Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Feature:

ReWind: PSP versus Nintendo DS


Door Joni Philips op 04-10-2014 om 09:43
Bron: Gamed

Het is gemakkelijk om achteraf conclusies te trekken over grote gebeurtenissen, maar het voorspellen van de toekomst is een groter probleem. Het mislukt namelijk vaak grandioos, maar dat wordt gelukkig snel vergeten. Gamed vergeet echter niet!

De game-industrie is een snelle industrie waarin het nieuws van vandaag morgen vaak al achterhaald is. Het grote gerucht kan morgen meteen ontkracht zijn, de voorspelbare conclusie van een consoleoorlog onmiddellijk grote onzin of het choquerende nieuws al algemeen aanvaard. Het is bijvoorbeeld gemakkelijk om te stellen dat iedereen het succes van de PlayStation 2 verwachtte. Het was nu eenmaal de succesvolste console ooit. De waarheid is echter vaak anders, zoals blijkt uit onze ReWind feature. Wij blikken nu terug op de opmerkelijke reacties op gebeurtenissen die ondertussen compleet logisch lijken. De overwinning van de Nintendo DS is momenteel absolute logica, maar de waarheid is dat de voorspellingen verdeelder waren.


De oorlog tussen de PlayStation Portable en de Nintendo DS was anno 2004 één van de belangrijkste gebeurtenissen binnen de game-industrie. De consolereus Sony zou gaan strijden met Nintendo op hun terrein. Nintendo domineerde de handheldwereld in hun eentje, maar Sony was Sony. Het had met de PlayStation 2 de concurrentie vernederd. De PlayStation Portable had eveneens een fantastische line-up, een sexy uiterlijk en beloftes van de grootste uitgevers om de handheld te ondersteunen. Nintendo zou moeten rekenen op hun eigen spellen want niemand zou games maken voor de Nintendo DS met de krachtigere PSP in aantocht. De analisten en andere marktkenners waren klaar om de overwinning van de PlayStation Portable uit te roepen nog voor beide systemen beschikbaar waren.

Er was tegelijkertijd ook een grote groep die de PlayStation Portable flop voorspelden. Sony had nu eenmaal geen concurrentie voor de traditionele Nintendo franchises, zij hadden geen andere spellen nodig wanneer je Mario, Pokémon en Zelda hebt klaarstaan. Er was daarnaast het voordeel van de dubbele schermen die traditionele genres als First Person Shooters zouden innoveren, het betere batterijleven, de lagere prijs en de backwards compability. Er waren zelfs enkele fans die vonden dat de PSP ging verliezen omdat de handheld geen WiFi had. Zij moesten zich duidelijk wat beter informeren over de mogelijkheden van beide handhelds, maar er was dus wel een grote consensus. Twee vechters gingen de ring betreden en er zou er maar eentje uitkomen!


Het eindresultaat was echter compleet onvoorspelbaar. De complete overwinning van één handheld met een snelle dood voor de andere is uitgebleven. De PlayStation Portable werd uiteindelijk de verliezer, maar het is een verliezer met een uitermate sterke score. De PlayStation Portable lijkt een flop, maar de handheld scoort gelijkaardig aan de Game Boy Advance, de winnaar van de voorgaande handheldgeneratie. Hij deed hiermee waarschijnlijk ook beter dan de Game Boy (inclusief Game Boy Pocket en Game Boy Light) en de Game Boy Color die samen 120 miljoen keer werden verkocht. Er bestaat geen officiële opsplitsing van de cijfers, maar het is niet oneerlijk om te stellen dat ze waarschijnlijk geen van beide 80 miljoen keer werden verkocht. De PlayStation Portable had dus kunnen concurreren met de Game Boy lijn van Nintendo, de PSP lijkt sowieso een logischere opvolger voor de Game Boy Advance dan de Nintendo DS qua vormgeving.

Sony concurreerde dus met de Game Boy, maar Nintendo zorgde voor de bestverkochte handheld ooit met de Nintendo DS. Ze deden dit uiteindelijk met hun traditionele toppers als Mario die tientallen miljoenen keren werden verkocht, maar de echte reden voor de overwinning lag hem in het soort games dat niemand zag aankomen als Brain Training en Nintendogs. Hetzelfde zagen we eigenlijk gebeuren op de PSP waar Monster Hunter – een relatief mislukte consoleserie – de killer franchise was, ondanks de aanwezigheid van Grand Theft Auto en Gran Turismo. Waarom zou je rekenen op Pokémon of Final Fantasy als je Brain Training of Monster Hunter hebt? Onafhankelijke ontwikkelaars konden echter op geen van beide platforms profiteren. Er waren enkele succesvolle franchises, maar er waren ook veel illegale downloads zodat Westerse ontwikkelaars beide platforms bijna meteen lieten vallen. De volgende keer toch maar beter die glazen bol thuislaten.


09:43  L: Change The World
09:41  Oplossing voor Rune Factory 4
 Reacties (4)
 Pagina: 1
dantekloon op 04-10-2014 om 11:18 [Niv: 185 / Exp: 9264]
PSP had best wel weinig geweldige games. Het ging op het JRPG gebied meer om de ports en remakes. Dan heb je de echte goede rpgs zoals Final Fantasy VII-Crisis Core, FFtype0, kingdom hearts bbs, tales of the world en zo. Maar op een handje te tellen.
nintendo ds daar in tegen was ook best leuke maar dan vermaak je je beter met nintendo eigen games zoals mario, zelda, metroid waar ik veel plezier van kan hebben.

Wacht nog met smart op wanneer psvita een exclusive rpg krijgt. Persona 4 is geweldig net als tales of hearts en innocence maar zijn remakes.
Laat SE dan de 3de bravely game op de vita ontwikelen

Xavior op 04-10-2014 om 19:28 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Ik ben aan de ds begonnen omdat iemand die wilde ruilen met 5 spellen tegen mijn f2a card. Dus maar gedaan, later nog wel een psp gekocht om een paar interessante arcade ports. Maar het bleven ports, later wel veel gebruikt voor snes en gba games. Maar al met al de ds trok mijn aandacht veel meer door de innovatie in de games als project Rub en Rub Rabbits.

flip122 op 05-10-2014 om 16:14 [Niv: 73 / Exp: 3645]
De psp is ook wel in de steek gelaten hoor in verband met flinke piracy problemen hoor, ds had er ook last van maar daar was gewoon nog steeds voldoende support.

Joni Philips (Eindredacteur) op 05-10-2014 om 19:06 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@flip122: Vooral Japanse support dan, want daar was het toch ook teleurstellend met Westerse games.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
ReWind
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden