De Verenigde Staten en Japan zijn misschien wel de twee meest invloedrijke landen in de wereld van de tekenfilm en het stripverhaal. Uit Japan komen de wereldwijd razend populaire manga en anime, uit Amerika komen bijvoorbeeld de Marvel comics en de Disney tekenfilms. Na veel strijd en rivaliteit was in 2002 het Playstation 2 spel Kingdom Hearts het eerste gezamenlijke product van deze twee uitstekende cartoontradities. Dat was een groot succes en maart volgend jaar zal het langverwachte vervolg uitkomen.
Mooie werelden en spektakel
Naast de nieuwe werelden zoals die van Pirates of the Caribbean, Winnie de Poeh, de nachtelijke stad, en Arabië, die al ter sprake zijn gekomen, zijn er nog meer mooie nieuwe werelden. De eerste opvallende is het antieke China van Mulan. De film Mulan werd marginaal behandeld in het eerste spel. Eigenlijk was er alleen het kleine humoristische draakje die op te roepen was als vechthulp. Hij was trouwens de beste summon uit het spel. Nu speelt het verhaal Mulan en de omgeving van het oude China een grotere rol. Dat is een goede keuze naar mijn smaak, want de Disney film over China is een mooie brug tussen de oosterse en westerse tradities die in dit spel bij elkaar komen.
Dan is er nog de mooie en originele zwart-wit wereld van de oude vooroorlogse Disney film Steamboat Willy. Sora, maar vooral zijn helpers Donald en Goofy veranderen qua uiterlijk in de slungelige figuren in de stijl die in die tijd heerste. Ik hoop vooral dat dit effect goed uitgewerkt wordt in het spel. De manier waarop de figuren bewogen in die film is namelijk cruciaal voor deze scène. Op de stilstaande plaatjes is dit nog niet te zien.

Spectaculairder zijn de vliegscènes. Eerst vloog je nog zeer traag in je vierkante Gummy Ship door een weinig uitdagend universum, nu vlieg je in een gestroomlijnd gevaarte door een gebied waar de raketten en lasers je om de oren vliegen.
De tekenstijl die zo karakteristiek was in het eerste deel is gehouden gebleven in de ingame sequences. Gelukkig, want ik was zeer te spreken over deze stijl, en kreeg er een prettig gevoel van. De tekenstijl van de cinematic sequences zijn echter onherkenbaar veranderd. De filmpjes zijn vier jaar later ten eerste natuurlijk veel mooier gemaakt dan die uit 2002. Ten tweede is de sfeer in de filmpjes duisterder en komt hier de Final Fantasy invloed weer om de hoek kijken.
Voorlopige conclusie
Ik heb mij zo geweldig vermaakt met de eerste Kingdom Hearts. Ik kreeg een heel fijn gevoel van de zonnige, vrolijke, glimlachende Disney werelden. Bovendien heeft de Square gameplay met de level up mogelijkheden en de side quests mij zover gekregen om 65 uren lang het spel te spelen. Na het uitspelen van het verhaal heb ik nog veel tijd besteed in het Colloseum, waar je kon vechten tegen machtige mythologische monsters en tegen krachtige Final Fantasy figuren met als prachtig hoogtepunt het gevecht tegen Sephiroth.
Ik ben blij met de komst van de tweede Kingdom Hearts in maart volgend jaar (2006). De Disney filmgeschiedenis zal weer verder uitgebreid en één van mijn favoriete films Pirates of the Caribbean zal een rol spelen in het spel. Daarnaast zal er meer actie in voor komen, zowel met de Key Blade als met de Gummy Ship. Ik heb weer heel veel zin om me onder te dompelen in een magisch hybride tekenfilm avontuur.
|