Sony kondigde vorige week de annulatie van The Getaway en Eight Days aan. Microsoft Game Studios Europe grijpt deze kans om een steek uit te delen aan Sony.
Manager Peter Zetterberg vertelt dat Microsoft Game Studios Europe nooit een spel annuleert op het moment dat ze het spel goedkeuren. Soms kondigt men spellen te snel aan, maar men blijft ze ondersteunen tot de release. Ze zullen nooit een spel annuleren dat zij zelf goedgekeurd hebben.
Microsoft Game Studios ziet jaarlijks zo'n 600 concepten passeren waarvan zo'n dertig besproken worden in speciale meetings. Daarvan krijgen er meestal een vijftal het groene licht. Uiteindelijk blijven er maar een drietal over. De Europese tak mag zelf kleine projecten goedkeuren, maar om een groot project te starten heeft men toelating van de Amerikaanse tak nodig.
De taak van de Europese tak verschilt ook van de Amerikaanse. De Europese tak moet diverser zijn en meer aan de lokale waardes denken. Ze zoeken spellen die globaal aanvaard zijn en koppelen er dan lokale waardes aan. In Europa zijn deze zeer belangrijk met 25 landen, 20 talen en zoveel culturen. Microsoft moet leren om klein te denken op globale basis. Dat was het probleem van Microsoft in het verleden.
|