Review: WWE 2K14
Door Rene Groen op 04-11-2013 om 11:27
|
Bron: Gamed
|
Naast gaming is worstelen waarschijnlijk mijn grootste passie. Nee, zelf beoefen ik de sport niet, maar als je al jaren vrijwel alle federaties mee pakt dan mag je jezelf toch een redelijke fan noemen. Het maakt mij op de redactie de perfecte kandidaat om WWE 2K14 te beoordelen.
Wanneer we terugkijken naar de laatste WWE titels zagen we in WWE 12 de Road to Wrestlemania mode centraal staan, terwijl de aandacht vorig jaar uit ging naar de Attitude Era. Met het aankomende Wrestlemania 30 besloot ontwikkelaar Yuke’s haar pijlen te richten op eerdere iconische matches middels de 30 Years of WrestleMania modus. In totaal staan er 46 matches klaar om (na)gespeeld te worden, denk aan Hulk Hogan vs. André The Giant van Wrestlemania 3, The Rock vs. Steve Austin van Wrestlemania 17 en CM Punk vs. The Undertaker van Wrestlemania 29. Ieder van de wedstrijden gaat samen met begeleidende informatie en beelden, waardoor je wordt meegezogen in het belang die de wedstrijd destijds had. Lukt het je zelfs om enkele van de momenten gedurende een gevecht na te bootsen zoals deze zich destijds afspeelden, dan krijg je een beloning in de vorm van extra cutscenes. Dit alles is in de tijd van deze periode overgezet, denk aan een grijs filter bij oudere wedstrijden om het juiste gevoel over te zetten.

Wrestlemania is uiteraard niet los te zien van The Undertaker, een worstelaar die 21 wedstrijden wist te winnen tijdens dit evenement en er nog nooit één verloor. Zijn betrekking in de game is tweezijdig, te weten in Defeat The Streak en Defend The Streak. In de eerste mogen we zelf een worstelaar kiezen waarmee we de strijd met de legende aan gaan om zijn streak dan eindelijk te doorbreken. Leuk detail is dat niet alleen de winst belangrijk is, maar dat er tevens gekeken zal worden naar hoe je dit gedaan hebt. Uiteindelijk bepaalt dit een score die je onderling kunt vergelijken op een leaderboard. Defend the Streak is minder interessant, alhier speel je als The Undertaker zelf en zul je een constante stroom tegenstanders moeten verslaan, waarbij je health na ieder gevecht niet teruggezet zal worden. Helaas mist deze laatste mode de echte impact die in al deze jaren is neergezet, simpelweg een doorlopende stroom tegenstanders te lijf gaan voelt namelijk niet hetzelfde aan.
Terugkerend is de WWE Universe mode, waarbij gamers zelf hun eigen programma op kunnen zetten, inclusief rivaliteiten tussen worstelaars, evenementen voorafgaande aan een wedstrijd, het inplannen van matches voor een titel, et cetera. Gamers die eerdere delen gespeeld hebben weten precies wat ze mogen verwachten aangezien er vrijwel geen vernieuwingen zijn doorgevoerd. Hiernaast kun je uiteraard een snelle wedstrijd spelen of online gaan terwijl de creatievelingen zelf een worstelaar in elkaar kunnen zetten. Met de mogelijkheid om je creaties ook nog eens te delen is er voldoende te doen binnen de beschikbare modi.

Qua content zit het dan ook wel snor, vraag is alleen of de gameplay zelf interessant genoeg is om je deze content daadwerkelijk vele uren te laten benaderen. Het antwoord hierop is niet geheel overtuigend. In basis zijn er slechts weinig veranderingen doorgevoerd, hoewel er minder nadruk is komen te liggen op het voortdurend counteren van elkaars aanvallen. Omdat er nu verder een kleine aanloop is naar een rennende aanval zal deze minder makkelijk ingezet kunnen worden, hetgeen vooral een verademing is voor de online matches. Tegelijkertijd betekent het grotendeel onaangepast laten van de gameplay dat oude fouten nog altijd aanwezig zijn. Bepaalde animaties zien er hierdoor ook nu ongelukkig uit en collision detection en clipping problemen blijven aanwezig. Hoewel met de Predator engine in WWE 12 de goede weg werd ingezet is het zorgelijk dat de problemen die er nog altijd waren ook nu terugkeren.
Bij het commentaar is het wederom de 30 Years of Wrestlemania waar de game in uitblinkt. Klassieke uitspraken van JR en Jerry “The King” Lawler zijn naadloos in de wedstrijden verwerkt en geven net dat beetje extra. Helaas wordt dit niveau niet over de gehele game hoog gehouden want gedurende de ‘normale’ wedstrijden vallen de commentatoren sneller in herhaling, een probleem dat overigens al meerdere delen overeind staat. We kunnen dit laatste tevens over de gehele game zeggen: er zijn nogal wat problemen die ook nu terugkeren. De gameplay moet nu echt eens aangepakt worden om ook de laatste fouten eruit te halen. Dit is jammer, juist omdat de game qua content zeer verzorgd is en de 30 Years of Wrestlemania modus een waardige toevoeging vormt voor zowel bekenden als onbekenden. De game is hiermee dan ook zeker aan te raden voor geïnteresseerden in de worstelsport, echter dient ontwikkelaar Yuke's wel eens stappen te gaan nemen om niet wederom in dezelfde valkuilen te stappen.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
80 |
Sound |
80 |
Graphics |
80 |
Replay |
85 |
Dertig jaar Wrestlemania als uitstekend uitgangspunt, technisch mag het echter beter.
|
80 |
|
|
|
15:40 MGS V: Ground Zeroes in de lente van 2014
11:20 Packshot Sunday - Deel 109
|
Reacties (1) |
|
Pagina:
1
|
|
XtraNL
op 05-11-2013 om 07:22
[Niv: 82 / Exp: 4096]
|
Denk dat ik net als bij WWE 13 wacht tot ie afgeprijsd is. Dit spel is echt geen 60 euro meer waard per jaar als je toch steeds dezelfde zooi voorgeschoteld krijgt. Het enige waar ik dan 60 euro voor betaal is de WM Mode en die Undertaker mode. De rest heb ik éigenlijk al gezien.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|