Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
21 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
20 Oktober 2020 
(16) 
(0) 
(5) 
(4) 
(0) 
(2) 
(1) 
19 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(5) 
(4) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(11) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(4) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
04 Oktober 2020 
(4) 
(6) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(3) 
02 Oktober 2020 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
01 Oktober 2020 
(2) 
(3) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 September 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(6) 
(1) 
(3) 
(0) 
(6) 
(2) 
(1) 
29 September 2020 
(13) 
(0) 
(5) 
(3) 
(9) 
Let's Sing Presents Queen
Crash Bandicoot 4: It's About Time
Star Wars: Squadrons
Mafia: Definitive Edition
Feature:

Zijn Erfenis: Shinji Mikami


Door Joni Philips op 21-01-2014 om 08:00
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie, waarbij onze aandacht vandaag gaat naar een icoon van de horrorwereld.

Dat icoon is Shinji Mikami, geboren op 11 augustus 1965. Zijn studierichting aan de Doshisha universiteit was opvallend: hij studeerde af bij de economische afdeling met een diploma in de studie van merchandise. Ondanks die studie belandde hij in de game-industrie, in 1990 vond hij zijn eerste werkgever in de vorm van Capcom. Dankzij Mega Man en Street Fighter was Capcom al een belangrijke uitgever, zodat het een ideale werkgever was voor de jonge Mikami. Hij ontwikkelde er zijn eerste titel, een onopmerkelijke quizgame voor de Game Boy die hij maakte in een drietal maanden. Hij mocht hierna aan de slag met een drietal Disney-games: Who Framed Roger Rabbit? voor de Game Boy en Aladdin en Goof Troop voor de Super Nintendo. Voornamelijk die twee laatsten waren een succes, zo verkocht Aladdin 1,75 miljoen exemplaren.

Na Goof Troop startte Mikami de ontwikkeling van een horrorgame voor de PlayStation en de SEGA Saturn. De game zou zich afspelen in een groot landhuis waar spoken ronddwalen. De game was hierbij geïnspireerd door een soortgelijke Capcom-game en door de horrorfilm Zombie, een bekende film die Mikami uitermate teleurstellend vond. Hij wilde dan ook een game maken die alle slechte punten van die film vermeed. Het resultaat was Biohazard, een titel die in 1996 wereldwijd verscheen als Resident Evil. De game werd een groot succes en de term “Survival Horror” werd in het leven geroepen om de game te promoten. Er was meteen een nieuw genre geboren. Uiteindelijk zouden Resident Evil en diens vervolgen Sony helpen om de PlayStation tot een succes te maken. Ook voor Capcom bleek Resident Evil een uitermate winstgevende bedoening, zelfs tot vandaag is het één van hun grootste successen.


Het succes van Resident Evil vertaalde zich ook in een promotie voor Mikami. Hij werd gepromoveerd van planner tot producer, een rol waarin hij zowel Resident Evil 2 als Resident Evil 3: Nemesis omvormde tot gigantische successen. Resident Evil 2 – waarmee Mikami wilde tonen wat er zou gebeuren als een gewoon mens geconfronteerd wordt met het supernatuurlijke in een normale omgeving – ging bijvoorbeeld vijf miljoen keer over de toonbank. Samen met Resident Evil 3 produceerde Mikami eveneens Dino Crisis, welke opnieuw een succesvolle horrorgame bleek. Capcom begreep dat de horrorgames sleutel waren tot het succes van hun bedrijf en ze openden Capcom Production Studio 4. De studio bestond uit de teams achter Resident Evil en Dino Crisis, en werd onder de leiding geplaatst van Mikami. De eerste jaren ontwikkelde de studio onder andere Resident Evil: Code Veronica en Code Veronica X, Dino Crisis 2 en Devil May Cry.

Capcom Production Studio 4 zorgde mee voor het succes van de PlayStation 2, maar Mikami maakte in 2001 een heel controversiële beslissing. Resident Evil zou in de toekomst exclusief op GameCube verschijnen. Alle oude delen zouden naar de GameCube geport worden. Daarnaast zouden ook nieuwe delen Resident Evil Zero en Resident Evil 4 exclusief op het systeem verschijnen. In 2002 lanceerde men zowel Resident Evil Remake als Resident Evil Zero waarbij die eerste 1,25 miljoen keer werd verkocht. Resident Evil Zero deed het meteen minder met 1,12 miljoen exemplaren. Capcom zelf werd ongerust over de verkopen van Resident Evil 4, maar Mikami verbaasde opnieuw. Hij kondigde de Capcom Five aan. Vijf belangrijke titels die exclusief op de GameCube zouden verschijnen. Met Resident Evil 4 kenden we er eentje, maar hij introduceerde eveneens P.N.03, Viewtiful Joe, Killer7 en Dead Phoenix, waarbij P.N.03 zijn geesteskindje was.

Die game verscheen dan ook als eerste, maar was zowel kritisch als commercieel een flop. Door deze tegenvallende resultaten en de verhoogde druk van zijn bazen besloot Mikami om zijn functie neer te leggen. Onder een nieuwe baas werd het concept van de Capcom Five compleet veranderd. Dead Phoenix werd geannuleerd en onder andere Viewtiful Joe en Resident Evil 4 werden na hun release geport naar de PlayStation 2 om de verkopen aan te vullen. Later zou Mikami zich hiervoor verontschuldigen want hij wilde dat die laatste echt exclusief bleef. Zelf ging Mikami zich focussen op de dagdagelijkse ontwikkeling van Resident Evil 4. Hij schrapte grote delen van het originele concept en gaf de game een nieuwe richting. Die richting werd algemeen geapprecieerd en de game was zowel kritisch als commercieel een succes. Zowel het survival horror als het third person shooter genre werden sterk beïnvloed door de titel.


Na Resident Evil 4 verliet Mikami Capcom Production Studio 4 om Clover Studio op te richten. De studio verzamelde enkele van de grootste talenten van Capcom in de vorm van Mikami, Viewtiful Joe-producer Atsushi Inaba en Devil May Cry-bedenker Hideki Kamiya. Zelf kwam hij er met het onderschatte God Hand terwijl zijn collega’s kwamen met titels als Okami en Viewtiful Joe 2. De meerderheid van Clover’s games zijn ondertussen culttoppers, maar de studio zelf was geen lang leven gegund. In 2007 sloot Capcom de studio wegens tegenvallende resultaten – elk van hun games was een commerciële flop – en verlieten bijna alle Clover werknemers Capcom om te gaan werken bij het latere Platinum Games. Die studio is vooral bekend van Metal Gear Rising, Bayonetta en MadWorld, maar ook Mikami speelde er een rol met de third person shooter Vanquish. Opnieuw revolutioneerde Mikami het third person shooter-genre, maar ditmaal met tegenvallende verkopen.

Het werd Mikami dan ook duidelijk dat hij nood had aan een nieuwe invalshoek. In samenwerking met Suda51 en Electronic Arts kwam hij met Shadows of the Damned, een game die nog sterker flopte dan Vanquish. Sinds 2010 heeft Mikami echter een nieuwe uitdaging bij Tango Gameworks, een zusterstudio van id Software en Bethesda Softworks. Hij gaat er namelijk voor de laatste keer het horrorgenre revolutioneren. Hij werkt er aan The Evil Within, de laatste game die hij ooit zal maken. Met The Evil Within wil hij terugkeren naar de afkomst van het survival horror-genre: ervoor zorgen dat de speler zijn schrik moet overwinnen. Hedendaagse games in het genre leggen volgens hem – en vele fans – namelijk te veel nadruk op actie. In 2014 zullen we ontdekken of Shinji Mikami ook met zijn laatste game voor een verbazende horrorgame zorgt.


16:41  Grand Theft Auto V grote winnaar bij Game Mania
07:59  Microsoft bevestigt Fable Trilogy
 Reacties (2)
 Pagina: 1
shentairo op 21-01-2014 om 10:28 [Niv: 20 / Exp: 978]
Ja ik ben zeker benieuwd naar the evil within. Trailers en gameplay beelden zagen er tof uit. Alleen vond ik hem grafisch tegenvallen, maar we zullen het meemaken hij heeft vele culttoppers inderdaad ontwikkeld.

Gast (62.163.203.xxx) op 21-01-2014 om 12:59
Met Vanquish en Resident Evil 4 op je naam ben ja al een held.

Dat The Evil Within volgens velen visueel misschien tegenvalt is voor mij niet zo erg.als de echte horror maar terug is in het genre.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden