Review: S&P: Successor of the Skies
Door Gideon op 17-05-2010 om 16:55
|
Bron: Gamed
|
Weinig mensen zagen het aankomen toen Nintendo in 2008 Sin & Punishment: Successor of the Skies aankondigde. Tien jaar na de release van het origineel (dat oorspronkelijk niet eens in Westen uitgegeven is) kunnen we aan de slag met het vervolg op de Nintendo Wii. Kan Treasure haar naam waar maken?
De variatie die we zien in de mogelijkheden qua besturing zien we terug in de hele game. Er zijn tientallen soorten vijanden, met elke hun eigen aanvalspatroon. Leer deze kennen en je kunt razendsnel en vrijwel ongeschonden uit de strijd komen. Hoe meer vijanden je raakt, zonder zelf geraakt te worden, hoe hoger de ‘multiplier’ oploopt. Deze bepaalt je score en dat is iets waar het eigenlijk om draait in deze game; hoge scores neerzetten. Het leuke is dat je de score kunt uploaden naar de leaderboards, wat het arcadegevoel absoluut ten goede komt. De game maakt hierin wel het onderscheid hoe jij speelt; welk karakter, welk level, welke besturing en welke moeilijkheidsgraad. De game kent er drie; easy, medium en hard, waarbij mag worden gemeld dat Hard ook echt heel, heel hard is. De game is niet simpel en duidelijk gericht op de hardcore gamer; oefening baart kunst!

Een speciale vermelding wil ik maken voor de eindbazen. Hoewel, eindbazen kun je ze bijna niet meer noemen, aangezien er soms vier of vijf per stage zijn. Om ze te verslaan heb je elke keer een andere tactiek nodig, waarbij niet schieten soms ook de beste aanval is. De ene is gigantisch groot, de ander klein en snel, maar stuk voor stuk zijn ze van hoog niveau en vast staat dat je vrijwel elke keer minimaal één keer doodgaat voordat je überhaupt door hebt hoe ze verslagen moeten worden. Wanneer je het patroon in de vingers hebt, geeft het elke keer weer een gigantische kick om met steeds meer levens (en een hogere score) uit de strijd te komen. Mocht het je alleen niet lukken, dan heb je ook de mogelijkheid om een vriend of vriendin in te schakelen. Het nadeel hiervan is wel dat diegene alleen kan schieten en niet met een extra karakter op het scherm te zien is.
Sin & Punishment: Successor of the Skies is niet echt een mooie game. Vooral tijdens de cutscènes is goed te zien dat de karakters en omgevingen weinig gedetailleerd en af en toe gewoon ontzettend lelijk zijn. Ook de animaties vallen hier in negatieve zin op; het is duidelijk dat hier niet zoveel tijd is gestoken. Tijdens het spelen valt dit echter niet op, want de snelheid ligt zeer hoog. Achtergronden schieten voorbij, explosies knallen door het scherm en honderden kogels vliegen je om de oren. Het is dan wel weer prijzenswaardig dat men de framerate zeer constant heeft weten te houden, terwijl er af en toe tientallen vijanden, objecten en kogels tegelijk op het scherm getoverd worden. Deze, voor een leek, chaotische actie is voor de volleerd speler een speeltuin waar met complete controle in gespeeld wordt. Dit wordt ondersteund door een lekkere soundtrack die de actie nog meer verhoogd. De voice-acting die we tijdens de tussenfilmpjes horen is helaas niet van hetzelfde niveau, net als de tekst welke ze uitspreken. Maar ach, het verhaal is toch al niet te volgen en het maakt weinig uit wat voor onzin ze uitkramen, want voor je het weet rol je alweer door het scherm, terwijl je met je geweer de vijanden onder vuur neemt.

Sin & Punisment: Successor of the Skies is een waardig vervolg op het eerste deel en een aanwinst voor de Wii-bezitter. Toegegeven, het genre moet je wel een beetje liggen, maar als dat het geval is heb je hier te maken met een heerlijke game. Het is jammer dat er zo weinig aandacht is besteed aan het verhaal, de voice-acting en de graphics, maar gelukkig maakt de gameplay een hele hoop goed. Het ontbreken van een volledige co-op mode is een gemis, maar de toevoeging van leaderboards verlengt het spelplezier, aangezien het behoorlijk verslavend is om jouw eigen score en die van anderen te proberen verbeteren. De actie is vloeiend en hoe meer je speelt, hoe beter je zult worden; je hebt volledige controle in datgene wat op het eerste gezicht een chaos lijkt. Houd je van on-rail actie, dan is deze game absoluut het neusje van de zalm op dit moment.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
93 |
Sound |
70 |
Graphics |
75 |
Replay |
80 |
Een waardig vervolg op het origineel.
|
87 |
|
|
|
17:03 Pokémon Black/White toont gevechten
14:47 Sniper: Ghost Warrior
|
Reacties (10) |
|
Pagina:
1
|
|
Talicus
op 17-05-2010 om 17:23
[Niv: 66 / Exp: 3303]
|
Ik verwachte al een goed cijfer. Lijkt me een geweldige game, jammer dat het hardcore publiek Sin and Punishment lijkt te zijn vergeten, en voor het casual publiek is het al helemaal niets.
Het feit dat er nauwelijks reviews van echt grote sites zijn omdat het spel nog niet in Amerika uit is zal de verkoop ook niet bevorderen.
Ik zal het in ieder geval niet stimuleren, ik heb nog heel veel teveel games te doen om een aankoop bij volle prijs te verantwoorden, maar toch had ik de game meer gegund.
|
|
laraishond
op 17-05-2010 om 18:02
[Niv: 154 / Exp: 7702]
|
ga ik zeker halen, maar nu nog niet.
(geld gebrek)
Gewijzigd door laraishond op 17-05-2010 om 18:03
|
|
Louis Tinner
op 17-05-2010 om 18:05
[Niv: 201 / Exp: 10063]
|
Van wat ik gelezen heb zou dit een van de meest 'hardcore' spellen van de laatste tijd moeten zijn....Waar zijn die selfproclaimed hardcore gamers nou?
Ik zou wel wat meer willen weten over die co-op mode, heb je em veel gespeeld Gideon? Verder lijkt me replay wat aan de lage kant, typisch zo'n spel wat je na een half jaartje weer oppakt, daarom kan je eigenlijk pas na een hele tijd de replay value beoordelen, maar goed zo werkt het natuurlijk niet
Graphics vond ik op de filmpjes die ik heb gezien er toch heel goed uitzien...Heeft het spel last van blur, maar belangrijker, framerate issues?
@talicus: ik heb toch al een aantal reviews gelezen op grote sites hoor
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 17-05-2010 om 18:22
|
@Louis, die zijn nog te druk bezig met Monster Hunter Tri :P Mij lijkt het zeker weten wat maar ik heb nog andere games te spelen zoals een MH3 en binnenkort Mario en die vind ik toch even net iets belangrijker... correctie heel wat belangrijker!!
|
|
Gideon
op 17-05-2010 om 19:03
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
@Louis Tinner: wat wil je precies weten over de co-op mode?
|
|
Louis Tinner
op 17-05-2010 om 19:15
[Niv: 201 / Exp: 10063]
|
Ik had gelezen dat player 2 alleen een cursor heeft, geen character dus. Maar ook iets over dat er restricties waren wat voor kogels je kon afvuren of zoiets, klopt dat?
En geen haperingen tijdens het spelen?
Alvast bedankt
|
|
Uchiha_Shadow
op 17-05-2010 om 19:20
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
Ik haal 'm later in de week
|
|
asianck
op 17-05-2010 om 20:11
[Niv: 380 / Exp: 19012]
|
Ja je hebt als 2e player alleen een cursor. En je hebt geen melee attack of charge shot. Het spel zelf loopt wel lekker soepel, maar de graphics zijn nou niet bepaald van een heel hoog niveau.
Ben trouwens als 'hardcore' player op de Wii wel even bezig met MH Tri. Heb er niet eens genoeg tijd voor xD
|
|
Gast (77.169.226.xxx)
op 17-05-2010 om 20:57
|
lol, idd ook te druk voor MH tri :9
als galaxy 2 er is ben ik er vrees ik nog niet eens mee klaar :'(
|
|
kubus
op 17-05-2010 om 23:05
[Niv: 26 / Exp: 1310]
|
Ik ben ook nog te druk bezig met Tri XD. Maar zodra ik daar genoeg van heb (gaat een tijdje niet gebeuren) komt deze zeker in huis.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|