Met Final Fantasy XIII ontwikkelt Square-Enix een grootse RPG voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. In de game volg je Lightning, het vrouwelijke personage die de mensheid moet vernietigen op bevel van de kristallen. Tijdens het spel wordt ze geholpen door Snow en enkele andere personages.
Tegen Famitsu onthulde designer Nao Ikeda meer informatie over Final Fantasy XIII. In de eerste plaats onthulde hij het jongetje Dajh Katzroy, een zesjarige zoon van Sazh. Dajh is dol op zijn vader en op Chocobo's, een liefde die hij dus deelt met zijn vader. Zijn moeder stierf drie jaar geleden, maar dankzij de goede opvoeding van Sazh is hij toch een gelukkig kind met een goede interne kracht. In aanloop naar de game raakt hij gescheiden van zijn vader, maar ze ontmoeten elkaar opnieuw in de game. Je zal Dajh ook snel herkennen. Hij heeft namelijk een gigantische afro. Dit kapsel is wel iets zachter en kleiner dan het kapsel van Sazh. In zijn design waren zijn grote, expressieve ogen ook belangrijk.
Director Motomu Toriyama sprak ook over het vechten dat geëvolueerd is sinds de vorige demo. In die vorige demo zagen we alleen nog maar een aangepaste versie van het bekende Active Time Battles systeem waarin actie-elementen een grote rol speelden. Nu heeft men een extra feature toegevoegd, namelijk het strategische Optima systeem dat een centrale rol zal spelen. Hoe dit allemaal gaat werken, moet duidelijk worden op de Tokyo Game Show waar een nieuwe demo wordt getoond. Voorlopig krijgen we alleen onderstaande uitleg.
Optima laat je toe om de AI en de jobs in real-time te veranderen. Je wijst een rol toe aan elk personage en je kunt tijdens gevechten wisselen. Deze rollen zijn vergelijkbaar met jobs, maar veel diepgaander. Afhankelijk van de regels die je kiest, wordt er ook een algemene Optima toegewezen aan je Party die bepaalt hoe je AI personages werken en welke vaardigheden in het algemeen beschikbaar. Tijdens de gevechten zul je afhankelijk van de situatie snel veranderen van Optima zonder de moeite te moeten nemen om alles manueel te configureren.
Een rol is bijvoorbeeld de Healer welke alleen kan genezen. Een andere is de Attacker die alle types aanvallen kan gebruiken. Tegen vijanden die zwak zijn tegen magie, gebruiken ze magische aanvallen bijvoorbeeld. Jezelf genezen is dus niet mogelijk als Attacker. Ze kunnen echter alleen aanvallen. Elke rol heeft strikte aanvallen en vaardigheden. Je krijgt dus exact wat je verwacht van een personage zodat je beter kunt samenwerken. Afhankelijk van de rol verandert niet alleen je vaardigheid, maar ook hoe je samenwerkt. Als je drie Attackers en drie vijanden hebt, dan zal elke Attacker een andere vijand nemen en kun je geen Chains veroorzaken. Het is dus niet effectief om drie Attackers te nemen.
|