Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Bizerta: Silent Evil
Nieuws:

Geen FrostBite 3 voor Wii U


Door Joni Philips op 09-05-2013 om 09:24
Bron: NeoGAF

Jarenlang werkte elke Electronic Arts-studio met een eigen engine, maar tegenwoordig wil men meer consolideren en daardoor gebruiken de meeste EA-studio's nu FrostBite 2 en 3 als basis voor hun games.

Dat is echter slecht nieuws voor de Wii U, want de FrostBite 3 - die als basis zal dienen voor bijvoorbeeld Battlefield 4 en EA's Star Wars-games - zal niet naar de Wii U komen. Via Twitter laat FrostBite technical director Johan Andersson weten dat FrostBite 3 nooit op de Wii U heeft gedraaid. Ze hebben geprobeerd om FrostBite 2 naar de console te brengen, maar de performantie van de engine op de console was onvoldoende (Red- FrostBite is zeer CPU-intensief terwijl dit een zwakke plek is van de Wii U ten opzichte van de andere consoles volgens verschillende developers) waardoor ze besloten de ontwikkeling te staken. We moeten dus geen FrostBite-games verwachten op de Wii U.


09:41  RuneScape naar tablets
09:18  EA met massale ontslagen
 Reacties (25)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 09-05-2013 om 10:25 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Dat is wel erg jammer voor de WiiU...

Alhoewel het doelpubliek toch meer zal zitten te wachten op Zelda's en Metroid's i.p.v. Battlefield games.

Redneckerz (Redacteur) op 09-05-2013 om 10:49 [Niv: 227 / Exp: 11336]
I call BS op dit. Als PS360 FB3 kan runnen, dan kan Wii U dat ook. Ze hebben gewoon een luie port gedaan en daaruit geconcludeerd dat Wii U shit is.


yjahmesio op 09-05-2013 om 11:05 [Niv: 55 / Exp: 2741]
Als je dit gelooft moet je maar even onderzoek doen, als cryengine 3 mooi op de wii u draait, waarom frostbite 2 niet. Als frostbite 2 e 3 op ps360 kan, waarom niet op een console die keachtiger is?

Ea is voor tweede keer op rij tot slechtste bedrijf genoemd, de derde gaan ze ook pakken let maar op. Zij denken dat ze Nintendo hier mee hebben, maar ze maken zichzelf kapot.

Rene Groen (Eindredacteur) op 09-05-2013 om 11:10 [Niv: 751 / Exp: 37556]
Dat ze zichzelf kapot maken ben ik niet met je eens, sterker nog, steeds meer bedrijven ondersteunen de Wii U niet vanwege diens magere installed base en matige verkopen van hun third-party uitgaven. Dat ze echter het excuus zoeken in een engine is natuurlijk wel onzin.

Gewijzigd door Rene Groen op 09-05-2013 om 11:10

Joni Philips (Eindredacteur) op 09-05-2013 om 11:14 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
@Redneckerz: Zoals ik in het nieuwsartikel al zeg: Zeer CPU intensief, terwijl de GPU het voordeel van de Wii U is.

@yjahmesio: Ja, want een peiling waaruit blijkt dat EA meer evil is dan mensen die gigantische milieurampen veroorzaken en mensen die een gigantische financiële crisis veroorzaken is betrouwbaar. Maar EA heeft nog de moeite gedaan om Wii U games uit te brengen, itt bijvoorbeeld Bethesda of Take Two.

AltairJack op 09-05-2013 om 11:39 [Niv: 55 / Exp: 2767]
Nintendo brengt altijd low-end consoles uit, dat is niet echt aantrekkelijk voor ontwikkelaars als je ook voor superieure high-end consoles als PS4 en 720 kunt ontwikkelen. De WII, DS en 3DS werden ook massaal overgeslagen door westerse ontwikkelaars, dus dit kon je wel zien aankomen.

Nintendo kan in de toekomst best stoppen met hardware maken, kunnen ze toch niet, en zich gaan focussen op goede games maken, wat ze wel kunnen.

Gewijzigd door AltairJack op 09-05-2013 om 11:39

Redneckerz (Redacteur) op 09-05-2013 om 11:41 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Wii U?
Dus? Bij PS360 hebben ze weer het gebrek aan RAM waar ze tegenaan lopen, daar hoor ik ze niet over. Maar ze zijn wel te beroerd om een propere port van hun engine naar Wii U te maken met een kut reden als ''CPU is te zwak.'' CPU is helemaal niet te zwak, EA is gewoon te lui om er werkelijk iets aan te doen, en dmv een luie port vinden ze het voldoende om Wii U te skippen.

Joni Philips (Eindredacteur) op 09-05-2013 om 11:45 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
@Redneckerz: Inderdaad, PS360 hebben minder RAM en zwakkere GPU. Aangezien hun engine echter gebouwd is met PC-PS360 in het achterhoofd waren dat minpunten waar ze heel gemakkelijk rekening mee konden houden. Ze gaan een engine - die binnenkort ook niet meer gebruikt wordt - niet compleet omgooien voor één platform. Voor de PS4 en de Xbox 3 hebben ze nu eenmaal de Frostbite 3 die nog meer CPU, nog meer RAM en nog meer GPU zal vergen dan eender welke huidige console aanbiedt.

Het probleem van FB2 was trouwens zeer te verwachten, zelfs op PC draait BF3 al amper op dual-cores en op de Xbox 360 is er de verplichte installatie.

Gewijzigd door Joni Philips op 09-05-2013 om 11:51

yjahmesio op 09-05-2013 om 12:50 [Niv: 55 / Exp: 2741]
@ joni Phillips
Vind jij het niet raar dat vorig jaar op de E3, EA op podium bij Nintendo kwam, en toen was alles top. Ea zei zelfs dat zij graag al hun games op de wii u willen uitbrengen,en dan ineens draaien zij 360 graden om, hoe kan dat?

Crisis 3 was al klaar om uitgebracht te worden, maar EA heeft dat tegen gehouden, waarom?
Cryengine 3 is volgens mij krachtiger dan frostbite 3, maar frostbite 2 kan niet op de wii u hoe kan dat?

Voor mij is het duidelijk dat EA aan het liegen is, er is iets aan de hand, maar waarom geven ze dat niet gewoon toe. Nu gaan ze dingen roepen, wat hen nog slechter gaat maken, is toch niet slim?

MaartenL (Redacteur) op 09-05-2013 om 13:13 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Het gaat niet om FrostBite 2, het gaat om FrostBite 3.

Om nu nog BF3 op WiiU uit te gaan brengen op de FB2 engine is een beetje te laat. Overigens is het niet zo dat de WiiU de FB3 engine niet aankan maar dat het een ondermaatse prestatie oplevert.

Waarschijnlijk kunnen ze het wel draaien met wat aanpassingen aan de FB3 engine.

Joni Philips (Eindredacteur) op 09-05-2013 om 13:18 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
@yjahmesio: Simpel: EA heeft 5 games gelanceerd, ze verkochten allemaal amper. Voor een bedrijf dat dringend moet besparen, is er dan geen andere keuze dan een console simpelweg uit zijn line-up te schrappen. Moet je geen genie voor zijn.

En misschien moet Nintendo eens uitleggen waarom hun partnerschap met EA is beëindigd. (Volgens de geruchten is het Nintendo dat EA een loer heeft gedraaid (Origin mocht komen, maar bleek te populair bij uitgevers in vergelijking met eShop dus verplichtten ze eShop als enige digitale winkel))

Gewijzigd door Joni Philips op 09-05-2013 om 13:20

Redneckerz (Redacteur) op 09-05-2013 om 13:23 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Joni:
Waar haal jij het nieuwtje vandaan dat FB3 binnenkort passe is?
Gezien dat FB3 een upgrade van FB2 is hadden ze makkelijk Wii U support kunnen toevoegen.

Joni Philips (Eindredacteur) op 09-05-2013 om 13:28 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
@Redneckerz: Ik had het over FB2 dat passe is, FB3 is de focus en die is gewoon veel veel zwaarder. De Wii U heeft maar 1 GB RAM voor games (en trage RAM daarbovenop), terwijl het ontwerp van de Xbox 3 en de PS4 over minstens 4 GB spreken bijv. Als de Xbox 3 meer in de buurt ligt van de PS4 dan de Wii U, zouden er nog steeds zware aanpassingen moeten gebeuren voor elke game, zelfs als de engine de Wii U ondersteunde. In een engine is er geen knop die zegt 'maak omgevingen zoveel kleiner, maak AI minder intensief, ...' om toch te draaien.

Gewijzigd door Joni Philips op 09-05-2013 om 13:40

bufHalo op 09-05-2013 om 13:50 [Niv: 15 / Exp: 774]
Er moeten hier zeer goede computer genieen aanwezig zijn, dat ze het beter weten dan de developpers zelf.

Redneckerz (Redacteur) op 09-05-2013 om 14:01 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Joni: FB2 wordt ook nog steeds gebruikt en voor een engine uit 2011 vind ik er weinig ''Passe'' aan.

FB3 kan met 256 MB en 512 MB wel op PS360 draaien, maar die 1 GB van de Wii U is te weinig? Kom nou. Watch Dogs komt ook naar de Wii U en doet niet veel onder voor wat FB3 laat zien.

Dat de CPU een bottleneck van de Wii U is, dat wisten we allemaal wel. Maar dat is geen excuus om dan te gaan lopen roepen dat FB3 niet op Wii U kan draaien als wel kan draaien op 7 jaar oude hardware van een totaal andere generatie.

EA is gewoon lui geweest, niks meer en niks minder.

Joni Philips (Eindredacteur) op 09-05-2013 om 14:11 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
@Redneckerz:
- PS3 heeft 512 MB RAM, geen 256 MB. Het is gewoon geen shared pool zoals bij de 360, maar 256 MB voor GPU en 256 voor CPU. Beide beschikken over RAM dat sneller is dan dat van de Wii U.
- Er staan geen Frostbite 2 games meer in de planning en de Frostbite 3 is er, voor mij is de engine dus passe. (Of misschien achter de schermen toch voor Battlefield 4 om te vermijden dat ze daarvoor FB3 naar PS3-360 moeten porten)
- De engine van Watch_Dogs heeft gewoon een compleet ander opzet dan FrostBite. That simple. Je verwacht van de UE3 en de FB2 toch ook niet dat ze identieke resultaten opleveren op de PS3-360 terwijl ze beide op dezelfde hardware lopen.

Gewijzigd door Joni Philips op 09-05-2013 om 14:12

Redneckerz (Redacteur) op 09-05-2013 om 14:42 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Joni:
- Uiteraard weet ik dat van de PS3, maar het is geen unified pool zoals bij X360.
- RAM clock speed zou geen bottleneck mogen wezen bij Wii U gezien het een pak meer is dan PS360.
- Er staat weldegelijk nog een FB2 titel in de planning: https://en.wikipedia.org/wiki/Command_%26_Conquer_%282013_video_game%29
- Als zoiets als Watch Dogs op Wii U kan runnen, dan kan FB3 dat ook. Het is lulkoek om puur alleen maar vanwege een CPU bottleneck te gaan lopen roepen dat het niet mogelijk is. Het is prima mogelijk, maar EA wilt er door dat gedonder tussen hun en Nintendo niet aan.

sotarK op 09-05-2013 om 15:10 [Niv: 124 / Exp: 6197]
De WiiU was gewoon een jaar te laat.
Nu gaan de dev's puur voor next-gen net als met de Wii , in het begin kwamen er nog wel games maar daarna liepen ze weer achter de feiten aan en kreeg de Wii bijna geen games meer.
Zoals nu ook het geval zal zijn door de specs die wel wat hoger dan de PS3/360 zijn maar nog mijlen van de PS4/720 af staan.
FB3 voor de WiiU zal wel kunnen , maar dat kost waarschijnlijk zoveel dat ze waarschijnlijk niet eens kiet zullen spelen.
Dus kan je beter een andere engine ontwikkelen specifiek ontworpen voor de WiiU.
Ach Mario en Zelda zouden de WiiU nog kunnen redden maar al dat moois op de concurrerende nieuwe consoles zal de aandacht toch snel wegtrekken.

Gewijzigd door sotarK op 09-05-2013 om 15:11

Xavior op 09-05-2013 om 16:39 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Niet treuren, volgens Activision kon MW ook nooit op de wii draaien. 2 jaar later was die er ook. Als je een engine aanpast met minder belichtings punten en extreme raycasting heb je al heel lang veel gewonnen. Echter bestaat de kans op collider glitches dan weer.

Hiroshi op 09-05-2013 om 19:19 [Niv: 24 / Exp: 1196]
Ach ja, wie zit er nou op de inferieure games van EA te wachten?? Ik heb een Nintendo console voor Nintendo games. Niet voor 3rd party. Daarom vind ik het niet gek dat 3rd party titels niet goed verkopen op de Wii U. De meeste mensen met een Wii U willen Mario, Zelda, Metroid etc. Maar goed iedereen weet dat de cpu wat minder is maar met meer RAM dan de PS3 en X360 en een veel betere GPU snap ik het probleem van EA niet. Maar goed. Ik ben geen developer, dus zij zullen het wel weten.

Sympharion op 09-05-2013 om 22:13 [Niv: 43 / Exp: 2139]
@MaartenL
De Xbox 360 en PS3 draaien de Frostbite 3 engine ook gewoon "normaal" aangezien Battlefield 4 daar ook voor uitkomt. Dan zou diezelfde engine zonder ingrijpende aanpassingen ook makkelijk op de Wii U moeten draaien.

Wapkaak op 10-05-2013 om 11:35 [Niv: 49 / Exp: 2426]
Lekker boeiend dat die engine niet op de Wiiu draait. Als ik een shooter wil spelen draai ik hem wel op mijn Pc. Wil geen pauper ports van EA of een ander bedrijf op een Nintendo console, de exclusives van de Wiiu worden geweldig meer heb ik niet nodig. EA mag lekker Microsofts en Sony's zaakje likken.

Wapkaak op 10-05-2013 om 11:38 [Niv: 49 / Exp: 2426]
En ik vind een Batllefield 3 ook echt spuug lelijk op de consoles.

PwnStrike op 10-05-2013 om 17:25 [Niv: 27 / Exp: 1374]
@Wapkaak

Kan jij het zelf een mooier spel maken dan?
Ik wed dat je niet eens verder komt dan de atari 2600 graphics. Laat staan een game. (maar nu kom je natuurlijk met het smoesje dat je een game-developer bent, en dat je mee helpt met de nieuwe huppeldepups)

Wapkaak op 10-05-2013 om 19:55 [Niv: 49 / Exp: 2426]
Nee heb ik dat ooit gezegd dan?????? en als ik vind dat dat lelijk is vind ik dat gewoon. Weet ook niet waarom je dan opeens zegt dat ik het niet beter kan. Ik kan wel tig andere spellen opnoemen die mooier zijn?? is dat ook goed???

En vind jij het wel mooi dan op de consoles????


Kon ik het maar :p.

Gewijzigd door Wapkaak op 10-05-2013 om 19:57

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.