Nog twee dagen. Voor de meeste mensen een normale zaterdag, maar voor de Japanners niet. Dat is namelijk de dag dat de Xbox 360 ook bij hun verschijnt en we eindelijk weten of ze nu wel interesse hebben in de console van Microsoft.
Ook de bladen besteden er al de nodige aandacht aan. Zo had het magazine Dorimaga een DVD bijgesloten met high definition video's over Xbox 360 games. Het gaat ons echter om de ontwikkelaars die uitspraken deden over de console.
- Yoichi Okamoto is het hoofd van Game Republic en heeft gewerkt aan Every Party. De game zal tegelijk met de console op de markt komen. Hoewel de game vooral op de Japanse markt gericht is zal zijn volgende project gemaakt worden voor een wereldwijde markt.
- Tetsuya Mizuguchi is van Q Entertainment en werkt aan Ninety-Nine Nights. Japanse Xbox Manager Yoshihiro Maruyama vroeg het team of ze een idee hadden voor een spel en ze kwamen met twee titels. Eén van deze titels was Ninety-Nine Nights.
- Toru Ogawa werkt voor Koei aan Dynasty Warriors 5 Special. Hij onthult dat de titel een twee speler split screen zal bevatten, maar geen ondersteuning heeft van Xbox Live. De reden hiervoor is dat de infrastructuur nog in ontwikkeling is, en voor een action game als deze totaal geen lag aanwezig mag zijn.
- Tomonobu Itagaki werkt met Team Ninja aan Dead or Alive 4, de titel die al uitgesteld is. De game zal echter wel Xbox Live ondersteuning hebben.
Op de vraag waarom hij voor Xbox ontwikkeld geeft hij aan dat hij ook niet in een langzame of moeilijk hanteerbare auto wil rijden. Ontwikkeltijden gingen zes maanden toen hij net begin, naar dertien maanden nu. Hiervoor is een snelle en makkelijk te hanteren machine een belangrijke benodigdheid. Toch heeft hij ook kritische puntjes. Zo is hij minder enthousiast over het gebruik van DVD formaat en geeft hij aan dat de d-pad op de controller wat lastig is voor een fighter als Dead or Alive 4.
- Keiji Inafune (Capcom) geeft aan dat Microsoft goed ondersteuning geeft sinds de tijd van Genma Onimusha. Hij werkt nu aan Dead Rising, een titel welke na de zomer van volgend jaar uit moet komen. Het team doet echter zijn best om deze datum zo snel mogelijk plaats te laten vinden. Hoewel het dan misschien eerder zou kunnen zijn geeft hij ook aan dat ze liever de volle kracht van de Xbox 360 benutten, in plaats van een snel een game uit te brengen.
Over Resident Evil 5 geeft hij aan dat het een multiplatform titel zal worden. Beide delen zullen tegelijkertijd uit gaan komen, maar over de specificaties wilde hij nog niets kwijt. De reden hiervoor is simpel; hij weet de details van de PlayStation 3 launch nog niet. Zonder op de details in te gaan gaf hij verder nog aan dat de game online elementen zal bevatten.
Microsoft had nog aan het team gevraagd of ze een titel wilde maken die gericht was op de Japanse markt. Capcom heeft dit aanbod echter afgeslagen. Volgens hem zijn de risico's te groot en richt Capcom zich op de hele wereld, inclusief Japan. Dit geldt overigens niet alleen voor de Xbox 360, maar ook voor de PlayStation 3.
|