Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(3) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(10) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(4) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
04 Oktober 2020 
(4) 
(6) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(3) 
02 Oktober 2020 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
01 Oktober 2020 
(2) 
(3) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 September 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(6) 
(1) 
(3) 
(0) 
(6) 
(2) 
(1) 
29 September 2020 
(13) 
(0) 
(5) 
(3) 
(9) 
(1) 
28 September 2020 
(31) 
(0) 
(0) 
(8) 
(10) 
(0) 
(0) 
(2) 
27 September 2020 
(0) 
(11) 
(2) 
26 September 2020 
(6) 
Let's Sing Presents Queen
Crash Bandicoot 4: It's About Time
Star Wars: Squadrons
Mafia: Definitive Edition
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 23


Door Joni Philips op 20-06-2015 om 09:20
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 79. Xenobiology Rule
"The predatory species of the world will include representatives of all of the following: giant spiders, giant scorpions, giant snakes, giant beetles, wolves, squid, fish that float in midair, gargoyles, golems, carnivorous plants, chimeras, griffons, cockatrices, hydras, minotaurs, burrowing things with big claws, things that can paralyse you, things that can put you to sleep, things that can petrify you, at least twenty different creatures with poisonous tentacles, and dragons. Always dragons."

De vijandelijke diersoorten op de planeet bestaan uit vertegenwoordigers van de volgende soorten: gigantische spinnen, gigantische schorpioenen, gigantische slangen, gigantische insecten, wolven, octopussen of andere monsters met tentakels, vissen die zweven in de lucht, golems, mensetende planten, chimaera's, griffoenen, gigantische hanen, hydra's, minotaurussen, ondergrondse monsters met grote klauwen, monsters die je verlammen, monsters die je in slaap doen vallen, monsters die je verstenen, en draken. Altijd draken. We gaan natuurlijk geen exhaustief lijstje geven van alle mogelijke typische monsters. Ik kan gewoon Final Fantasy vermelden en dan heb je jouw voorbeelden. We gaan gewoon enkele categorieën wat dieper bekijken, en dat zonder Final Fantasy voorbeelden te nemen. We gaan zelfs Square-Enix volledig vermijden.

Gigantische spinnen zijn bijvoorbeeld een leuke categorie voor arachnofoben. Zij kunnen beter Radiant Historia en White Knight Chronicles vermijden want hun spinnen verdienen het woord 'gigantisch' absoluut. Ook af te raden zijn Fire Emblem: The Sacred Stones en natuurlijk Pokémon, waar spinnen als Ariados ongeveer dezelfde grootte zijn als een kind. De grote schorpioenen kunnen we ook zoeken in Pokémon met onder andere Gligar die ook nog eens vliegt, en Drapion. Golden Sun neemt zelfs een grote schorpioen als baas, waarbij je daarnaast ook nog wat kleinere exemplaren tegenkomt als gewone vijanden. EarthBound, nog een Nintendo game, heeft dan weer Skelpion, een schorpioen met een skelet. We blijven bij Nintendo voor de gigantische reptielen en slangen, zij maken frequent een verschijning in Pokémon en Fire Emblem.

De vliegende vissen zijn ook iets wat we kennen vanuit Pokémon. Je hebt Pokémon zoals Gyarados die zowel Flying als Water type zijn, maar zelfs Pokémon als Seaking zweven op je scherm in gewone gevechten. Er is maar één uitzondering, Magikarp, die hulpeloos op de grond ligt. Grandia III heeft zelfs een gigantische variant met een walvis. Octopussen en andere gevaarlijke vijanden met tentakels vinden we bijvoorbeeld in Skies of Arcadia waar één van de laatste bazen tentakels heeft die je verlammen. Disgaea 4: A Promise Unforgotten waar Desco verschijnt. Zij heeft een wezen met tentakels op haar rug zitten, waarmee ze dan aanvalt. En dan is er natuurlijk nog Pokémon met onder andere Tentacool en Tentacruel. Zelfs Pokémon als Bulbasaur vullen deze categorie dankzij Vine Whip.

Zit er een draakje in Pokémon?
Zit er een draakje in Pokémon?

We blijven bij Pokémon voor de belangrijkste categorie van dit cliché: draken. Draken spelen al sinds de eerste generatie een grote rol binnen de Pokémon serie. Het eerste deel brengt ons onder andere Charizard, Gyarados en Dragonite welke drie van de coolste Pokémon waren. Opvallend is dat Nintendo zich hierbij laat inspireren door allerlei soorten draken. Charizard is een typische Westerse draak net als Dragonite; terwijl Gyarados en Rayquazza bijvoorbeeld Oosterse draken zijn. Draken spelen ook een grote rol in Breath of Fire, waar ze voorgesteld worden als een soort weerwolf. Ze lijken het grootste deel van de tijd mensen, maar transformeren in allerlei unieke draken. Uniek is ook op te tekenen voor Wild ARMs, deze game heeft bijvoorbeeld draken die eigenlijk transformerende robots zijn.

Cliché 80. Friendly Fire Principle. Final Fantasy Tactics Rule
"Any attack that can target both allies and enemies will hit half of your allies and none of your enemies."

Elke aanval die zowel je teamleden als je vijanden kan raken, zal de helft van je teamgenoten en geen enkele vijanden raken. Dit cliché bouwt verder op de clichés betreffende nuttig klinkende magische aanvallen die uiteindelijk allesbehalve nuttig zijn. De computer speelt vals en zorgt ervoor dat deze krachtige aanvallen alleen gebruikt kunnen worden op momenten die nuttig zijn voor hem, en niet voor jou. Als het gaat om aanvallen als een aardbeving bijvoorbeeld, dan zal hij er tegen bestand zijn omdat hij bijvoorbeeld vliegende elementen heeft. Eén game die hierin zeer slecht is, is de Strategy Role Playing Game Final Fantasy Tactics waarin zulke aanvallen sommige gevechten wel eens zeer hels kunnen maken. Je leert dan ook snel ze zelf niet te gebruiken.

Cliché 81. Dungeon Design 101
"There's always goodies hidden behind the waterfall."

Er zijn altijd leuke voorwerpen verborgen achter de waterval. Het is een simpel cliché, maar eentje dat zeer effectief is. Wie gaat er nu eenmaal een grot zoeken achter een waterval? Spelers van The Legend of Zelda zijn het alvast gewoon. De allereerste Zelda heeft een man die je uitlegt dat je door de waterval moet wandelen, waarna je zijn vrouw vindt die je een belangrijke hint geeft. Die hint was belangrijk want praktisch elke Zelda game verbergt iets leuk achter een waterval inclusief een dungeon in Link's Awakening en Skysward Sword. Chrono Cross spelers moesten het cliché ook leren om een specifiek voorwerp te vinden, waarbij dit voorwerp nodig is om het goede einde te krijgen. Die waterval wordt nergens aangeduid dus begin maar met zoeken.

Don't try this at home, zeker niet als je bij de Niagara watervallen woont.
Don't try this at home, zeker niet als je bij de Niagara watervallen woont.

De watervallen van Golden Sun, meer specifiek die van het Mercury Lighthouse, hadden eveneens schatten. Eén van de watervallen verborg zelfs een geheime Djinn, één van de summons uit het spel, zodat je geen andere keuze hebt dan goed zoeken. De Final Fantasy serie brengt ook een belangrijke beloning. In Final Fantasy VII kun je op deze manier het ultieme wapen van Vincent vinden. Final Fantasy I en Final Fantasy V verbergen dan weer belangrijke voorwerpen achter een waterval, en Final Fantasy IV verbergt op deze manier een volledige dungeon. De verborgen ruimte achter de waterval wordt ook volop gebruikt binnen Final Fantasy XI waar je meerdere malen door een waterval moet lopen om alle geheimen te vinden.

Cliché 82. Dungeon Design 102
"When you are confronted by two doors, the closer one will be locked and its key will be hidden behind the farther-away one."

Wanneer je twee deuren vindt in een dungeon, dan zal de dichtstbijzijnde deur gesloten zijn. De sleutel ervoor kan gevonden worden achter de meest afgelegen dungeon. De game dwingt je op deze manier de langste weg te nemen, wat de spelduur verlengt en wat ervoor zorgt dat je alle delen van de game tegenkomt. De speler moet dan ook vaak het pad van de meeste weerstand volgen, zeker als hij best voorbereid aan het einde wil komen of het beste einde wil krijgen. Dit wordt bijvoorbeeld gedemonstreerd in Shin Megami Tensei: Strange Journey waar je het beste einde alleen kunt krijgen door zowel de engelen als de demonen te bestrijden. Je kunt er namelijk ook voor kiezen om je aan te sluiten bij één van beide in welk geval deze je helpen in je strijd.


09:28  Problemen voor Batman: Arkham Knight LE
09:18  [E3] Trailer Snow
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Zuigertje op 20-06-2015 om 10:58 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Altijd leuk om te lezen.

@ Cliche80:

Ik snap het niet zo helemaal.

Als je een mage hebt met AoE vuur, earth, ice etc. hebt. Dan gebruik je toch gewoon de Aoe waar de tegenstander slecht tegen kan...

Ook snap ik niet wat je bedoelt dat FFtactics hier heel slecht in is.

Joni Philips (Eindredacteur) op 20-06-2015 om 11:48 [Niv: 1172 / Exp: 58601]
Het gaat om de statische improbalititeit dat de vijanden veel beter zijn in het ontwijken van AoE aanvallen. Je gebruikt dan wel bijvoorbeeld een aanval waartegen ze zwak zijn, maar ze worden er niet door geraakt.

Zuigertje op 20-06-2015 om 15:40 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Ligt heel erg aan je hoe hoog de faith is van je characters.

Al mijn frontline characters hadden erg lage faith waardoor ze heel erg magic resistant waren. Mijn Mages hadden erg hoge faith, dus hoge hitchance met spells maar ook hoge kans dat enemy spells raken.

Dit vind ik heel goed gedaan in FFtactics (beste combat system by far imo).

Maar over het algemeen klopt het wel dat bij de meeste spellen petrify (gelukkig niet bij FFtactics) een useless spell is omdat het bijna nooit werk op belangrijke targets en andersom is het dodelijk voor je eigen party.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden