Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
Gamed Gamekalender April 2024
Gamed Gamekalender Maart 2024
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Feature:

Project Morpheus


Door Joni Philips op 29-12-2014 om 09:52
Bron: Gamed

De sociale mediagigant Facebook wil de Virtual Reality markt veroveren met de aanstormende Oculus Rift bril. Consolemaker Sony Computer Entertainment werkt ondertussen al aan een eigen concurrent onder de codenaam Project Morpheus.

Sony Computer Entertainment's concurrentiestrijd met Facebook kan ongetwijfeld heftig worden, ondanks het feit dat Project Morpheus en Oculus Rift eigenlijk geen rechtstreekse concurrenten zijn. Beide bedrijven zullen echter eerst moeten opboksen tegen de mislukkingen van het verleden. Het is niet gemakkelijk om bijvoorbeeld de Virtual Boy te vergeten, zodat er een gezonde dosis scepsis bestaat ten opzichte van de nieuwkomers. Beide bedrijven doen echter hun uiterste best om de fouten van het verleden te omzeilen. We besproken de Oculus Rift al in een voorgaande feature, zodat we nu kunnen focussen op Project Morpheus, een ambitieus apparaat dat in de loop van 2015 moet beschikbaar worden. Sony Computer Entertainment werkt nog hard om de naam, het uiterlijk en de technische specificaties definitief vast te liggen zodat onderstaande informatie niet de finale informatie betreft. Het is echter een interessante eerste vooruitblik om de plus- en minpunten van Project Morpheus te leren kennen.

Sony Computer Entertainment zal in de eerste plaats ten strijde trekken met een prachtig vormgegeven bril. Het uiterlijk is nog niet definitief, maar Project Morpheus heeft door Sony's ervaring met onder andere de HMZ-T1 Personal 3D Viewer een knap, maar functioneel uiterlijk. Het bedrijf zorgt onder andere voor een gewichtsbalans die de druk over het gehele hoofd verdeeld, zodat bijvoorbeeld de neus en de oren niet extra worden belast. Men heeft ook gedacht aan een kleine opening voor de verluchting zodat de schermen niet bedampen. Het lijkt een kleinigheidje, maar ik weet uit ervaring met mijn zonnebril dat je wilt vermijden dat deze zone is afgesloten. Je verliest dan namelijk deels je zicht wanneer de glazen gaan bedampen. Het geheel wordt momenteel afgewerkt door een kabel die je moet aansluiten op de PlayStation 4. Sony hoopt de vijf meter lange kabel echter te vervangen door een draadloze verbinding zodat de kans op ongelukjes verkleint.


De bril zelf bestaat uit een LCD scherm met een 1080p resolutie om de ervaring optimaal over te brengen. De zichthoek van de Project Morpheus is momenteel beperkt tot 90 graden, maar Sony Computer Entertainment wil het zichtveld verder opvoeren om te concurreren met de 110 graden kijkhoek van de Oculus Rift. Het gebruik van Project Morpheus lijkt natuurlijk een asociale ervaring omdat je jezelf letterlijk afsluit van de buitenwereld, maar er is eveneens een 'sociaal' element aanwezig. De beelden die worden getoond op jouw ogen, blijven ook zichtbaar op de televisie zodat jouw huisgenoten kunnen meegenieten. Deze technische specificaties zijn natuurlijk een belangrijke opstap richting succes, maar het is de ondersteuning die de verkoopcijfers het sterkst zal beïnvloeden. Het is een punt waar het platform van Facebook voorlopig een gigantische voorsprong heeft. De Facebook bril wordt simpelweg ondersteund door een gigantische waslijst aan videogames. Het is echter de bedoeling dat Project Morpheus zeker zijn mannetje staat.

Het lijstje aangekondigde games voor de Project Morpheus is momenteel echter zeer karig. Er zijn al enkele spellen aangekondigd voor het platform, waaronder Cult County van Renegade Kid, EVE Valkyrie van CCP Games, Jurassic Encounter van Supermassive Games en The Assembly van nDreams. Sony Computer Entertainment werkt zelf ook aan enkele projecten zoals The Castle, The Deep en Street Luge. Het is echter maar de vraag of zij ooit meer worden dan simpele technische demo's. Er zijn daarnaast enkele ontwikkelstudio's die beslist hebben om hun game retroactief aan te passen. Het wordt op deze manier mogelijk om onder andere Project CARS, Thief, Surgeon Simulator en War Thunder in een nieuwe dimensie te beleven. Het is echter ruim onvoldoende om ook maar één iemand te overtuigen dat Project Morpheus de superieure keuze wordt. Sony Computer Entertainment heeft dus voldoende werk om dit probleem recht te zetten alvorens ze Project Morpheus lanceren.


Sony Computer Entertainment heeft dus al enkele belangrijke stappen gezet, maar de succesvolle afronding van Project Morpheus wordt geen gemakkelijke taak. Het bedrijf heeft gelukkig echter een ervaren studio voor de ontwikkeling van hardware die de inlevingsgraad verhogen. Het gaat om Sony Magic Lab waar het team van dokter Richard Marks al jarenlang experimenteert met technologieën zoals de EyeToy en de PlayStation Move. De studio wil het inlevingsgevoel versterken door het mogelijk te maken om in specifieke games Project Morpheus te combineren met PlayStation Move en de PlayStation Camera. Je virtuele handen zullen dan ook alleen bewegen wanneer je echte handen bewegen. Ik heb zelf een hekel aan alle overbodige plastieken accessoires, maar het kan een duidelijke opstap worden om de Virtual Reality technologie van Assassin's Creed tot leven te wekken. Het lijkt tegelijkertijd extreem gevaarlijk om te bewegen met Move terwijl je niets kunt zien van de echte wereld.

Het bedrijf heeft echter nog voldoende tijd om ons te overtuigen dat Project Morpheus een nuttige toevoeging wordt voor het PlayStation ecosysteem. Het komt namelijk ten vroegste volgend jaar op de markt. Het apparaat wordt in eerste instantie beschikbaar voor de PlayStation 4, maar het zou ook ondersteuning bevatten voor de PlayStation Vita. Het is daarnaast logisch dat de bril eveneens bruikbaar wordt op alle toekomstige PlayStation platforms indien het een succes wordt.


10:39  Disgaea 5 met nieuwe trailer
09:51  Kaleido Star: It's good! Gooood!
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (84.82.206.xxx) op 29-12-2014 om 13:05
"Het lijkt tegelijkertijd extreem gevaarlijk om te bewegen met Move terwijl je niets kunt zien van de echte wereld "

Wat een onzin. Je kan ook gewoon zitten op de bank met de bril op en je move in je hand.

""Het gebruik van Project Morpheus lijkt natuurlijk een asociale ervaring omdat je jezelf letterlijk afsluit van de buitenwereld "

Pffff.. Niets asociaals aan. Je zet die bril toch op jouw gezicht ? Alsof dit gelijk staat aan bv praten in een andere taal terwijl de mensen om je heen je niet kunnen verstaan. Je gamed toch meestal lekker alleen. Lekker boeie.

Xavior op 30-12-2014 om 07:03 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Ik denk dat dit een flop gaat worden, de oculus moet nog uitkomen en Sony denkt weer alles te kunnen doen op het zelfde principe. Hiermee doel ik op wiimote met het stuk onzin genaamd psmove. Anywho, veel met de oculus gespeeld maar om nu te zeggen asociaal, dit viel in mijn geval echt mee. Vrouwtje i gek op van ncis csi en dat soort series dus ik kon lekker doen watt ik wilde proberen. Ik moet toegeven, oculus vind ik een geweldige ervaring, dit komt meer omdat ik een aardige pc heb draaien, gezien zowel Sony als Microsoft 60 fps met moeite draaien kan dit veel misselijkheid veroorzaken.
Een minimum is 75 fps per oog voor een ok vr ervaring.
Ik denk dat de consoles nog te weinig specs hebben voor een goede vr ervaring.

Gast (83.163.193.xxx) op 04-01-2015 om 02:29
Persoonlijk zou ik het te gek vinden. Stel je voor dat je een militaire kan spelen in call of duty met een plastic move geweer ooh zulke ideeen zijn heerlijk. het is eigenlijk gewoon ongeloof zulk soort technologie onvoorstelbaar!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
PlayStation VR
Type:
Hardware
Releasedatum:
13-10-2016
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:



Meer media