Met ID@Xbox lanceert Microsoft momenteel een initiatief om elke normale Xbox One console te veranderen in een ontwikkelkit zodat indie ontwikkelaars meteen aan de slag kunnen zonder dure ontwikkelmachines te kopen.
Gisteren onthulde Microsoft een lijst met tientallen ontwikkelstudio's die al deelnemen aan het programma, waarbij deze redelijk enthousiast zijn. Dat enthousiasme toont zich soms echter op vreemde manieren, zo blijkt uit de reactie van Nuclear Throne ontwikkelaar Vlambeer. De studio ontdekte tijdens het bestuderen van de documentatie namelijk dat elke game die gemaakt wordt onder het ID@Xbox programma tegelijk met de andere consoleversies moet verschijnen. Er wordt echter een uitzondering gemaakt wanneer de ontwikkelaar voor een bepaalde game al een overeenkomst heeft met een andere consolemaker. In dat geval mag je game wel later op de Xbox One verschijnen.
Vlambeer begreep meteen de gevolgen van die clausule. Als ze de twee versies niet tegelijk afwerkten, zouden ze de Xbox One versie nooit kunnen uitbrengen. De PlayStation 4-versie die al langer in ontwikkeling was, zou sowieso eerst klaar zijn. Om te vermijden dat ze de PS4-versie moesten uitstellen of geen Xbox One versie konden maken, hebben ze meteen een overeenkomst gesloten met Sony. Nuclear Throne wordt officieel een timed PlayStation 4 exclusive en dat dankzij Microsoft. Xbox One gamers zullen echter niet te lang moeten wachten, de game zal maar één maand exclusief zijn. Soms zijn die ontwikkelaars wel heel vindingrijk, zelfs met contracten.
There had been mentions beforehand that there was a launch parity clause in the contract, with the exception of games that were already signed to another platform during the announcement of their self-publishing program. Thus, before we signed with Microsoft, we e-mailed Sony that we quickly wanted to sign Nuclear Throne with them with a month of exclusivity.
|