demo van Unreal Engine 4 gedraait. Waar de Nvidia kaart op zichzelf 35.9 frames per seconde noteert wordt dit 39.7 fps wanneer de Intel GPU wordt gebruikt om bepaalde effecten te renderen. Onderstaande plaatjes geven dit beter weer.

|