In vergelijking met Sony en Nintendo heeft Microsoft een beperkt first-party aanbod. Verspreid over drie platforms brengt Nintendo bijna twintig first-party titels uit dit jaar, en bij Sony zijn het er ongeveer evenveel met alleen hun PS3 line-up. Microsoft daarentegen zit amper op vijf retail first-party titels.
Qua kwantiteit lopen Nintendo en Sony dus ver voor op Microsoft, wat ervoor zorgt dat Microsoft regelmatig wordt gevraagd wanneer ze meer gaan investeren in first-party studio's. Volgens Xbox CFO Dennis Durkin is dat echter niet nodig, hij vertelde in een interview dat zijn bedrijf juist een voorsprong heeft. Hun first-party titels verkopen namelijk gemiddeld beter en ze scoren beter.
Qua gemiddelde verkopen klopt deze uitspraak ongetwijfeld, maar in totale volumes en de bijbehorende winst zal het voordeel ongetwijfeld naar Nintendo gaan. Zij hebben veel titels die niet over het miljoen gaan, maar tegelijk ook veel titels die met gemak over de 10 miljoen verkochte units gaan. Ook qua gemiddelde Metacritic rating zit Nintendo met het voordeel. Nintendo haalt gemiddeld 77, Microsoft 75 en Sony 73.
Wat denken jullie? Heeft Microsoft genoeg first-party titels of heeft Dennis Durkin ongelijk en zouden jullie liever zien dat Microsoft wat meer first-party titels zou ontwikkelen?
|