Zowel als ontwikkelaar als uitgever is Electronic Arts één van de grootste spelers in de game-industrie, Peter Moore geeft in een interview aan hoe het bedrijf denkt over de toekomst hierin.
Over vijf of tien jaar verwacht Electronic Arts dat vrijwel de gehele mainstream video games free-to-play titels zijn waarbij veel nadruk ligt op microtransacties. Deze transacties verwachten ze in vrijwel iedere game als verdienmodel, waarbij het spel of de toegang hiertoe gratis is.
Om de situatie te vergelijken noemt hij The Gap, een lokaal winkelcentrum. Het is gratis om er rond te lopen, de muziek te beluisteren en naar de producten te kijken, echter zal hij moeten betalen om iets mee naar huis te nemen. Toch spreekt Moore de verwachting uit dat het full-price retail model kan overleven, de echte groei zit hem er echter in om miljarden samen te brengen in een industrie en deze groep gamers te noemen. Om dit te bereiken is het zogeheten 'freemium' echter de enige manier, iets wat hardcore gamers volgens hem niet willen horen.
quote: "They like to circle the wagons around what they believe is something they feel they have helped build - and rightly so. But we have seen, whether it was with the Wii getting mom off the couch to do Wii Sports or whether it was, more recently EA Sports Active, where we get females who love to work out, all the things that social gaming did - Rock Band did it, Guitar Hero did it - all of the things that elevated it from being a dark art of teenage boys usually sequestered in the bedroom - that it was testosterone-filled content that everybody railed against - to where everybody is a gamer… if you can move your index finger and swipe it this way, you're a gamer. And that has got to be the way it goes."
De opmerking van Moore komt nadat ontwikkelaar Crytek gedurende de E3 aan gaf zich enkel nog te willen richten op free-to-play titels.
|