Feature: PlayStation Move
Door Joni Philips op 09-08-2010 om 14:00
|
Bron: Gamed
|
In navolging van de PlayStation Eye en de Sixaxis lanceert Sony Computer Entertainment komende september een derde motion-controller voor de PlayStation 3. Onder het motto 'Derde Keer, Goede Keer' kijken we vandaag vooruit naar de PlayStation Move launch.
De komende dagen blikken we vooruit naar enkele belangrijke Move games, maar eerst werpen we een blik op PlayStation Move zelf. In tegenstelling tot de algemene indruk is PlayStation Move geen naam voor een specifieke controller, maar de naam van het 'motion-controlling platform' dat Sony lanceert. PlayStation Move bestaat namelijk uit meerdere delen: de PlayStation Eye, de PlayStation Move motion controller en de PlayStation Move navigation controller. Sony zal daarnaast verschillende accessoires lanceren, zo wordt Time Crisis: Razing Storm geleverd met een plastic hoes, of shooting attachment, waarin je een motion controller kunt plaatsen. Op dit vlak wordt de Move dus sterk vergelijkbaar met de Wii: de Eye is een soort sensor bar, de motion controller is de WiiMote, de navigation controller is de Nunchuk en de Time Crisis-huls is de Wii Zapper.
Motion controller
De invulling van de controllers gebeurt echter op een andere manier. Op de Wii is de sensor bar compleet onbelangrijk, je kan de bar zelfs vervangen met twee kaarsjes. De WiiMote gebruikt deze kaarsen om zijn positie te bepalen. Met Move verloopt het compleet omgekeerd: het is niet de motion controller die de Eye volgt, maar de Eye die de grote bol op de controller volgt. De PlayStation Eye kan op elk moment vier controllers volgen: eenvoudige games zul je kunnen spelen met vier spelers met elk een motion controller, maar bij games die ook de navigation controller nodig hebben ben je beperkt tot twee spelers. De Eye volgt dan namelijk twee motion en twee navigation controllers. Tennissen met vier spelers is dus mogelijk, maar boksen doe je nog altijd met zijn tweeën.
Dankzij de bol - waarvan de lichtstraal continu gemeten wordt - en de geavanceerde technologie binnen de Eye kan de PlayStation Move beter diepte bepalen dan de WiiMote. De WiiMote werd ontworpen om de beweging en je positie op het scherm te bepalen; maar met Move brengt Sony een '3D' element aan. Origineel wilde Sony diepte meten door meerdere camera's te gebruiken, zoals blijkt uit hun patenten, maar uiteindelijk heeft men gekozen voor de opzet met de bol. Het ziet er idioter uit, maar is goedkoper. Het meten via licht moet ook voor meer efficiëntie zorgen. Een game als EyePet gebruikt veel processorkracht om de positie van je hand te meten, maar bij de Move zou dit beperkt blijven tot 1-2 MB RAM en de overgebleven rekenkracht van de SPU's.
Navigation controller
De Eye meet dus de diepte en de positie van de controllers, maar de motion controller bevat tevens een accelerometer en een magnetometer. Een accelerometer meet de houding en beweging van de controller en is ook aanwezig in de Sixaxis, de DualShock 3 en de WiiMote. De magnetometer meet de magnetische kracht van de Aarde en calibreert de sensoren in de motion controller op basis van die gegevens. De motion controller bevat daarnaast ook een paar eenvoudige inertiesensoren die als ondersteuning dienen voor de Eye wanneer de bol niet meer zichtbaar is. Stel dat je de controller achter je rug beweegt, dan zullen de inertiesensoren doorgeven op welke manier de controller beweegt ten opzichte van zijn vorige positie. Het is minder geavanceerd, maar ideaal voor de momenten dat de bol geblokkeerd is.
De motion en de navigation controller bevatten ook meer dan verschillende sensoren, ze bevatten ook gewone knoppen. De motion controller bevat een driehoekje, een cirkeltje, een kruisje, een vierkantje, een Start, een Select en een PlayStation knop. Op de navigation controller - die kan vervangen worden door een normale PlayStation 3 controller - zijn het kruisje, het vierkantje en de PlayStation knop ook aanwezig. Deze bevat echter ook een analoge stick met L3 functionaliteit, een D-Pad, en de L1 en L2 schouderknoppen. Al deze informatie wordt via Bluetooth 2.0 doorgegeven aan de PlayStation 3, en dat zolang de batterijen meegaan natuurlijk. In navolging van de Sixaxis en de DualShock 3 bevatten ook de navigation en de motion controller lithium-ion batterijen die opgeladen worden met een USB-kabel op de PS3.
Op deze manier weet je meer over de opzet van de Move, maar het zijn natuurlijk de games die tellen. De komende dagen gaan we dieper in op deze games.
|
|
|
|
14:00 TV Superstars
13:56 Mafia II toont PS3 DLC
|
Reacties (43) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (86.83.92.xxx)
op 10-08-2010 om 12:19
|
Het enigste wat Sony heeft gedaan is eigenlijk het infra-rood led/sensor van de Wii(-mote) vervangen door een led/camera combinatie.
|
|
GanGsterG
op 10-08-2010 om 12:31
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
@dellion
Ja je hebt gelijk niemand heeft gespeeld hier, maar je kan aan video's zien dat het wel vet lijkt.
Het lijkt mij tenminste vet om bij een shooter of vechtgame de motion controller te gebruiken.
@Gast (86.83.92.xxx)
Ander design, blue tooth, oplaadbare accu's, lichtbol en meer nauwkeurigheid.
Dat is wel meer dam wat jij opnoemt.
Gewijzigd door GanGsterG op 10-08-2010 om 12:34
|
|
Weslii
op 10-08-2010 om 13:42
[Niv: 167 / Exp: 8338]
|
Wii mote werkt volgens mij ook met bluetooth. ander design lijkt me niet meer dan logisch en die lichtbol is uiteraard een designkeuze. (een hele slechte als je het mij vraagt want ik vind het er niet uitzien en ook totaal niet bij het merk PS passen. )
|
|
GanGsterG
op 10-08-2010 om 13:44
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
@weslii
De bol is geen designkeuze.
sony wou eigenlijk 3-4 camera's gebruiken om 3d effect te krijgen bij het gamen zodat er ook diepte is.
Maar sony zag dat het te duur is hebben ze een manier gevonden dat je met een licht bol ook diepte(3d effect) goed kan weergeven en het veel goedkoper is.
|
|
Gast (86.83.92.xxx)
op 10-08-2010 om 13:54
|
De lichtbol is duidelijk "geinspireerd" door de infrarood-led van de Wiimote.
|
|
GanGsterG
op 10-08-2010 om 14:02
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
@gast 86.83.92
Nee zoals ik al aangaf is de juiste reden.
Ik weet niet hoe jij een bol kan afleiden van de infrarood-led, maar probs voor jou dan.
|
|
Gast (86.83.92.xxx)
op 10-08-2010 om 14:14
|
Wat dacht je van licht?
|
|
Gast (82.72.87.xxx)
op 10-08-2010 om 16:36
|
die gangster, omdat ie "ligt" geeft
kereltje heeft blijkbaar ze basisschool diploma nog niet gehaald, of vergeten
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 10-08-2010 om 17:18
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
@Gast (86.83.92.xxx): Nee, want de WiiMote en de motion controller werken compleet omgekeerd. Bij de Wii bepaalt de controller de positie, niet de sensorbar.
|
|
Gast (86.83.92.xxx)
op 10-08-2010 om 17:29
|
Het gaat om het idee dat er licht wordt gebruikt en dat je een zender en ontvanger hiervoor nodig hebt.
|
|
Gast (86.83.92.xxx)
op 10-08-2010 om 17:33
|
Ene John Lee heeft een tijdeje terug een filmpje op youtube waarbij de Wiimote "omgekeerd" werd gedemonstreerd.
|
|
GanGsterG
op 10-08-2010 om 17:52
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
Gast (86.83.92.xxx)
Ezel jonge alleen de move geeft licht ik zie de wii moet geen licht geven hoor misschien kom jij in de war met didlo in je kamer, maar ga geen BS uitkramen.
Misschien geeft de wii mote infra-rood licht wat je niet kan zien, maar dan nog kan je geen liecht zien en bij de move kan je overduidelijk licht zien.
Gast (82.72.87.xxx)
Zo te zien moet jij nog op de basisschool terecht komen, want de wiimote geeft geen licht hoor.
|
|
Gast (86.83.92.xxx)
op 10-08-2010 om 18:10
|
Aan je reactie te zien heb je waarschijnlijk nooit op de middelbare school gezeten...Infrarode licht zijn in twee vormen: zichtbaar en onzichtbaar voor het menselijk oog.
|
|
GanGsterG
op 10-08-2010 om 18:19
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
@gast 86.83.92
Oh shit je meent het, maar toevallig is die bij de wii onzichtbaar.
Ik zie hem tenminste niet.
Ik ga nu naar 5 Havo dus houd je smoel bitch.
|
|
Gast (86.83.92.xxx)
op 10-08-2010 om 18:41
|
Nogmaals het definitie licht hoeft niet persé zichtbaar te zijn voor het menselijk oog. Volgens jou bestaat het niet zolang men het niet kan zien?! Oh ja wordt het niet eens tijd om naar de psychiater te gaan om je frustraties te kunnen verwerken?
|
|
GanGsterG
op 10-08-2010 om 18:46
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
@gast 86.83.92
OK maar de move is wel zichtbaar, dus dan heeft dat bolletje ook helemaal niets te maken met het onzichtabare licht van de wiimote.
Dus het is er ook niet van afgeleid.
En daar gaat het om het gaat niet of het licht geeft, maar over zichtbaar of onzichtbaar licht.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 10-08-2010 om 19:53
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
De WiiMote zendt het licht niet uit, de sensorbar doet het. Dat is meteen ook de reden dat je de sensor bar even goed kunt vervangen door theelichtjes.
|
|
madmaniac
op 10-08-2010 om 23:46
[Niv: 65 / Exp: 3265]
|
pfff... die "move"-nunchunk maakt de rip-off compleet
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|