Na Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations ontwikkelt CyberConnect2 nu Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3, een game die PlayStation 3- en Xbox 360-bezitters de nieuwste Naruto verhaallijnen laat beleven. Opnieuw tijd voor een interessante strijd!
Met Ultimate Ninja Storm 3 keert CyberConnect2 terug naar de structuur van Ultimate Ninja Storm en Ultimate Ninja Storm 2, waarbij de speler een deel van de manga-verhaallijn opnieuw krijgt voorgeschoteld. De game begint na het einde van Ultimate Ninja Storm 2, dus na het einde van het Pain-gevecht. Dit betekent dat de speler onder andere de Five Kage Arc en de ultieme oorlog kan beleven met Uchiha Madara, de Edo Tensei en de Jinchuuriki. De verhaallijn loopt even ver als de anime, waarbij er heel wat variatie zal zijn en de speler de mogelijkheid krijgt om deel te nemen aan vele epische baasgevechten. Het verhaal moet hierbij eveneens toegankelijk zijn voor mensen die de anime niet kennen, iets wat vaak misloopt bij anime-games. Je beleeft niet alleen het verhaal van de anime, de game bevat eveneens een alternatieve verhaallijn in de vorm van de Ultimate Decision Mode die je laat afwijken van het vaste verhaal.

Door het uitgebreide verhaal en de verschijning van vele oude personages in de overeenkomstige anime-episodes zal Ultimate Ninja Storm 3 een indrukwekkende cast bevatten. In totaal kunnen we aan de slag met tachtig personages. Dit zijn niet allemaal standaard-personages. Nu zijn er ook 'reuzen' aanwezig in de vorm van Choji en de Jinchuuriki. Zij zijn alle tien speelbaar in hun grote vorm, wat onder andere aanleiding zal geven tot gevechten tussen de verschillende Tailed Beasts en tussen Gedou Mazou en Choji. De speelbare personages worden aangevuld met support-personages waarvan je er elke match twee kunt inzetten. Vroeger kon je deze om de zoveel seconden oproepen voor een aanval, maar nu kunnen deze personages ook helpen met een combo-aanval. Ze zijn wel kwetsbaarder geworden, ze kunnen aangevallen worden en health verliezen, waarbij ze niet meer bruikbaar zijn als hun health op is. De game vergt dus iets meer strategie in het gebruik van de support-karakters.
Ook de Awakening Mode – welke in Generations gestart kon worden wanneer je weinig gezondheid had om zo je vaardigheden te verbeteren – is geëvolueerd. Je kunt deze mode nu gebruiken wanneer je wil, zelfs aan de start van het gevecht. Er is echter nog steeds een beperking: je kunt hem maar éénmaal per gevecht inzetten. Als je hem aan het begin van het gevecht gebruikt om de vijand snel een zware klap toe te dienen, heb je hem dus niet meer aan het einde om hem als laatste redmiddel te gebruiken. De Awakening is eveneens minder krachtig geworden: het duurt langer voor je je Chakra kunt opladen na het gebruik ervan en je kunt nu wel geraakt worden door een vijandelijke Ultimate Jutsu terwijl je in deze mode zit. Ook hier vergt de game dus meer strategie dan zijn voorgangers, zeker wanneer je online speelt waar de gevechten iets spannender zijn dan tegen de AI.

Als laatste ondergaan ook de arena's een evolutie. In oude delen waren de arena's compleet afgebakend, waarbij je vaak op een muur botste aan het uiteinde ervan. CyberConnect2 heeft voor Ultimate Ninja Storm echter ook een blik geworpen op de Clash of Ninja-games van Takara Tomy, waarbij ze een interessante feature terugvonden, namelijk het concept van ring-outs. Als je uit de ring wordt geworpen door je tegenstander, verlies je onmiddellijk het gevecht. De arena's zijn nu ook deels vernietigbaar, waarbij deze vernietiging vaak verbonden is aan de ring-outs. Als je liever speelt zonder deze beperking is dat ook mogelijk, aangezien ring-outs niet in elke arena mogelijk zijn. Met Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 zorgt CyberConnect2 dus voor de nodige vernieuwingen, maar zijn deze ook de moeite? Dat mogen we ontdekken op 8 maart wanneer de game in de winkels ligt voor de PlayStation 3 en de Xbox 360.
|