In games zien we de laatste tijd steeds meer een integratie tussen single- en multiplayer en ook Watch_Dogs ontkomt hier niet aan. Het is hierdoor zomaar mogelijk dat een vriend ineens jouw singleplayer binnen stapt zonder dat je dit door had.
Eenmaal in je game kan hij besluiten je te dwarsbomen, bijvoorbeeld door apparatuur te hacken die je een veilige doorgang ontnemen. Voor de één is dit een leuke toevoeging, terwijl de ander hier niet aan moet denken. Gelukkig is er ook aan de laatste groep gedacht, zo geeft lead game designer Danny Belanger aan: "All the online activities are just part of the menu. They're a choice. But if someone is not into that .... they can totally turn it off."
Mocht je er toch voor kiezen om andere spelers toe te staan in je game, dan heb je als speler enkele hulpmiddelen ter beschikking die ze 'het schild' noemen. Enkel wanneer je je als speler agressief gedraagt kunnen andere spelers eveneens agressieve benaderingen richting je uiten.
Volgens Belanger is deze free-roam multiplayer voor acht spelers vooral een uiting van verstoppertje spelen: spelers kunnen je hacken en jij kunt dit op jouw beurt terug doen. De nadruk ligt dan ook niet op een agressieve benadering.
|