Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Column:

Ik haat accessoires!


Door Joni Philips op 22-07-2009 om 07:56
Bron: Gamed

Op de E3 Media & Business Summit toonde Microsoft Project Natal, Nintendo toonde de Vitality Sensor en Sony toonde hun naamloze bewegingscontroller. Natuurlijk heeft ieder zijn voorkeur, maar de meesten werden wild enthousiast van deze accessoires.

Accessoires? Dat zijn toch geen accessoires, dit zijn nieuwe controllers. Dat is althans wat sommigen onder jullie nu zullen denken. Ik noem het accessoires. In mijn ogen zijn het namelijk maar accessoires. Het zijn bijkomstigheden die horen bij de games, welke het noodzakelijke goed zijn. Eigenlijk zijn ze maar afleiding en eigenlijk haat ik ze stiekem. Ja, ik haat ze, ik moet ze niet hebben. Ik sla zelfs games over als ze alleen maar met dat accessoire bestuurd kunnen worden, zeker wanneer het niet nodig is. En dat heeft niet eens iets te maken met het gebruiken van de accessoires. Dat deel vind ik nog leuk, zelfs als ik op die momenten er belachelijk uit zie. Ik vraag me alleen af waarom ik ze zou moeten kopen als het evengoed zonder kan?

Een goed voorbeeld hiervan is de Guitar Hero serie. Ritmespellen bestaan al jaren, zelfs Guitar Hero en Rock Band ontwikkelaar Harmonix had reeds enkele ritmespellen op hun naam waarin je de controller gebruikt. In samenwerking met RedOctane lanceerde men Guitar Hero, een ritmespel met een opvallende plastiek gitaar als controller. Later evolueerde Guitar Hero tot Guitar Hero: World Tour en kwam Harmonix met Rock Band, beide games waarin je vier accessoires nodig hebt om het uiterste uit het spel te halen. Natuurlijk kan zingen niet met een controller, dat begrijp ik. Drummen en gitaar spelen daarentegen toch wel. De originele Guitar Hero spellen konden zelfs zo gespeeld worden en Rock Band: Unplugged kan alleen op deze wijze. Het kan dus zonder hoewel het iets moeilijker is, waarom moet het dan tegenwoordig met?


Ook Buzz! is een goed voorbeeld. Een groot deel van de charme komt natuurlijk uit de speciale Buzz! controllers, maar waarom kan ik die games niet spelen met een gewone controller? Bij Buzz! Junior: RoboJam kan het wel, dus waarom niet bij Buzz! Quiz TV? Het is dezelfde ontwikkelstudio, dezelfde console, ... Als je met vrienden speelt, zijn die gimmick controllers wel leuk. Als ik alleen zit, heb ik echter geen zin om die vier controllers boven te halen. Dat is namelijk knoeien met kabels, vallende controllers en dergelijke. Dan is spelen met een simpele controller toch gemakkelijker. En had het zoveel moeite gekost die optie te voorzien? Op de PlayStation Portable is het mogelijk, dus waarom niet op de PS3? Is de PSP versie soms minderwaardig omdat je zonder Buzzers speelt?

Dit zijn dan nog de accessoires die rechtstreeks in een game gebruikt worden. Op de Wii zie je bijvoorbeeld accessoires die puur cosmetisch zijn zoals het Wii Wheel bij Mario Kart Wii. Simpelweg een plastiek omhulsel voor je WiiMote dat de game schijnbaar iets realistischer maakt, maar qua gameplay geen moer verschilt maakt. Toch ben je praktisch verplicht dat accessoire te kopen als je de game wil. En dat geldt tegenwoordig voor heel wat games en dat vind ik niet leuk. Ik heb namelijk een hekel aan het feit dat ik dan ook verplicht ben die accessoires te kopen. Maar wat is het probleem dan met die accessoires? Ze zijn toch leuk om te gebruiken en toegankelijker dan een gewone controller? Een gewone controller vormt een barrière terwijl een accessoire gemakkelijker gaat.

Ik ben het daar echter niet mee eens. Natuurlijk gaat een niet-gamer gemakkelijker spelen met zo'n accessoire dan met een echte controller, maar ik vind ze minder toegankelijk voor het kopen van het spel. Ze vormen juist een extra barrière voor de game. Een game met een accessoire is vaak duurder wat de instapprijs verhoogt. Guitar Hero: World Tour en Rock Band zijn hierbij goede voorbeelden. Je betaalt honderden euro's om een game te kunnen spelen die zonder dat accessoire een dertigtal euro zou kosten. Ik kan begrijpen dat je als niet gamer sneller geneigd bent om samen met je vrienden een game te spelen als die een 'gimmick' controller heeft zoals de gitaarcontroller. Ik denk echter tegelijk dat je minder snel geneigd bent die game te kopen gezien de hoge prijs.


Voor mij vormt die prijs alvast een belangrijke barrière. Als ik €80-€100 moet betalen voor een game met accessoire, dan koop ik liever twee normale games. Daarom vind ik het zo dom dat er tegenwoordig zoveel accessoires gemaakt worden. Ze nemen ook zoveel plaats in. Ik wil tevens orde in mijn kamer dus moeten alle accessoires mooi opgeborgen worden. Er is echter niets vreselijker dan opnieuw plaats moeten zoeken voor een of ander accessoire. Soms belanden zulke dingen zelfs gewoon op zolder zodat ze uit mijn weg staan. Ik heb wel een grote kamer, maar ik heb bijvoorbeeld geen plaats meer voor een plastic drumstel. In een periode dat huizen kleiner worden door de hoge prijzen, kan ik niet geloven dat accessoires steeds groter worden en meer ruimte vragen.

Desondanks die 'haat' heb ik vele accessoires in huis. Een NES Zapper, een EyeToy, SingStar microfonen, Buzz! controllers, tientallen geheugenkaarten, ... En die berg accessoires wordt ook elk jaar groter. MotionPlus haal ik in huis eens hij gebruikt wordt in een game die ik absoluut wil, mijn ouders willen een Balance Board voor Wii Fit Plus, die Sony controller moet ik hebben voor Gamed, ... Daarnaast zullen er waarschijnlijk nog games zijn die accessoires krijgen en die ik wil spelen. Dan heb ik geen keuze. Ondertussen hoop ik echter stilletjes dat ik niet de enige ben die weinig zin heeft in deze accessoires en dat de game-industrie van mening verandert. Dan moet ik natuurlijk niet de enige zijn die een probleem heeft met de accessoires. Wat denken jullie eigenlijk van die accessoires? Voorbeelden van enkele accessoires vind je hier.



08:42  Spider-Man regisseur aan Warcraft film
07:55  Debuutvideo The Hardy Boys: Treasure on the Tracks
 Reacties (32)
 Pagina: 1 | 2
BOEF op 22-07-2009 om 17:27 [Niv: 12 / Exp: 582]
@ joni Commercieel succes staat gelijk aan financiële omzet. Het was commercieel slecht geweest omdat minder mensen de hogere prijs (minus de productiekosten van een gitaartje natuurlijk) voor een game mét gitaartje zouden gaan betalen. Je moet denk ik ook niet vergeten wat voor een grote stap GH heeft gemaakt in de wereld van non-gamers/casual gamers. want wie wilde er nou niet zo'n interactief speeltje.

Over mario kart staat letterlijk in de column dat je ze minder toegankelijk vindt voor het kopen van het spel, niets over de persoonlijke gevoelens tegenover het nut dat zo'n stuurtje heeft. maar zoals ik al aangaf is het bij MK zo dat de kosten niet hoger zijn, en dat je niet verplicht wordt gebruik van het stuurtje te maken en dat je weerstand er tegen niet echt gefundeerd is, behalve zoals nu blijkt dat je er niet mee overweg kan.

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-07-2009 om 18:12 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Boef: Ik geef twee redenen waarom ik niet graag accessoires heb. Ik zeg nergens dat Mario Kart Wii vooral die eerste reden is. En je zegt het dus zelf: de enige reden dat GH verplicht met gitaarcontroller is, is zodat wij meer zouden betalen.

Gast (89.18.180.xxx) op 22-07-2009 om 18:16
Hoelang zullen consumenten nog opgelicht worden?
Zolang economen nog bestaan.

Als iedereen nou eens een opleidingetje Economie zou nemen, dan zouden oplichters als Activision ook wels een Faillet gaan.

reptile op 22-07-2009 om 18:18 [Niv: 33 / Exp: 1654]
ROMMEL!!!

Onna76 op 22-07-2009 om 18:38 [Niv: 372 / Exp: 18579]
M'n Wii Wheel en Zapper liggen ook stof te happen Inderdaad is het vervelend dat je opgescheept zit met zo'n accessoire bij het kopen van een bepaald spel. En de Wii Wheel vind ik zelf stront irritant met MK Wii. Ik hou liever de remote horizontaal.

BOEF op 22-07-2009 om 18:43 [Niv: 12 / Exp: 582]
@ joni dat komt omdat je vroeg wat er nou commercieel slecht aan zou zijn om geen gitaren te bundelen met GH

Gast (85.145.168.xxx) op 22-07-2009 om 19:17
Accessoires, wie haat ze niet?
Sint en piet?

Nee, zij haten de accessoires ook. :D

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden