LEGO, wie is er niet groot mee geworden? Auto's bouwen, gebouwen opzetten of een eigen creatie tot leven laten komen, persoonlijk heeft het me vele uren van m'n leven gekost, net als de videogames van LEGO.
En dat is nu net het probleem! Nee, geen probleem die ik zelf bedacht heb, maar een probleem dat de consumentengroep Campaign for a Commercial-Free Childhood (Campagne voor een commercieel-vrije kindertijd) naar voren heeft gebracht. Het bedrijf heeft LEGO Batman namelijk genomineerd voor een TOADY, speelgoed dat onderdrukkend en destructief is voor jonge kinderen.
Opvallend is dat de consumentengroep helemaal niets heeft tegen LEGO of tegen Batman, maar wel tegen de combinatie van deze twee. Of zoals ze het zelf zeggen:
quote: 'LEGO heeft haar ultieme creatieve speelgoed in de uitverkoop gezet als commercieel interessegoed. Ze hebben speelgoed omgezet in een video game waarin je niet meer zelf bepaald wat je gaat bouwen, maar waarbij kinderen kiezen welke cyber wapens ze gebruiken om hun tegenstander in elkaar te slaan.'
De game is overigens niet de enige die ervan langs krijgt, ook McDonalds hoeft niet op steun van de groep te rekenen. Het wordt hen kwalijk genomen dat ze tegelijkertijd bovenstaande videogame promoten, junk food verkopen én de gewelddadige film The Dark Knight promoten bij jonge kinderen.
|