Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
20 September 2019 
(0) 
(0) 
19 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 September 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(13) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
eFootball Pro Evolution Soccer 2020
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Column:

Professionele Gamejournalistiek


Door Joni Philips op 12-12-2014 om 07:21
Bron: Gamed

Professionele gamejournalistiek. Het is een uitspraak die je in sommige middens alleen met het nodige sarcasme kunt gebruiken, het is een ongeloofwaardige contradictio in terminis, een paradox of minstens een oxymoron. Het is dan ook een discutabele beroepskeuze.

De hedendaagse journalistiek is een gigantische grap. Er worden berichten geschreven zonder het ooit na te lezen, ik merk bijvoorbeeld steeds opvallende spelfouten op. Het is één ding dat zulke fouten worden gemaakt in online versies van kranten, maar het is licht schandalig om te lezen over de 'marathan' in de titel van een bericht in een fysieke krant. Het gemiddelde artikel wordt eveneens gevuld met mislukte grammatica, barbarismen en zegswijzen die door elkaar worden gehaald. Ik had een werkcollega die zo vriendelijk was om dagelijks de meest flagrante fouten aan te duiden. Er wordt ook het ene onzinbericht na het andere de wereld in gestuurd zonder enige vorm van feitelijke controle. Het was bijvoorbeeld merkbaar met een bericht uit de Belgische pers waar tienkamper Thomas Van Der Plaetsen onmiddellijk werd bestempeld als dopingzondaar. Er was namelijk een specifiek hormoon opgemerkt in zijn bloed. De 23-jarige atleet moest daardoor een persconferentie organiseren om aan te kondigen dat de aanwezigheid van het hormoon een gevolg is van kanker. Je ontdekt dus dat je kanker hebt, waarna je onmiddellijk een persconferentie moet organiseren om het nieuws publiekelijk mee te delen omdat iedereen je bestempelt als een dopingzondaar omwille van die kanker.

Er zijn een groot aantal aanhangers van de game-industrie die geloven dat de gamejournalistiek te onprofessioneel is om de term journalist te verdienen. Ik behoor niet tot die categorie, ik geloof dat de gemiddelde gamejournalist meer dan genoeg flaters begaat om de titel journalist te dragen. Het posten van geruchten zonder enige controle, het herkauwen van doordeweekse berichten, het opblazen van kleine veranderingen tot grote innovaties, het te subjectief rapporteren van het ene nieuwtje en het onvoldoende kritisch doordenken op het andere. Het zijn allemaal problemen die zowel de normale pers als de gamepers te beurt vallen. Ik wil hiermee natuurlijk niet wijzen naar de gemiddelde fanaat die vrijwillige gamesites uitbaat, het werken aan Gamed is anders dan echte journalistiek en de meerderheid van de Nederlandstalige gamesites valt onder de categorie van vrijwilliger. Wij hebben simpelweg onvoldoende capaciteit om met dezelfde capaciteit flaters te begaan, we kunnen alleen onze uiterste best doen om zo sterk mogelijk te presteren. Ik kijk wel naar de wereldwijde pers, naar de mensen die zich in het dagelijkse leven kunnen voorstellen als journalist omdat ze hiervan kunnen leven. Het zijn zij die voor de echte problemen zorgen en de gegronde kwalijke reputatie van de gamejournalistiek veroorzaken.

Het nemen van verantwoordelijkheid is een ernstig probleem. Het is te gemakkelijk om een ongeloofwaardig gerucht te plaatsen. Je moet namelijk nooit opkomen voor jouw vergissing wanneer het een compleet verzinsel blijkt van een onbestaande bron. Jij hebt namelijk toch verteld dat het gaat om een gerucht, dat is toch voldoende. Je zou juist moeten afrekenen op zulke geruchten. Er was bijvoorbeeld in aanloop naar de Electronic Entertainment Expo 2014 sprake over de gloednieuwe handheld die Nintendo zou introduceren. Het zou gaan om een monster dat zelfs de consoles zou overtreffen. Het is ondertussen echter duidelijk dat Nintendo de komende tijd geen nieuwe (monsterlijke) handheld zal lanceren. Het bedrijf werkt namelijk aan de New Nintendo 3DS die qua kracht niet meteen zal concurreren met de Wii U. Er is echter niemand die met argusogen kijkt naar de sites die het gerucht verspreidden, ondanks het feit dat ze beter moesten weten. Het is nog gemakkelijker wanneer een analist een uitspraak doet. Het gaat vaak om zeer sterke aandachtstrekkers met weinig effectieve inhoud. Het is gemakkelijk om een analist te quoten die complete onzin verkoopt. Het is toch niet alsof het een weerslag heeft op de reputatie van de poster.

Wat? Dit gerucht is toch de moeite waard?
Wat? Dit gerucht is toch de moeite waard?

Het moet eveneens gezegd worden dat de andere berichten van de game-industrie niet altijd even nuttig zijn. Ik post zeer graag officiële screenshots en video's over spellen, het geeft me namelijk een goed inzicht in een spel, maar het is de vraag of dat journalistiek betreft? Ik vind het persoonlijk belangrijk om mijn vooruitzichten naar een spel op te bouwen, maar je moet je af en toe afvragen of hiervoor geen betere methode bestaat. Je hebt ook af en toe echte berichten, bijvoorbeeld de aankondiging van een uitstel, maar de gemiddelde journalist besteedt hier amper aandacht aan. Het wordt natuurlijk gemeld, maar er is niemand om hierover na te denken. Het wordt vaak nagelaten om meer onderzoek te verrichten naar de achterliggende redenen. Ontwikkelstudio's zijn hier natuurlijk zeer gesloten over, maar er moeten toch manieren worden gevonden om diepgaander in te gaan op dit soort informatie. Je hebt tegenwoordig ook weinig sites die erin slagen om alle beschikbare informatie over een game te distilleren tot een interessante preview. Ze beschrijven eerder een gameplayvideo dan ook maar te vertellen over de verschillende onderdelen van het spel.

Er is ook een ziekelijke band tussen de gamejournalistiek en de persafdelingen. Beide zijn eigenlijk compleet afhankelijk van elkaar. Je kunt geen persbericht verspreiden zonder toegang tot de gamepers en je kunt geen nieuws plaatsen zonder toegang tot de persafdelingen. Het is een symbiotische parasiterende relatie. Het enige voordeel is dat geen van beide zonder elkaar kunnen. Je kunt bijvoorbeeld probleemloos een negatieve recensie schrijven, uitgevers weten heus wel welke spellen geen hoge scores gaan halen. Je houdt hoogstens rekening met de teleurstelling van de hardwerkende ontwikkelaars. Het is zelfs erger wanneer je spreekt met kleinere uitgevers en ontwikkelstudio's. Je gaat bijvoorbeeld Electronic Arts geen pijn doen met een negatieve recensie over FIFA 15. Het is anders wanneer je een exemplaar krijgt van een indie studio die hoopt om enkele duizenden kopietjes van een spel te verkopen. De ontwikkelaar krijgt al amper aandacht, jouw recensie kan zijn carrière dus maken of kraken. Je hebt eikels zoals mij die hiermee geen probleem hebben, maar je moet redelijk hardvochtig zijn om ervoor te zorgen dat je jouw vriendschappelijke band nooit laat meespelen. Het is vooral een gevaar voor Amerikaanse journalisten die een grotere kans hebben om lokale ontwikkelaars te ontmoeten.

Je kunt natuurlijk jouw heil zoeken in de ogenschijnlijk onafhankelijke recensenten die hun pittige mening delen via YouTube en andere sociale platforms. Zij zijn namelijk niet afhankelijk van reclame-inkomsten, ze kunnen dan ook eerlijk zijn. Het is een groot verschil met bijvoorbeeld GameSpot waar Jeff Gerstmann werd ontslagen omwille van zijn Kane & Lynch recensie. Het was nu eenmaal een ongelukkige timing om een negatieve recensie samen online te plaatsen met een grote reclamecampagne. Je moet echter niet geloven dat deze YouTube mediafiguren onafhankelijk zijn. Zij kunnen simpelweg hun band met de game-industrie beter verbergen. Er waren de afgelopen maanden genoeg schandalen waar bleek dat een YouTube figuur een specifieke game alleen besprak omdat hij hiervoor werd betaald. Het gaat zelfs verder dan dat, er zijn figuren die geld eisen van kleine ontwikkelstudio's om hun spel te bespreken. Het is dan ook maar de vraag wat de toekomst wordt van deze aanpak. Het negatieve gevoel wordt verder versterkt door het feit dat juist de grootste schreeuwlelijk de meeste aandacht krijgt. Het is geen medium waar een eerlijke, gematigde analyse de bovenhand zal krijgen. Je hebt dan ook een risico dat je vervalt in een wedloop van beledigingen.

Doritos-Gate. Wanneer je nieuws moet rapporteren en tegelijkertijd reclame maken.
Doritos-Gate. Wanneer je nieuws moet rapporteren en tegelijkertijd reclame maken.

De staat van de gamepers is tegelijkertijd een probleem dat moeilijk is om op te lossen. Het gaat om een industrie die broodnodig is, het is nu eenmaal onmogelijk om de rol van de gamepers over te laten aan de uitgevers zelf. Initiatieven als Nintendo Treehouse en PlayStation Blog zijn prachtig, maar het zijn weinig kritische sites. Het is evenmin mogelijk om te steunen op vrijwilligers die zich via sociale media groots maken, je hebt hierin te weinig inzicht over de eerlijkheid zodat het probleem van de omgekochte YouTube recensenten een mogelijkheid blijft. Het is ook gewoon onmogelijk om als onbetaalde vrijwilliger dezelfde informatietoegang te krijgen. Het is nu al moeilijk om inzicht te krijgen in de gebeurtenissen achter de schermen, je zou als buitenstaander nooit toegang krijgen. Zij zijn dan ook in de eerste plaats geschikt om meer inzicht te geven in de staat van de spelerswereld na de release. Het zou ook gewoon gek zijn om hiervoor de journalisten te gebruiken, zij hebben nu eenmaal te weinig tijd om de vooruitgang van alle games bij te houden die ze ooit speelden. Ze moeten namelijk continu nieuwe spellen onder de loep nemen.

De professionele gamejournalistiek is dus nodig om de spelers te informeren, maar de industrie heeft te kampen met een falend zakenmodel. Men geeft het product – de informatie – gratis op voorwaarde dat je advertenties bekijkt, maar er is geen enkele manier om te verhinderen dat consumenten de advertenties blokkeren. Het zorgt ervoor dat je meer sensationele titels moet schrijven om voldoende inkomsten te verdienen om je personeel te betalen. Je wordt tegelijkertijd meer afhankelijk van de persafdelingen die deze advertenties verzorgen. Je kunt zoals Gamed rekenen op Google advertenties om een site draaiende te houden, maar het is onvoldoende om een team van te betalen. Het is ondanks hun hogere bezoekersaantallen geen realistisch alternatief voor bijvoorbeeld GameSpot. Het abonnementsmodel is een alternatief, maar er zijn weinigen die betalen voor wat ze gratis kunnen krijgen, zeker als het legaal is. Je kunt dan ook nooit de gamejournalistiek doen verbeteren, je moet de massa blijven aanspreken zodat je moet afvragen of een diepgaande bespreking van de thema's van Destiny winstgevend is. Het leidt tot een vicieuze cirkel waarin iedereen ziet dat er enige verandering nodig is, maar waarin dat gewoon niet mogelijk is. Pech dus…


07:21  Dragon Ball Kai: Cell Saga
07:19  Sony laat ons jagen op PS4 Anniversary Edition
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Berserk op 12-12-2014 om 11:42 [Niv: 139 / Exp: 6932]
Je zegt dat gamed.nl geld krijgt van google ads maar ik zie die eigenlijk nooit?

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-12-2014 om 11:53 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
Je gebruikt misschien AdBlock?

Gast (78.41.67.xxx) op 12-12-2014 om 14:13
Weet je, ik heb zelf een game site die zeer redelijk draait, 40 tot 50 uniek per maand.

Heb me nooit met ads bezig gehouden, maar wou dat nu ook wat meer gaan doen. Maar wat je zegt is inderdaad ontzettend waar.

Voor ads te hebben en betaald te worden, moet je een hoog aantal bezoekers hebben. Maar enkel een hoog aantal bezoekers krijgen door puur algemeen nieuws, trailer en screens te posten is moeilijk. Dus hierdoor ga je dan misschien vaker sensatie nieuws posten omdat dat meer mensen trekt, ook al weet je op voorhand dat het een kleine kans dat het waarheid is. Is opzich best frustrerend.

Komt hier ook nog bij dat degene die ervoor zorgen dat je betaald kan worden, net dezelfde mensen waar je over hun product moet gaan schrijven. Je moet dan ook niet drie keer hun games in de grond boren want de vierde keer gaan zij wel passen met adverteren, maar je wilt tegelijkertijd wel correct blijven naar je bezoeker.

Het is een heel frustrerend proces.

Gast (193.110.235.xxx) op 12-12-2014 om 16:05
Nooit poepen op het bord waar je van eet. :r

Berserk op 12-12-2014 om 22:14 [Niv: 139 / Exp: 6932]
@JOni lol inderdaad

Sorry... Betekent dit minder inkomsten als mensen adblock aan hebben staan?

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-12-2014 om 22:41 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
Ja, de advertenties worden alleen betaald wanneer ze effectief weergegeven worden.

Berserk op 12-12-2014 om 23:25 [Niv: 139 / Exp: 6932]
Ok Adblock is uit voor gamed.nl

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-12-2014 om 23:27 [Niv: 1164 / Exp: 58182]

Gast (31.201.67.xxx) op 13-12-2014 om 02:02
Ik haat dat ik dit weer moet verkondigen, maar ook dit lijkt weer een probleem te zijn wat zijn oorsprong vindt in de Verenigde Staten. Of ik ben blind voor deze problemen in oorspronkelijke en huidige game media van andere werelddelen -wat ook goed mogelijk is omdat ik die culturen minder goed begrijp-. Desalniettemin zie ik het minder bij de culturen waar ik op doel, het oosten bijvoorbeeld. Zelfs in Europa was het tot een aantal jaar terug nog best redelijk.
Ze zijn bezig de game industrie, met name de media daaromheen, te ver-kerst-ialiseren. You know, hoe ze ook de essentie van het kerstfeest hebben verpest met commerciële onzin.

To be honest, het is niet alleen de game media. Hoe vaak zie je niet dat er op het nieuws verhalen zo worden verwoord dat het overeen komt met wat bedrijven of landen willen? Of dat het expres wordt overdreven om meer inkomsten te krijgen door kijkcijfers?

Either way, Gamed doet daar niet aan mee, op enkele team-leden na maar dan enkel op het forum. Bovendien is dit een interessant artikel, dus dubbel dank ;)

Redneckerz (Redacteur) op 13-12-2014 om 11:20 [Niv: 209 / Exp: 10444]
@ Gast 31:
Puur uit interesse, wie zijn die ''Enkele teamleden, maar dan enkel op het forum''?

Rene Groen (Eindredacteur) op 13-12-2014 om 12:38 [Niv: 709 / Exp: 35435]
@ Berserk: Bedankt, dat waarderen we zeer.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden