Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
15 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(3) 
(3) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(7) 
(4) 
(3) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
Layton's Mystery Journey: Deluxe Edition
Bizerta: Silent Evil
Call of Duty: Modern Warfare
Gamed Interview: Rain of Reflections
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 45


Door Joni Philips op 19-12-2015 om 09:28
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 183. Adam Smith's Revenge
"By the end of the game you are renowned everywhere as the Legendary Heroes, every surviving government and authority figure has rallied behind you, the fate of the world is obviously hanging in the balance, and out of nowhere random passers-by give you a pat on the back and heartfelt good luck wishes. However, shopkeepers won't even give you a discount, much less free supplies for the final battle with evil."

De speler bestrijdt het grote kwaad, en raakt daardoor bekend bij de plaatselijke bevolking. Zij moedigen hem massaal aan om de grote vijand te verslaan zodat de wereld gered wordt. Er bestaat echter één uitzondering. De winkeliers kan het heel weinig schelen dat jij de wereld gaat redden. Je moet nog steeds betalen voor die noodzakelijke wapens en levensmiddelen. Je hoeft geen korting te verwachten. Dit is vooral absurd in Dragon Quest IX waar de winkeliers besluiten om jou alle voorwerpen die je maar wilt, gratis te geven. Je bent echter een held en je besluit dat je toch wil betalen voor alles. De Organization Moogle van Kingdom Hearts: 358/2 Days geeft zelfs toe dat jij de enige bent die van hem koopt. Hij volgt je dan ook zodat je dit blijft doen.

Adam Smith, de held van elke RPG winkelier.
Adam Smith, de held van elke RPG winkelier.

Fire Emblem: Radiant Dawn zorgt ook voor een absurde situatie. De hele mensheid is versteend met uitzondering van jouw team, het vijandelijke team en de groep winkeliers die je volgt. Ze beseffen dat jij de laatste hoop bent voor iedereen, en daarom geven ze je gratis allerlei krachtige voorwerpen in een filmpje. Die vrijgevigheid beperkt zich echter tot het filmpje want daarna moet je de volle pot betalen in het spel zelf. Ook gek is Final Fantasy Adventure waar je winkelier Watts helpt om zilver te zoeken in een dungeon. Jij helpt hem binnen de dungeon, maar zelfs dan laat hij je de volle pot betalen. Je moet ook betalen voor de wapens die hij maakt met het zilver, Watts is dus een waar toppunt van gierigheid.

Er zijn gelukkig ook uitzonderingen zoals Final Fantasy XII Revenant Wings. Je merkt het misschien niet op, maar je winkelier Tomah verkoopt zijn goederen met verlies aan jou. Hij kan niet goedkoper want dan zou hij direct failliet gaan. Ook de winkeliers van Dark Cloud geven soms korting, maar zij benadrukken dat ze winkeliers blijven en dat ze geld moeten verdienen om te overleven. Dat is geen probleem in Lunar: The Silver Star waar jouw jeugdvriend Ramus winkelier is. Hij beseft dat je de wereld gaat redden en geeft je alle gratis voorwerpen die je maar wil. Disgaea 2: Cursed Memories geeft je geen gratis voorwerpen, maar werkt nog beter. Je moet minder betalen als je meer criminele feiten begaat. Je kunt uiteindelijk zelfs meer verdienen door de spullen terug te verkopen aan de winkeliers omdat je zo weinig betaalt.

Cliché 184. Adam Smith's Corollary
"No matter how thoroughly devastated the continent/planet/universe is, there's always some shopkeeper who survived the end of the world and sits outside the gates of the villain's castle, selling the most powerful equipment in the game, like nothing ever happened."

De eindbaas heeft de wereld grotendeels vernietigd, de hele bevolking lijdt en jij staat op het punt de moeilijkste strijd ooit te beginnen zodat je de wereld kunt redden. Die helse condities zijn echter geen afschrikking voor die ene winkelier die met plezier aan de poort van het laatste kasteel wacht om jou allerlei upgrades te verkopen. De nadruk ligt hierbij natuurlijk op verkopen want hij zal je zeker niet gratis helpen om de wereld te redden. Dat geldt zelfs wanneer de laatste winkel op een klein afgelegen eiland ligt dat alleen bereikbaar is met een luchtschip dat je zelf hebt uitgevonden, iets wat werd gedemonstreerd in Lufia II: Rise of the Sinistrals. In verband met cliché 174 verkoopt deze winkel de beste wapens en voorwerpen.

Cliché 185. The Long Arm of the Plot
"Any bad guys, no matter how far they run, will always end up in one of two ways by the end of the game: obviously dead, or on your side. There is no in-between."

Elke slechterik – ongeacht waar je ze tegenkomt in de grote wereld – zal op één van twee manieren eindigen. Ofwel zal hij dood zijn, ofwel zit hij nu aan jouw kant. Er zijn geen andere mogelijkheden, wat zeer duidelijk wordt in Chrono Trigger en Chrono Cross. De meeste bazen van Chrono Trigger worden gedood, met uitzondering van Magus die zich aan jouw kant zal scharen. Dit wordt natuurlijk verklaard door het feit dat hij nooit kwade bedoelingen had. Hetzelfde zien we in Chrono Cross waar een meerderheid van de speelbare personages voormalige bazen zijn. Er is er zelfs eentje die zich verontschuldigt. Valkyria Chronicles besteedt hier zeer veel aandacht aan. Elk personage met slechte neigingen krijgt zo'n specifiek einde. Zelfs de minder zuivere personages uit jouw eigen team mogen zich verwachten aan een minder positieve epiloog.

De originele Suikoden volgt het cliché ook stelselmatig met de Great Generals. Jij kiest er zelf voor of je ze laat leven, of dat je ze executeert. In dat eerste geval worden ze speelbare personages. Er zijn maar twee uitzonderingen, welke je sowieso moet doden. De Fire Emblem franchise is in zijn geheel ook een winnaar. Je kunt vijanden verslaan en zo doden, maar je kunt hen vaak ook rekruteren door hen aan te spreken met een specifiek personage. Je bepaalt dus zelf het einde voor de vijanden. De Nintendo DS remake van Dragon Quest IV laat je zelfs de eindbaas bekeren, maar hij wordt dan prompt vervangen door zijn assistent als eindbaas. Jij hebt er een krachtig personage bij, maar je moet nog steeds een gevaarlijke baas doden om de game uit te spelen.

Misschien toch nog een uur of 200 Chocobo gaan rijden?
Misschien toch nog een uur of 200 Chocobo gaan rijden?


Cliché 186. Apocalypse Any Time Now
"The best time to do side quests is while the huge meteor hovers in the sky above the planet, waiting to fall and destroy the world."

Het beste moment om extra missies te voltooien is het moment dat er een gigantische meteoor boven de planeet wacht om neer te vallen en de planeet te vernietigen. De tijd gaat namelijk zeer traag vooruit in een RPG. Ongeacht hoe lang je doet over een specifieke taak, je zult altijd net op tijd aankomen. Je bent nooit veel te vroeg of net te laat, je bent er net op tijd. Dit is verwant aan Cliché 94, Franklin Covey Was Wrong, Wrong, Wrong; en Cliché 163, All The Time In The World. De voorbeelden zijn zeer extreme; je kunt bijvoorbeeld het baasgevecht van The Legend of Zelda: Phantom Hourglass onderbreken om minigames te gaan spelen of rustig Pokémon gaan trainen terwijl Team Galactic dreigt de wereld te vernietigen in Pokémon Diamond & Pearl.


11:40  “The Best Games are on PS4", aldus trailer
09:19  Overwatch met theatrale teaser
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden