Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Duke Nukem Forever - History


Door Joni Philips op 05-03-2008 om 11:22
Bron: Gamed

Ontwikkelaar 3D Realms heeft de recente jaren maar weinig gepresteerd, buiten enkele GSM titels leverde het bedrijf in samenwerking met Human Head Studios de actietitel Prey af. Deze titel ging niet snel de deur uit, hij werd namelijk in 1995 aangekondigd en was exact elf jaar in ontwikkeling.

Elf jaar is lang voor de ontwikkeling van een videospel, Too Human bijvoorbeeld strandt op negen jaar en Team Fortress 2 was er na tien jaar. Het record van Prey zal echter snel sneuvelen. Binnen twee maanden verliest Prey zijn record, maar het record blijft wel in de familie. Op dat moment wordt Duke Nukem Forever recordhouder. Sinds zijn aankondiging op 28 april 1997 is er reeds veel water naar de zee gevloeid, maar een release laat nog altijd op zich wachten. Het zou ons dan ook niet verbazen dat Duke Nukem Forever uiteindelijk op twaalf of dertien jaar strandt, als de game er ooit al komt. Wij blikken vandaag alvast eens terug op de laatste elf jaar waarin Duke Nukem Forever is geëvolueerd van langverwachte game tot grap.

Op 28 april 1997 werd Duke Nukem Forever aangekondigd, met de ondersteuning van de Quake II Engine zou het bedrijf de game midden 1998 uitbrengen. Door een licentie op de Quake II Engine te kopen zou de ontwikkeling gemakkelijk voorlopen, maar id Software gooide roet in het eten. Zij konden de Quake II Engine pas eind 1997 afleveren waarna bleek dat alle vrijgegeven screenshots gemaakt waren met de originele Quake Engine. Hierdoor was het onmogelijk om de game uit te brengen rond april of mei. In de plaats daarvan werden bezoekers op de E3 persconferentie van 1998 getrakteerd op een Duke Nukem Forever trailer. 3D Realms president Scott Miller was nog altijd enthousiast over een 1998 release van het spel en iedereen geloofde hem.


Tot 3D Realms een maand later aankondigde dat het spel de Unreal Engine zou gebruiken in plaats van de Quake II Engine. Het overzetten van de ene naar de andere motor zou maar een maand, maximaal anderhalve maand in beslag nemen. De game zou wel pas in 1999 verschijnen, maar alle features uit de Quake II versie zouden wel overgezet worden. Dit fabeltje kon echter niet blijven duren, begin 1999 schakelde men over naar een nieuwe versie van de Unreal Engine waarna men pas eind 1999 de eerste Unreal Engine screenshots toonde. Een maand later verspreidde 3D Realms een Duke Nukem Forever kerstkaart. Deze kaart hintte naar een 2001 release voor het spel, maar op dat moment had men nog altijd geen uitgever.

In 2000, na amper drie jaar ontwikkelingstijd, verscheen het spel voor de eerste maal op de Vaporware Award lijst van Wired, de game werd tweede. In 2001 en 2002 won de game, waarna het spel in 2003 de Lifetime Achievement Award scoorde. Dit gaf Half-Life 2, de Interplay versie van Fallout 3 en de Phantom de kans om de top 3 te bevolken. In 2004 mocht Duke Nukem Forever niet meespelen, maar op vraag van hun lezers liet Wired de game Duke Nukem Forever opnieuw toe tot de kandidaten. Dit zorgde ervoor dat Duke Nukem Forever in 2005, 2006 én 2007 de eerste plaats haalde. Spore, Gran Turismo 4 Mobile, de Airbus A380 en zelfs de Phantom konden Duke Nukem niet stoppen.

Eind 2000 besloot Gathering of Developers om Duke Nukem Forever uit te geven. Deze uitgever werd opgericht door Epic Games, Ritual Entertainment, Edge of Reality, Poptop Software, Terminal Reality en 3D Realms. Deze keuze was dus redelijk logisch. Een half jaar later, op de E3 2001, toonde 3D Realms voor het eerst gameplaybeelden van de game waarna Gathering of Developers enkele maanden later overgekocht werd door Take Two. Er leek eindelijk schot in de zaak te komen, zeker omdat men in 2002 een stel nieuwe programmeurs aanwierf om de game af te werken. Tijdens vijf jaar ontwikkeling werd de motor van het spel bijna volledig herschreven, bijna alle code van de Unreal Engine werd vervangen door zelfgeschreven code van 3D Realms en code van de Unreal Engine 2.



De game werd midden 2002 uitgesteld naar 2003, maar rond de E3 2003 beweerde Take Two CEO Jeffrey Lapin dat de game niet in 2003 zou verschijnen. George Broussard werd woedend, hij vertelde dat Take Two moest zwijgen. Lapin ging eind 2003 echter nog een stap verder, hij vertelde dat Duke Nukem Forever ten vroegste eind 2004 zou verschijnen. Broussard reageerde ditmaal wijselijk niet. 2004 ging redelijk rustig voorbij, net zoals 2005. Er waren geruchten dat Duke Nukem de Doom 3 Engine zou gebruiken en dat de game in 2005 op de E3 zou verschijnen. Beide geruchten bleken vals te zijn. De game is sindsdien nog niet op E3 verschenen en het spel gebruikt nog altijd de originele, maar zware aangepaste Unreal Engine.

Begin 2006 vertelde Broussard dat de ontwikkeling van Duke Nukem Forever ten einde liep, het team was bezig met het oppoetsen en de afwerking van de titel. Twee maanden later werd de titel voorgesteld en vier maanden later bleek Take Two een bonus van $500.000 aan te bieden indien Duke Nukem in 2006 zou verschijnen. Broussard was hier niet blij mee en hij ontkende dat de game in 2006 zou uitkomen. Take Two moest uiteindelijk de bonus niet betalen, maar 2007 moest het jaar van Duke Nukem worden. Er werden maar liefst vier screenshots van het spel vrijgegeven. Eind 2007 bracht het bedrijf zelfs een teasertrailer uit. Begin 2008 bevestigde Scott Miller een 2008 release ten overstaan van de Dallas Business Journal, wat daarna ontkend werd door Broussard. Wel of niet in 2008? Dat weten we over enkele maanden.


12:34  Indrukwekkende God of War reclame
10:59  'Wat wil jij in Heavenly Sword 2?'
 Reacties (20)
 Pagina: 1
sjeffie op 05-03-2008 om 12:12 [Niv: 33 / Exp: 1655]
en het spel zal zeker wel worden overgezet naar de unreal 3.5 engine of Cryengine 2? dan duurt de ontwikkeling ''forever''
het vertrouwen in dit spel ben ik allang kwijt, maar mocht het spel ooit eens uitkomen dan zal ik zeker de demo gaan proberen en als die bevalt schaf ik het spel aan

MaartenL (Redacteur) op 05-03-2008 om 12:14 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ben eens benieuwd of hij nu dit jaar verschijnt.

Spijtig dat men interesse over die tijdspanne erg verminderd is. Ik wacht er al op sinds de aankondiging.

Ik weet niet of ik hem nog ga halen, het zal iig een wreed goed spel moeten worden dan. Ik heb niet 10 jaartjes gewacht om een stuk crap te spelen.

Gast (84.246.51.xxx) op 05-03-2008 om 12:20
maar ze veranderen de titel ook niet!

Gast (87.210.111.xxx) op 05-03-2008 om 12:21
duke nukem forgot it ..ik vraag me echt af of mensen nog op dit spel zitten te wachten?? tis al zo lang geleden denk dat ze echt een hele grote hype moeten maaken om een beetje intressen in de game te krijgen

en gamed het was een hele mooie history!

da bom op 05-03-2008 om 12:34 [Niv: 89 / Exp: 4472]
Gast (87.210.111.xxx) op 05-03-2008 om 12:21
duke nukem forgot it

gelijk met zoveel goede games in deze tijd denk ik niet dat nog veel mensen geld aan duke nukem uitgeven,,,enne mensen die nu 12 ofzo zijn kennen het nie eens meer

Gast (194.171.180.xxx) op 05-03-2008 om 13:27
@ da bom

Er zijn mensen van 20 die duke nukem 3d niet eens kennen. Die game dateerd ook alweer uit '96.
Damn ik word oud. :'(

im2 op 05-03-2008 om 13:33 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Als Too Human ook al zolang in ontwikkeling is, heb ik hier miss nog wel vetrouwen in.

Lawliet op 05-03-2008 om 14:18 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Duke is bad ass

Gast (86.94.196.xxx) op 05-03-2008 om 15:06
Deze game is eigenlijk als enige echt zo lang in ontwikkeling. Bij Prey, Too Human en TF 2 zijn ze op een gegeven moment gestopt en hebben ze pas later een game uitgebracht met dezelfde titel maar die wel vanaf de grond opnieuw was opgebouwd. Bij DNF zijn ze echter constant bezig geweest.

AmazingShikoku op 05-03-2008 om 15:06 [Niv: 129 / Exp: 6459]
@ gast 194.12.180

ik heb duke nukem forever nog gespeelt.. en ik ben 15..

Gast (81.207.96.xxx) op 05-03-2008 om 15:14
@ AmazingShikoku

Je bedoelt Duke Nukem 3D..

kaneda op 05-03-2008 om 15:30 [Niv: 6 / Exp: 317]
ik heb 3d helemaal kapot gespeelt haha

wackyprofessor op 05-03-2008 om 19:30 [Niv: 224 / Exp: 11181]
Ooit komt deze game hopelijk wel uit, maar ik vind het ergens wel triest dat de game zich zo lang laat wachten..

Gast (83.80.204.xxx) op 05-03-2008 om 19:32
Ik hoef dat klotespel echt niet meer te hebben. Jarenlang dit gezeik over die klote nukem. De eerste drie waren leuk hoor, maar niet zo leuk dat ik er een dikke tien jaar op ga zitten wachten. Als deze game uberhaupt nog uitkomt hoef ik hem niet meer. Koop wel een game van een dev die wat rapper is.

Gast (80.126.80.xxx) op 05-03-2008 om 19:40
en toch loop ik em als ie uit is. Het is duke, dat is genoeg. Denk datik Dn3d ook koop op live als ie komt.

Gast (80.126.80.xxx) op 05-03-2008 om 19:40
euh ik bdoel koop. ik koop em.

Gast (134.146.0.xxx) op 06-03-2008 om 17:08
Ik snap niet dat ze er uberhaupt nog mee bezig zijn. Je kan na 10 jaar ontwikkeltijd toch nooit meer winst maken met dit spel. Hoeveel denken ze er te verkopen?
Dit spel kan niet anders dan het lachertje van de game industrie worden, wat kan er zo verschrikkelijk goed aan dit spel zijn dat het 10 jaar moet duren? Of het moet een fotorealistiche game worden, dan neem ik mijn woorden terug.

Limmepie op 06-03-2008 om 19:46 [Niv: 21 / Exp: 1043]
Heerlijk stuk hoor Joni. Dit spel is gewoon de bom. De titel en zijn beruchtheid zijn echt goed op elkaar afgestemd. Heerlijk.

Gast (213.93.24.xxx) op 09-03-2008 om 14:54
sterker nog: ik ben 14 en heb duke nukem 2 erg veel gespeeld!
Ik vind niet dat je moet zeiken dat ie maar niet uitkomt of dat hij over datum is, want er is nog nauwelijks beeldmateriaal vrijgegeven. DNF verdient dus net zoals elk spel een kans.
we praten verder zodra hij uit is.

Gast (82.168.11.xxx) op 19-02-2011 om 21:53
en nu anno 2011 komt het spel

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Duke Nukem Forever
Type:
Game
Releasedatum:
10-06-2011
Ontwikkelaar:
Gearbox Software
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media