Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Pro Evolution Soccer 2014


Door Rene Groen op 26-09-2013 om 14:09
Bron: Gamed

Wanneer het om games gaat zijn sommige dingen op de redactie vastgelegd. Joni voorziet bijvoorbeeld de RPG’s van een cijfer, Cor en Maarten verzorgen de RTS titels en zelf behandel ik de sportgames. Het najaar is voor mij dan ook een mooie periode, waarbij de aftrap is gedaan door Pro Evolution Soccer 2014.

Deze nieuwe uitgave van de franchise staat vooral in het teken van de Fox Engine, gemaakt door Kojima Productions, welke later ook gebruikt zal worden voor de nieuwste Metal Gear Solid. Twee compleet verschillende titels, maar toch bewijst de engine in ieder geval goed uit de voeten te kunnen in een voetbalgame. De stadions waar je in speelt tonen veel levendigheid en door de implementatie van TrueBall, die bepaalt hoe de bal los van de speler reageert op situaties, en M.A.S.S. voelen situaties realistischer aan. M.A.S.S. staat voor Motion Animation Stability System en heeft vooral ten doel om fysieke contacten als tackles en balaannames te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld de bal afschermen, of juist instappen om een bal te veroveren. Het resulteert in meer vloeiende gameplay, alsmede een betere balans in het spel. Hoewel de kwaliteiten van de individualistische spelers bepalen hoe goed ze in de game zijn, kunnen we dit helaas niet over de gelijkenis van hun evenbeeld zeggen. De bekendere spelers lijken nog wel op hun evenbeeld, maar dit kunnen we niet zeggen over de minder bekende namen.


De Fox Engine zorgt voor de nodige verbeteringen, maar tegelijkertijd wordt duidelijk dat er nog vele kinderziektes zijn. Bij herhalingen en gedurende bepaalde spelmomenten wil de framerate nog weleens wegzakken. Ook hadden sommige animaties beter afgewerkt kunnen worden, waardoor het rare situaties oplevert met buitelingen die eerder humoristisch dan realistisch aandoen. Ook het veldspel heeft opvallende momenten, zo reageren spelers niet alert op balletjes die langs hun rollen en blijven aanvallers met momenten stokstijf staan zonder een loopactie uit te voeren. De keepers lijken eveneens last te hebben van kinderziektes, zo waren er meerdere momenten waarbij op het oog houdbare ballen door de keeper in het doel werden verwerkt, of werden ballen weliswaar tegengehouden, om hierna alsnog het doel in te rollen. Deze kinderziektes zien we tevens bij spelers zonder bal, die in vergelijking met de speler met bal over een supersnelheid lijken te beschikken. Een middelmatige verdediger weet hierdoor een snelle aanvaller als Ronaldo makkelijk te evenaren, zelfs wanneer laatstgenoemde al enkele meters voor lag. Even spelen met de instellingen is dan ook aan te raden, hoewel niet alle bovenstaande punten teniet gedaan kunnen worden is er veel aan te passen middels sliders, zo ook de snelheid van het spel. Konami heeft verder al patches aangekondigd die het één en ander op moeten lossen. Een ander notabel minpunt is de afwezigheid van regen, hetgeen door de implementatie van een nieuwe engine (nog?) afwezig is.

Om het realisme naar een hoger punt te brengen zien we de implementatie van Heart. Kortweg staat dit voor de welwillendheid van je team om te vechten op het veld. Mooie acties worden beloond door het publiek, terwijl mislukte passes het moraal naar beneden kunnen brengen. Het klinkt als een leuke implementatie. Vervelend is het wel dat wanneer het moraal flink gedaald is, de kans groot is dat je deze niet meer zult verbeteren. Acties mislukken sneller en in plaats van uit het dal te klimmen, lijk je er alleen maar verder in weg te zakken. Verwacht overigens niet dat Heart een grootse invloed heeft, hoewel het waarneembaar is klinkt de toevoeging op papier indrukwekkender dan dat het in de game naar voren komt. Wat eveneens recht tegen het realisme in gaat, zijn de licenties. Een minpunt dat in iedere Pro Evolution Soccer bespreking naar voren komt. Nog altijd is Arsenal dan ook bekend als North London, vinden we Chelsea onder de naam London FC en bestaat het Nederlands Elftal uit fictieve namen. Het zijn problemen die met een option file te verhelpen zijn, maar we beoordelen de game op wat het is en niet op wat het kan zijn.


Hoewel het verkrijgen van licenties, al dan niet door exclusieve rechten, een kostbare gelegenheid zal zijn lijkt Konami ook op andere punten niet te willen leren van haar fouten. De menustructuur voelt nog altijd leeg en statisch, een sobere uitstraling die niet aansluit bij de levendige en sfeervolle wedstrijden. Dit laatste zien we wederom terug in de UEFA Champions League, waarbij we nu ook een toevoeging zien van de UFC Champions League, het internationale toernooi voor Aziatische teams. Modi als de (vrijwel onveranderde) Master League en Exhibition keren verder terug en uiteraard kunnen we ook online onze kwaliteiten tonen. Dit laatste vormt vooralsnog overigens geen waardevolle toevoeging, meerdere wedstrijden werden geplaagd door lag en een enkele keer lag zelfs de server eruit. Geen goede start voor een voetbalgame die nog maar net in de winkels ligt.

Door al het bovenstaande is Pro Evolution Soccer 2014 een game met twee gezichten. De Fox Engine heeft een duidelijke meerwaarde voor het spel, alleen komt dit nog niet goed uit de verf. Tegenover iedere toevoeging vinden we wel een element dat nog niet op orde is gebracht en waar simpelweg meer ontwikkeltijd voor nodig geweest lijkt te zijn. Dit is overigens niet alleen aan de engine toe te schrijven, want ook de saaie aankleding van het menu, de commentatoren en de muziek moeten eens flink worden aangepakt. Er zijn dus genoeg verbeterpunten, maar onder deze laag heeft Konami wel degelijk de nodige verbeteringen doorgevoerd die tot een betere game zullen leiden. De potentie is dus zeker aanwezig, alleen is het te hopen dat we dit in Pro Evolution Soccer 2015 of door het uitbrengen van de nodige patches in deze uitgave terug zullen zien.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   65
Graphics   85
Replay   80

De Fox Engine is een goede toevoeging, maar er is nog veel werk te verrichten.
76


14:09  Wii U Virtual Console - Week 22
07:30  Need for Speed film met eerste trailer
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Pro Evolution Soccer 2014
Type:
Game
Releasedatum:
20-09-2013
Ontwikkelaar:
Konami
Uitgever:
Konami
Media:








Meer media