Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 November 2019 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
16 November 2019 
(0) 
(0) 
15 November 2019 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(7) 
(4) 
(3) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
[E3] De persconferentie van EA
Hands-On:

Rain


Door Joni Philips op 05-09-2013 om 10:48
Bron: Gamed

Momenteel ontwikkelen Sony Computer Entertainment Team Japan en Team Ico meerdere games waaronder de ICO-opvolger The Last Guardian. Met Rain ontwikkelen Team Japan en Acquire echter eveneens een spirituele opvolger voor ICO, waarbij Gamescom ons een voorproefje van Rain gaf.

In de game kruipt de speler in de huid van een naamloze jongen die tijdens een wandeling in de regen de silhouet van een jong meisje ziet dat achtervolgd wordt door de silhouet van een vreemd monster. Hij besluit het meisje te volgen om haar te helpen, maar tijdens zijn achtervolging gebeurt er iets vreemd. Hij wordt namelijk plots onzichtbaar waarbij alleen zijn silhouet zichtbaar blijkt in de regen. Onze jonge hoofdrolspeler en het mysterieuze meisje blijken echter niet de enige onzichtbare wezens in de wereld. Nu hij zelf onzichtbaar is gaat er een nieuwe wereld voor hem open, waarbij hij deze wereld dient te verkennen om het meisje te vinden en te ontsnappen aan zijn onzichtbaarheid, een doel dat wordt bemoeilijkt door de vele onzichtbare wezens.


Die onzichtbaarheid is geen simpele gimmick voor het verhaal, maar heeft eveneens een effect op de gameplay. Je kunt de hoofdrolspeler en de monsters alleen zien in de regen. Wanneer het niet regent, moet je weer op de voetstappen in de natte waterplassen letten om je personage te zien. In een stillere omgeving dan Gamescom zal ook het geluid een rol spelen om je door de game te loodsen. Als je ergens tegen botst, zal dat bijvoorbeeld ook een geluid maken waardoor je weet waar de hoofdrolspeler zich bevindt. Het is een unieke manier van spelen die je dwingt zeer veel aandacht te besteden aan de omgevingen, wat absoluut geen straf is omdat deze levels zorgvuldig zijn gemaakt. Zelfs de menuschermen tonen al het soort relaxsfeertje dat men wil bereiken.

Die eerdere vergelijking met ICO is opmerkelijk, maar het is een vergelijking die de ontwikkelaars zelf durven te maken. ICO is namelijk één van hun favoriete titels, en een grote inspiratiebron. De band tussen onze naamloze hoofdrolspeler en zijn beschermelinge vormt ook hier een rode draad door het spel. Elk level moet hij zijn mysterieuze, stijlvolle vijanden trotseren om ervoor te zorgen dat zij veilig blijft. Je gaat hier nooit rechtstreeks de strijd aan, daarvoor is de jongen niet krachtig genoeg en zijn de monsters te sterk. Zij vallen namelijk onmiddellijk zonder medelijden aan als ze je zien. Als jij hem ziet, dan zien ook zij hem. Om zichzelf te redden kan de jongen springen, rennen en dingen aanraken, hij is echter niet meteen een genie als het op vechten aankomt.


Desondanks moet je hem toch helpen vijanden te verslaan, iets wat je bereikt door vele puzzels op te lossen. Elke level bevat de nodige puzzels die je op inventieve wijze moet benaderen. De game begon hierbij gemakkelijk, maar later werd het moeilijker. Vaak zul je ook de monsters moeten afleiden terwijl je de puzzel oplost. Denk hierbij aan het creëren van een luid geluid om hen naar een bepaalde plek te lokken zodat je zelf een andere kant uit kunt gaan. Op een gegeven moment moet je hen op deze manier op een houten stelling lokken die in elkaar zakt onder hun gewicht, waardoor jij dan weer omhoog kan klimmen terwijl de monsters dood zijn. Puzzels zijn eenvoudig van opzet, maar tegelijk uitdagend om de juiste keuze te maken.

Cynische gamers durven wel eens te beweren dat de game-industrie momenteel wordt gedomineerd door shooters, maar sommige game-ontwikkelaars durven zeker nog te innoveren en experimenteren. Rain is duidelijk één van die experimenten. De game is ontstaan uit een vergelijking met ICO, maar door de combinatie van die game met nieuwe originele mechanieken is tegelijkertijd weer een compleet nieuw concept ontstaan. Op 2 oktober zullen we weten of het experiment de moeite was, maar voorlopig lijkt het erop dat deze puzzel-adventure met een vleugje horror zeker een hit kan worden. Zowel de kerngameplay als de grafische ondersteuning met Japans-Europese sfeer lijken alvast top voor één van de laatste PlayStation 3-games van de hand van Sony. Hopelijk is het tegen dan nog zeer zonnig zodat we snakken naar een beetje ‘Rain’.


15:57  Microsoft sloeg Heavy Rain af
10:29  Battlefield 4 krijgt testbaan voor voertuigen
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Berserk op 05-09-2013 om 11:21 [Niv: 139 / Exp: 6970]
Lijkt me zeer interessant, mooi stijltje en sfeer

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Rain
Type:
Game
Releasedatum:
02-10-2013
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media