Review: Final Fantasy XIII
Door Joni Philips op 10-03-2010 om 13:40
|
Bron: Gamed
|
Op de Electronic Entertainment Expo 2006 verbaasde Square-Enix de wereld met de eerste beelden van Final Fantasy XIII. Ondertussen zijn we vier jaar verder en kunnen we Final Fantasy XIII zelf spelen. Was de game het lange wachten waard of valt het resultaat tegen? Wij speelden de PlayStation 3 versie om dat te ontdekken.
Op deze manier kun jij focussen op de Paradigms, waarmee je in één keer de jobs van alle personages wijzigt naar een vooraf gekozen instelling. Op deze manier kun je, wanneer je in de problemen zit, bijvoorbeeld snel overschakelen naar een verdedigend team. Later in de game wordt het cruciaal om een goede samenstelling van Optima’s te kiezen om te winnen, zeker omdat je over de personages zelf geen controle hebt. (Je krijgt zelden de kans om de leden van het team te kiezen.) Gelukkig zul je niet te vaak in de problemen komen als je een healer in je team hebt. Deze zal bijna continu iedereen genezen, en dan vooral jouw personage die een cruciale rol speelt. Als dit personage sterft, dan heb je direct verloren.

Gelukkig gaat alles zeer snel en kost het weinig tijd om een Potion te gebruiken. Tijdens het vechten loopt er continu een Active Time Battle Bar die uit meerdere bars bestaat. Elke aanval neemt een bepaald deel van de bar in en als de bar gevuld is, val je aan. Alternatief kun je met driehoekje ervoor kiezen om aan te vallen als er minstens één deeltje gevuld is. Zo moet je niet nodeloos wachten als je ziet dat je snel een Potion nodig hebt. Het is ook belangrijk voor het Stagger systeem waarbij je vijanden kunt overwelmen, waarna ze in Stagger mode komen en sneller schade oplopen. Met je Paradigms moet je proberen om de bar om Stagger te bereiken actief te houden en dan optimaal te profiteren van Stagger.
In het begin verloopt het vechten zeer simpel, maar bij latere vijanden moet je goed nadenken. Dankzij het ‘automatische’ vechten kun je je wel goed concentreren op de Paradigms om deze optimaal te gebruiken en zo te winnen. Als het toch misloopt, heb je gelukkig geen groot probleem. Er is lustig omgesprongen met save-punten en je kunt bijna onmiddellijk opnieuw beginnen. Dat gaf Square-Enix echter wel de kans om alle gevechten opwindend te maken. De combinatie van snel opnieuw starten en volledig genezen zorgt ervoor dat de vijanden zich niet moeten inhouden. Het snelle vechtsysteem heeft ook een nadeel. Je zal weinig nadenken over de specifieke aanvallen die je gebruikt en daardoor blijft de band met de personages ook beperkt. Je denkt voornamelijk aan jezelf.

Aan het einde van een gevecht krijg je je HP terug, een rating en items, maar ervaringspunten krijg je niet. Het is gedaan met ervaringspunten, waardoor je weinig nood hebt om continu te vechten tegen de vijanden. De vijanden leveren je wel Crystarium punten op waarmee je kunt werken op een soort Sphere Grid. Bij elke rol hoort een eigen Crystarium waarop je nieuwe vaardigheden kunt leren en upgrades kunt krijgen. Het pad op Crystarium is echter zeer rechtlijnig, waardoor je nooit voelt alsof je controle hebt over de groei van je personage. Je kunt eigenlijk alleen bepalen aan welke rol je de meeste punten toekent. Je groei in Crystarium wordt ook beperkt door je positie in de game. Zo kun je level 10 pas na het uitspelen van de game bereiken.
Uiteindelijk is Final Fantasy XIII een goede game, maar het spel voelt niet aan als een echte Final Fantasy game. De traditionele monsters zijn vervangen door nieuwe monsters en soldaten, ervaringspunten krijgen we niet meer, er is amper vrijheid, je kunt gevechten veel te gemakkelijk opnieuw beginnen, en zo zijn er nog meer punten te noemen. Een groot deel van de RPG basis werd geschrapt om te vernieuwen, maar daardoor heeft het zijn Final Fantasy ziel verloren. Toch is Final Fantasy XIII een sterke RPG geworden die zeker toegankelijk is voor nieuwkomers in het genre en diepgaand genoeg voor de oude rotten. Square-Enix zet een prachtige audiovisuele ervaring neer die gepaard gaat met een vermakelijk, emotioneel verhaal en goede gameplay. De game maakt zijn hype zeker niet waard, maar het is één van de betere RPG's deze generatie. RPG fans weten dus welke game ze in huis moeten halen.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
80 |
Sound |
90 |
Graphics |
90 |
Replay |
90 |
Final Fantasy XIII is een geslaagde RPG.
|
88 |
|
|
|
14:12 Deus Ex 3 komt morgen met een verrassing
13:40 Terugblik: Yakuza
|
Reacties (83) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
Gast (193.141.236.xxx)
op 10-03-2010 om 13:55
|
Ben benieuwd. Heb de Limited Edition liggen, nu nog tijd vrij maken...
|
|
Gast (87.66.6.xxx)
op 10-03-2010 om 14:00
|
Eerst was XII degene die de FF ziel verloor, nu is het XIII, daarna XIV, dan XV...
Goed cijfer, daar niet van, en terecht, maar dit hele "FF ziel" is bull. FF is zijn FF ziel al kwijft sinds II, want II was radicaal anders dan I. Elk FF heeft nieuwe monsters. Ervaringspunten waren ook weg in II en in X. Weinig vrijheid was er ook al in X.
Dus eigenlijk, veel van die vermelde zaken zijn niet nieuw voor FF.
|
|
Lukky NL
op 10-03-2010 om 14:05
[Niv: 14 / Exp: 697]
|
Ik vind deze weer geweldig. VI blijft wel de beste, maar deze staat zeker in de top 5
|
|
D:
op 10-03-2010 om 14:08
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
ben het redelijk eens met deze review, ik heb in het FF topic op het forum ook nog een link naar een relevante preview gepost waar ik ook volledig achtersta.
Dit is geen Final fantasy, dit is amper een rpg te noemen, dit is niet meer dan een soort van film met matige interactiviteit.
Dit spel heeft geen minigames, geen character ontwikkeling, geen towns en geen reden om te ontdekken buiten het recht naar voren lopen en dmv enkel X en L1 drukken elke vijand op specifieke wijzen te verslaan, je word dus echt aan de lopende band verteld wat je moet doen en anders kun je rekenen op het game over scherm en vervolgens 'retry' selecteren.
Gast 87. Jij weet duidelijk niet waar je over praat, FF heeft altijd een technische basis gehad aan content, natuurlijk veranderde bepaalde systemen maar er waren altijd bepaalde dingen aanwezig die het een goede rpg serie maakten, al die dingen zijn nu uit FF13 geschrapt.
Het enige wat overblijft is een redelijk interresant verhaal en mooie graphics, nou sorry hoor maar dat is een belediging voor de hele serie. (en nee FF12 viel nog best mee daarin, dat spel had dan wel geen fatsoenlijk verhaal en geen fatsoenlijke characters en meerdere gameplayfouten, het was leuk genoeg om vaker dan eens te spelen, ik heb mij nognooit zovaak in een FF verveeld als in FF13, en dat zeg ik als bezitter van de gehele serie sinds deel 1. Ik weet wel zeker dat dit de eerste FF is die ik niet vaker dan 1 maal door ga spelen)
Met de score ben ik het overigens oneens, mijn score zou zijn:
Gameplay: 10
sound: 80
graphics: 80
replay: 10
totale score: 50
Lees meer van mij over FF13 in het FF topic.
Gewijzigd door D: op 10-03-2010 om 14:18
|
|
Gast (95.96.39.xxx)
op 10-03-2010 om 14:12
|
Ik vond FFX juist een van de beste (nummer 9 is beste voor mij) en ik ergerde me helemaal niet dat het linear is. Dat heb ik ook niet met FFXIII. Zolang de story goed uitpakt en de battle system goed is dan vind ik het top! en dat heeft deze game mij al bewezen de eerste aantal uren die al erop heb zitten.
Zeker een topper!
|
|
Gast (62.173.206.xxx)
op 10-03-2010 om 14:14
|
Ik denk dat voor de meeste mensen Final Fantasy VI en VII de beste final fantasy is. De final fantasies die daarna kwamen hebben veel herkenning uit deze 2 delen. Vooral deel 6 staat bekend om de traditionele herkenningspunten en deel 7 is juist het deel dat het meest 'revolutionair' was ten opzichte van deel 6 (en de delen daarvoor). Ik denk dat mensen stiekem op zoek zijn naar een nieuwe final fantasy 6 of 7.
|
|
D:
op 10-03-2010 om 14:16
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
10 en 9 waren ook helemaal niet linear, hoe komen mensen daar toch bij, in beiden spellen had je ongelovelijk veel minigames en sidequests.
Je had character developement waardoor je constant bezig was met beestjes vechten en treasure vinden (en soms wist je niet zeker of je wel die kist moest pakken of toch maar je potions opsparen tot)
Al dat soort dingen is totaal niet aanwezig in FF13.
Gast 95. Die uren die je erop hebt zitten, maak je borst maar niet nat want zo blijft het hele spel tot op zn minst chapter 10.
|
|
Gast (95.96.39.xxx)
op 10-03-2010 om 14:22
|
@ D:
Dat boeit mij echt niet zo was het ook met FFX alleen dan af en toe steden maar kwa path was het ook gewoon een lijn. En ik vond het juist top omdat het verhaal me zoveel boeide en dat geval heb ik ook met FFXIII.
Ik heb helemaal niet gezegd dat FF9 linear is alleen FFX. Ik zei FFX een van de beste is maar FF9 de beste voor mij is. Lees beter zou ik zeggen ;)
|
|
Gast (82.204.46.xxx)
op 10-03-2010 om 14:23
|
@ d:
ik ben het juist meer met gast 87 eens dan met jou en ik ben ook een bezitter van alle FF games. het is je mening, en wij hebben de onze!
Overigens ben ik het wel met je replay score eens, maar dat vind ik van elke game....op het moment dat je hem echt uitgespeeld hebt dan doe je er nooit meer wat mee (naja, misschien na een jaar of wat start ik m weer eens op)! Dit verschilt uiteraard ook weer per persoon, maar ik speel de meeste RPG's echt maar 1 keer (uitzondering op PS1 games, omdat die op de PSP kunnen).
Ik vindt dan weer de graphics score vrij laag. Dit is echt de mooiste game op dit moment op een console.....toch zijn er meerdere games die hoger scores krijgen. Niet dat 80 laag is, maar het is niet in verhouding met andere reviews!
Tja en ik vind de Gameplay juist prima, het is weer eens anders dan anders. Ik moet wel toegeven dat er meer sidequest in mogen, maar wat dat betreft kan het nooit genoeg zijn dus dat ligt misschien meer aan mij dan aan het spel :P
|
|
D:
op 10-03-2010 om 14:25
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
FF10 was 'niet' één lijn, het was alleen verhaaltechnisch gezien één lijn omdat het geen wereldmap had, maar je kon ondertussen genoeg doen zowel in elk stadje als onderweg.
Zoals ik al zei FF13 heeft dit niet, je zult nooit iets anders doen dan recht naar voren lopen. Je kunt niet een afslag nemen naar een plek waar je een sidequest vind, je kunt enkel rechtdoor tegen de volgende vijand aanlopen.
Ik zit nu in chapter 9 en er is nog niks wat dat betreft veranderd.
|
|
Gast (82.204.46.xxx)
op 10-03-2010 om 14:26
|
even een kleine toevoeging:
wat betreft het lineaire heeft d: toch wel gelijk hoor. Tuurlijk is bijna elke game lineair zodra er een verhaal in zit. Uiteindelijk moet je vanaf het begin naar het einde....maar in de vorige FF delen had je veel meer om naast het verhaal te doen!
|
|
Lawliet
op 10-03-2010 om 14:28
[Niv: 346 / Exp: 17280]
|
Goede review en het is idd een geslaagde game ondanks de vele teleurstellingen. De game had beter misschien geen Final Fantasy XIII moeten heten, maar dan een compleet nieuwe ip.
Ik heb er ov4ergins veel plezier aan en het is zeker de moeite waard om het in huis te halen.
Gewijzigd door Lawliet op 10-03-2010 om 14:31
|
|
D:
op 10-03-2010 om 14:29
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
@82.
Ik kijk niet naar scores van andere games, ik vind 80 (een 8 dus) een hele hoge score.
De replaywaarde in de originele review vind ik iig belachelijk.. een 90.. wie wilt dit spel nu nog eens uitspelen..
FF1 tot 5 heb ik ongeveer elk 3x uitgespeeld.
6 heb ik zon 5 x overnieuw uitgespeeld.
7 en 8 elk zon 20 x als het niet vaker was.
9 en 10 ook ongeveer 3 x uitgespeeld.
10-2 heb ik 2x uitgespeeld (om de zijde te kiezen he, en catnip)
FF12 heb ik zelfs 3x uitgespeeld al zat er veel haken en ogen aan het spel, het was tenminste leuk.
Maar FF13 ben ik van plan nooit en dan ook nooit meer door te spelen.
Al die andere spellen hadden nieteens trophys, kun je nagaan hoe saai FF13 is.
Ik hoop nogsteeds op een godswonder dat ik opeens in een open wereld met sidequests en minigames terecht kom maar ik durf er geen geld op te zetten. :/
|
|
prangstar
op 10-03-2010 om 14:31
[Niv: 99 / Exp: 4926]
|
ik hoop maar dat het leuk is. ik ga hem kopen maar vind FF al heel lang niet leuk meer FF9 was de laatste welke ik leuk vond.
|
|
Gast (95.96.39.xxx)
op 10-03-2010 om 14:32
|
@D
Dan ga ik jou eens een goed nieuwtje brengen naarmate je verdre in de game bent kom je in een soort grote openwereld (een soort calm lands van FFX maar velenmalen groter) met allemaal side quests!
|
|
D:
op 10-03-2010 om 14:33
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
overigens:
"Final Fantasy XIII is een geslaagde RPG."
Moet zijn:
"Final Fantasy XIII is een geslaagde film."
Want een rol speel je niet, je doet enkel wat het spel je constant opdraagd dus je volgt een rol na.
Spelen zou customizatie moeten hebben en dat is in FF13 amper aanwezig.. al helemaal qua battles niet.
|
|
D:
op 10-03-2010 om 14:34
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
@gast 95 eerst zien dan geloven.
Ik heb ook via google veel dingen gelezen over dat er helemaal geen minigames in het spel zitten.
En van de strategy guide (heb nog niet gekeken wat want er zouden spoilers staan) zijn maar 3 bladzijden voor sidequests terwijl het boek zo'n 270 bladzijden heeft.
|
|
Lukky NL
op 10-03-2010 om 14:34
[Niv: 14 / Exp: 697]
|
Ik vind het wel lekker spelen zo. Dit is voor mij nu prima. Was dat grinden meer dan beu. En heb er bovendien de tijd niet meer voor. Je moet iedere FF eigenlijk ook apart beoordelen. Ze zijn allemaal te verschillend. Het enige wat ze delen is de charme van de werelden en de muziek. Dat de battles nu anders zijn vind ik heerlijk. Veel vlotter nu.
Als het te veel op een andere FF had geleken was het ook niet goed. Zo zijn gasten als D: nooit tevreden en blijven ze zeuren.
Hou je er niet van, dan moet je je heil maar zoeken bij een van de vorige delen.
|
|
Gast (95.96.39.xxx)
op 10-03-2010 om 14:40
|
@D:
Eerst zien dan geloven, ik weet dat dat zo is genoeg filmpjes gezien. Maar zitten geen minigames in deze game. Je kan daarin tegen wel op een chocobo reiden en gran pulse exploren en de side quest doen daaro
|
|
D:
op 10-03-2010 om 14:40
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
Het enige wat ze delen de charme van werelden en muziek? Ik vind dat je niet mag spreken over dingen waar je geen verstand van hebt lukky.
|
|
D:
op 10-03-2010 om 14:42
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
@95.
Ik heb gelezen dat dat chocobo rijden geen minigame is, mensen dachten eerst dat het hot and cold was van 9 maar je kunt wel items van de grond plukken, er zit geen tijd op en er is buiten die items geen reward voor. Als dat het nou is...
Mensen vergeten hier trouwens dat ik niet FF13 afbrand, ik vergelijk het met de hele reeks en dat is wat FF is een reeks. Welliswaar met voornamelijk verschillende universa en verhalen maar er liep altijd een rode lijn door de serie dat het EEN RPG was. Mensen zijn hier toch niet zo blind van al die 'graphics' dat dat vergeten wordt?
|
|
Gast (95.96.39.xxx)
op 10-03-2010 om 14:44
|
@D:
Hij mag spreken wat hij wil en hij heeft wel deels gelijk. de muziek en de wereld zijn belangrijke elementen in de FF serie. Dat jij dan tegen hem zegt dat hij er geen verstand van heeft, kijk jezelf eens aan ;)
|
|
Gast (95.96.39.xxx)
op 10-03-2010 om 14:45
|
@ D:
Ga nou eens is leren lezen want ik heb helemaal niks gezegd dat de chocobo rijden een mini game is ik zeg alleen dat je op een chocobo kan rijden om gran pulse te exploren
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 10-03-2010 om 14:45
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
@ D: Gelieve niet de hele tijd dubbel te posten, je kunt makkelijk je postings afwachten.
Voor mensen die op een reactie van Joni wachten: hij zit op zijn stage en kan pas later reageren.
|
|
Lukky NL
op 10-03-2010 om 14:46
[Niv: 14 / Exp: 697]
|
D: ach manneke toch. Jij weet het allemaal veel beter.
Edit: laat maar
Gewijzigd door Lukky NL op 10-03-2010 om 14:48
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|