Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
19 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
18 November 2019 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
17 November 2019 
(0) 
(8) 
(4) 
(0) 
16 November 2019 
(0) 
(0) 
15 November 2019 
(0) 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(6) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(8) 
(4) 
(3) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
Layton's Mystery Journey: Deluxe Edition
Bizerta: Silent Evil
Call of Duty: Modern Warfare
Gamed Interview: Rain of Reflections
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 35


Door Joni Philips op 03-10-2015 om 10:05
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 133. Last Rule of Politics
"Kingdoms are good. Empires are evil."

Koninkrijken en de zeldzamere republieken zijn moreel goed; keizerrijken zijn dan weer kwaadaardig en vaak de tegenstanders. Je kunt dan ook op voorhand bepalen wie de slechterik is op basis van de politieke vorm van de natie. Dit is bijvoorbeeld te zien in Shining Force III waar de Republic of Aspinia; een koninkrijk…; wordt aangevallen door de Empire of Destonia. Zoals je al meteen begrepen hebt, durft men dus wel eens monarchieën en republieken door elkaar te halen binnen Japanse games. Dat is ook te zien in The Legend of Zelda: Twilight Princess waar Midna een democratisch verkozen prinses is. Het cliché is enigszins logisch. De grote keizers uit de geschiedenis waren grote veroveraars die vele landen aanvielen om hun rijk te vergroten. Dit is niet noodzakelijk kwaadaardig, maar het lijkt natuurlijk zo voor de landen die veroverd worden.

Empires hebben een slechte reputatie.
Empires hebben een slechte reputatie.


Cliché 134. Inheritance of Acquired Characteristics. Ramus Rule
"Twenty-three generations may pass, but any person's direct descendant will still look and act just like him."

Er zijn weliswaar 23 generaties gepasseerd, maar de directe afstammeling van een personage lijkt nog steeds een exacte kopie van dat personage. Dit zou hetzelfde zijn als dat jij de tweelingbroer lijkt van je grootvader toen hij jong was. Dit kan soms gebeuren in het echte leven, maar videogames en andere media overdrijven vaak. Dit wordt bijvoorbeeld tot vervelens toe gebruikt binnen de Breath of Fire serie. Chrono Trigger gebruikt dit binnen zijn verhaal. Marle lijkt de tweelingzus van Queen Leene die 400 jaar eerder leefde. Golden Sun: Dark Dawn maakt eveneens gebruik van het cliché. Hoofdrolspelers Matthew en Tyrell zijn bijna letterlijk kopijen van hun vaders Isaac en Garet, de hoofdrolspelers van de originele Golden Sun.

Cliché 135. Pinch Hitter Rule
"Whenever a member of the hero's team is killed or retires, no matter how unique or special he or she was there is a good chance someone will show up to replace them that has exactly the same abilities and can use the same weapons with the same proficiency."

Wanneer een lid van jouw team definitief gedood wordt of met pensioen gaat; zal hij of zij meteen worden vervangen door een personage met identiek dezelfde vaardigheden en wapens. Het maakt hierbij niet uit hoe zeldzaam die vaardigheden zijn. Suikoden II heeft Ridley Wizen die wordt vervangen door Boris Wizen; Tales of Symphonia heeft Kratos en Zelos; en Jeanne d'Arc heeft Liane en Cuisses. Galuf uit Final Fantasy V wordt gedurende het spel vervangen door zijn kleindochter Krile die zijn ervaringspunten, voorwerpen en vaardigheden erft. Krile is dan ook identiek aan Galuf binnen gevechten. Kingdom Hearts: 358/2 Days introduceert Roxas, die praktisch een kopie is van Sora. Dit gebeurde met opzet zodat fans snel comfortabel zijn met het nieuwe personage. In dit geval was er natuurlijk ook een duidelijke verhaalreden voor de gelijkenis.

Het cliché wordt ook zeer stelselmatig gevolgd binnen de Pokémon franchise. De hoofdrolspelers zijn bijvoorbeeld gelijkaardig aan elkaar en elke vijandelijk team is een Team Rocket variant. De Pokémon vertonen ook grote gelijkenissen. Je moet steeds kiezen tussen een vuur, gras en water Pokémon alvorens je de game start. Je ontdekt daarnaast Pokémon die voldoen aan bepaalde stereotypes: de insect Pokémon met twee evoluties die je ontdekt aan het begin; en de vliegende normale Pokémon in de stijl van Pidgey. De legendarische Pokémon volgen ook snel een patroon. Je hebt de zeer zeldzame Pokémon die alleen via een speciaal evenement beschikbaar is; de zeer sterke legendarische Pokémon die alleen aan het einde van het spel te vangen is; en de groep van drie legendarische Pokémon die een trapje lager staan.

Cliché 136. Dealing With Beautiful Women, Part 1. Yuffie Rule
"All good-looking young females are there to help you. This rule holds even when the girl in question is annoying, useless, or clearly evil."

Alle knappe jonge dames bestaan om jou te helpen. Deze regel geldt zelfs wanneer ze vervelend, nutteloos of kwaadaardig zijn. Het cliché is genoemd naar het Final Fantasy VII personage Yuffie die jouw groep vervoegt nadat je haar verslaat. Ze vraagt hiervoor geen toelating, maar ze is er simpelweg van overtuigd dat je te geïntimideerd bent om haar te vragen. Ze is vervelend, ze heeft geen medeleven met Barret voor de vernietiging van zijn thuisstad, ze steelt van een winkel, en ze verraadt zelfs Cloud door zijn Materia te stelen. We moeten haar echter toch beschouwen als een goed personage. De Final Fantasy XIII trilogie geeft ons dan weer Oerba Dia Vanille, een negentienjarige dame die zeer knap is; maar vaak als vervelend overkomt door haar koppigheid, nutteloosheid en haar kinderachtigheid. Ze is er desondanks toch om jou te helpen.

Jihl Nabaat
Jihl Nabaat


Cliché 137. Dealing With Beautiful Women, Part 2. Rouge Rule
"All good-looking middle-aged females are out to kill you. This rule holds even when the woman in question has attained your unwavering trust and respect."

Alle knappe oudere vrouwen bestaan om jou te doden. Deze regel blijft gelden wanneer je haar respect en vertrouwen hebt verworven. Jihl Nabaat uit Final Fantasy XIII is een knappe dame die bevriend raakt met Sazh in aanloop naar Final Fantasy XIII, waarbij ze zeer sympathiek lijkt en met plezier zorgt voor zijn zoon. De ietwat oudere dame blijkt echter zeer wreed en ontvoert Sazh en Vanille waar ze hen als lokaas gebruikt om Lightning en haar andere kompanen te vernietigen. The World Ends With You geeft ons ook Mitsuki Konishi; en Final Fantasy IX geeft ons generaal Beatrix, een trouwe en zeer knappe aanhangster van koningin Brahne, en een zeer respectvolle beschermster van Garnet. Ze besluit echter dat het beschermen van Alexandria veel belangrijker is dan haar loyaliteit aan Brahne en Garnet zodat ze frequent probeert om jou te doden.

Cliché 138. Well, So Much For That
"After you have completed your mighty quest to find the object that will save the known universe, it will either a) get lost, b) get stolen, or c) not work."

Je gigantische avontuur om het ene voorwerp te vinden dat de wereld kan redden, blijkt al snel compleet nutteloos wanneer je het voorwerp verliest, het gestolen wordt door de eindbaas of het simpelweg niet werkt. Serge uit Chrono Cross heeft bijvoorbeeld de kwalijke neiging om alle belangrijke voorwerpen te verliezen of te laten stelen; maar hij is niet de enige. De hoofdpersonages van Skies of Arcadia hebben ook de neiging om hun avonturen nutteloos te maken door de gevonden voorwerpen te verliezen. Het gebeurt ook binnen Final Fantasy IV waar een gehypnotiseerde Kain het laatste kristal simpelweg aan Golbez geeft, zodat die laatste de aartsmoeilijke dungeon nooit moest voltooien. Geshtar uit Secret of Mana is eveneens slim. Hij laat de helden het Water Seed terughalen en steelt het daarna van hen.


11:59  Chroma Squad
09:55  Phineas and Ferb voor PlayStation Vita
 Reacties (2)
 Pagina: 1
dantekloon op 03-10-2015 om 10:30 [Niv: 172 / Exp: 8597]
Rule 135, zelfde als met Legend of Dragoon dat Lavitz vervangen wordt door Edward(als ik de naam goed heb) of Tales of Zestiria. Is best wel fijn eigenlijk, weet je zeker dat je die personage niet opnieuw moet levellen

Mangartist op 03-10-2015 om 11:03 [Niv: 19 / Exp: 964]
Kleine nitpick, maar Galuf en Krile zijn NIET identiek. Krile beschikt over verschillende beginstats, dus is goed in andere dingen dan Galuf. Tegen het einde maakt het niet zoveel meer uit, aangezien als je alle Jobs gemastered hebt de verschillen verwaarloosbaar zijn, maar zelfs dan blijft Krile een betere optie voor snelle jobs of magie, terwijl Galuf meer bedoelt was voor fysieke aanvallen en als tank.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden