Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 Oktober 2020 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
25 Oktober 2020 
(6) 
24 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
23 Oktober 2020 
(16) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
22 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
20 Oktober 2020 
(19) 
(0) 
(5) 
(5) 
(0) 
(2) 
(1) 
19 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(5) 
(4) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(11) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(5) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
Cloudpunk
The Outer Worlds
FIFA 21
Let's Sing Presents Queen
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 28


Door Joni Philips op 01-08-2015 om 09:30
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 100. Science-Magic Equivalence. Citan Rule
"Although mages' specialty is magic and scientists' specialty is technology, these skills are completely interchangeable."

Magie is de specialiteit van magiërs en technologie is de specialiteit van wetenschappers, maar de twee kunnen gemakkelijk verwisseld worden want ze komen bijna compleet overeen. Elke geavanceerde vorm van magie is namelijk niet te onderscheiden van wetenschap, een wet die gepostuleerd werd door sciencefiction auteur Arthur C. Clarke. Er zijn hierbij twee vormen op te merken; namelijk Magitek en Tech Magic. Magitek is magie die zo geavanceerd is, dat het werkt zoals technologie in de echte wereld. Het Steamship uit Final Fantasy V wordt bijvoorbeeld aangedreven door magie. Het Magitek concept wordt gebruikt in bijna elke Final Fantasy game, maar komt het sterkst naar voren in Final Fantasy VIII waar magie bijvoorbeeld wordt gebruikt voor alle technologisch geavanceerde steden als Esthar en de Balamb Garden. Ook Final Fantasy XII laat alle machines draaien op magie.

Het concept van Magitek komt ook naar voren in Breath of Fire, Skies of Arcadia, Lost Odyssey, de Tales serie, Chrono Trigger en de Shin Megami Tensei games. De tegenhanger is dan weer Tech Magic, technologie die zo geavanceerd is dat het eigenlijk magie lijkt. In bepaalde games is magie zelfs afgeleid van technologie. Xenosaga brengt ons bijvoorbeeld Ether, magie die afgeleid is van de aanwezige technologie. Wild ARMs lijkt zelfs Metal Gear Solid op dit gebied: magie is mogelijk dankzij nanomachines die zijn achtergelaten in de atmosfeer door een technologisch geavanceerde, maar uitgestorven samenleving. De Phantasy Star spellen beschikken zowel over normale magie als magie vanuit technologie, waarbij deze laatste werd uitgevonden om magie te vervangen toen die verdween. De wetenschappers hebben er dus magie opnieuw uitgevonden.

Cliché 101. Law of Productive Gullibility. Ruby Rule
"Whenever anybody comes up to you with a patently ludicrous claim (such as, "I'm not a cat, I'm really an ancient Red Dragon") there's an at least two-thirds chance they're telling the truth. Therefore, it pays to humor everyone you meet; odds are you'll be glad you did later on."

Als er een Non Player Character je iets compleet belachelijks komt vertellen zoals 'ik ben geen kat, ik ben eigenlijk een oude rode draak' dan is er een kans van meer dan 65% dat hij de waarheid vertelt. Het is dan ook altijd een goed idee om te zeggen dat je hem of haar gelooft. De kans is groot dat je hiervan later geen spijt zult krijgen. Kom je bijvoorbeeld een vijand tegen die belooft om je te helpen als jij hem helpt? Dan moet je hem zeker helpen want het zal later lonen, bijvoorbeeld in Final Fantasy VIII. Als je daar een stel vijandelijke bewakers niet helpt, is de game niet uit te spelen. De regel is genoemd naar Ruby uit Lunar: Eternal Blue die eruit ziet als een vliegende kat. Ze haat het om een kat genoemd te worden want ze beweert een rode draak te zijn. En ja, ze is een rode draak.

Een echte draak!
Een echte draak!


Cliché 102. Perversity Principle
"If you're unsure about what to do next, ask all the townspeople nearby. They will either all strongly urge you to do something, in which case you must immediately go out and do that thing, or else they will all strongly warn you against doing something, in which case you must immediately go out and do that thing."

Als je niet weet wat je als volgende taak moet doen, dan kun je best alle nabije personages aanspreken. Ze zullen je waarschijnlijk allemaal zeggen dat je een bepaalde plek moet bezoeken in welk geval je dat onmiddellijk moet doen. Het enige alternatief is dat ze zeggen dat een bepaalde taak niet mag uitvoeren, in welk geval je onmiddellijk die taak moet uitvoeren. Het is onder andere nodig binnen The Legend of Zelda: Twilight Princess en A Link to the Past waar het niet mogelijk is om verder te komen zonder met iedereen te praten in bepaalde stadjes. Het komt ook sterk naar voren in de originele Ys, waar je avontuur niet kan beginnen tot je met iedereen hebt gepraat zodat ze je kunnen afraden om te vertrekken, waarna je een zwaard krijgt omdat je toch niet wil luisteren.

Cliché 103. Near-Death Epiphany. Fei Rule
"If the party is not dealing damage to a boss character, then there's a better-than-even chance that someone in the party will suddenly become enlightened and instantly acquire the offensive skill that can blow the creature away in a matter of seconds."

Als je team geen schade doet aan de baas, dan is de kans groot dat iemand in je team plots een nieuwe vaardigheid leert die de baas kan verslaan in luttele seconden. Je lijkt eigenlijk af te stevenen op een gigantische nederlaag, maar op het laatste moment leert één van je personage exact wat je moet doen om deze baas te verslaan. Dit wordt bijvoorbeeld duidelijk in Parasite Eve waar de eindbaas immuun is tegen alle munitie die je tot dat moment gebruikte. De nieuwe munitie die je op het laatste moment krijgt, is echter ideaal om hem in stukken te scheuren. Games als Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga 2, The Legend of Dragoon en Secret of Mana geven je ook pas op het laatste moment je grootste kracht, zonder welke de eindbaas niet te verslaan is.

Het komt ook frequent voor binnen de Mother serie, meer specifiek binnen de originele Mother en het Super Nintendo vervolg Earthbound. De eindbaas van de originele Mother kan bijvoorbeeld niet verslagen worden met je normale wapentuig. Je moet hem verslaan door een melodie te zingen, waarbij je deze melodie net voor het baasgevecht krijgt. Ook Earthbound laat je een alternatieve manier van vechten gebruiken, maar dan op een minder opvallende wijze. De 'Pray' vaardigheid was compleet nutteloos tijdens de game, maar tegen de eindbaas geeft deze aanleiding tot een nieuwe vaardigheid die het gevecht in 1-2-3 eindigt.

Wutai
Wutai


Cliché 104. Wutai Rule
"Most RPGs, no matter what their mythology, include a land based on ancient Japan. Full of pagodas, shrines, shoguns, kitsune, and sushi, this completely anachronistic place is the source of the entire world's supply of ninja and samurai characters."

Elke Role Playing Game bevat een land op basis van het oude Japan, waarbij het niet uitmaakt in welke cultuur de rest van de game zich afspeelt. Het land is gevuld met pagodas, shoguns, sushi en andere typisch Japanse elementen, zelfs als ze totaal niet samen passen in één geheel. Het cliché is genoemd naar het land Wutai uit Final Fantasy VII welke een oud Japans land plaatst in een redelijk futuristisch, sciencefiction geheel. Er zijn eveneens minder bekende voorbeelden binnen de Final Fantasy serie zoals Eblan in Final Fantasy IV en Doma van Final Fantasy VI. Bepaalde games overdrijven ook sterk met het concept. Enchanted Arms heeft bijvoorbeeld Kyoto City waar alle samoerai, shoguns en ninja's wonen. Phantasy Star Universe heeft zelfs een volledige planeet, Neudaiz, die dient als tegenhanger voor Wutai. Deze planeet is dan ook de bron voor alle Japanse elementen van het Phantasy Star Universe universum.


09:37  Geen geslaagde petitie voor Xenosaga HD
09:30  Debuuttrailer voor Defenders of Ekron
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden