Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Nieuws:

Lair versus Gears of War volgens Factor 5


Door Joni Philips op 16-04-2007 om 19:53
Bron: Mercury News

Een grote draak en diens berijder vormen de ingrediënten voor Lair, een game die moet laten zien waartoe de Sixaxis nu werkelijk toe in staat is. De game stelt je in staat gevechten op een draak uit te voeren. Zowel de draak als de persoon op de draak hebben zo hun rol in een gevecht.

Dean Takahashi (San Jose Mercury News) had de eer om Factor 5 hoofd Julian Eggebrecht te interviewen wat ons enkele opvallende uitspraken levert.

- Hij denkt niet dat ze ooit gaan uitvissen hoeveel mogelijk is met de PS3. De ontwikkeling voor de PS3 is moeilijk in het begin in vergelijking met de Xbox 360 en de Wii, maar in vergelijking met de PS2 was het gemakkelijker.

- Het is mogelijk om eeuwig verder te gaan en al de code te optimaliseren voor de PS3. Wat de RSX kan weet iedereen, maar het potentieel van Cell is momenteel oneindig groot.

- In de toekomst gaan er meer games geport worden van de PS3 naar de Xbox 360 bij de ontwikkeling van multiplatformgames. Het is namelijk gemakkelijker om van PS3 naar Xbox 360 te porten dan omgekeerd. De voordelen van de PS3 veranderen in nadelen als je van Xbox 360 naar PS3 gaat. Daarom hoor je veel klachten over de PS3. Op de PS3 is het belangrijk om de twee vijvers met geheugen aan te spreken. Ze zijn volledig onafhankelijk. Factor 5 heeft echter geluk, ze moesten helemaal niet aan de Xbox 360 denken.

- De Unreal Engine 3 is redelijk beperkt, bij Gears of War krijg je enkel veel detail omdat je altijd op dezelfde hoogte zit terwijl je met de Lair engine altijd evenveel detail krijgt, hoever je ook van de actie mag zijn. De Unreal Engine 3 beperkt zich tot kleine omgevingen terwijl Lair een gigantische wereld gebruikt. Daarnaast kun je in Lair zeer snel de overgang maken terwijl je bij Gears of War redelijk traag vooruitgaat. Dat maakt het veel gemakkelijker om veel detail te hebben.

- Het feit dat Lair geen launchtitel is, is een belangrijk voordeel. Lair is de enige titel met real-time verlichting, dynamische weerberekingen en zulke vloeistofphysics. Dat was zes maanden geleden niet mogelijk, de SPUs zijn nodig voor deze taken. Ted Price zei in een interview dat ze met Resistance nog geen streaming texturen konden gebruiken, dit is echter zeer belangrijk voor Lair, anders kon je zo geen wereld maken.

- Na de release van Rebel Strike begon 2004 had men door dat de GameCube praktisch dood was en tegelijk was men de Star Wars franchise beu. Daarom begon men met Lair. Met dit concept wilden ze een game maken voor de technisch beste console. Microsoft praatte zonder problemen over hun problemen, over de Wii waren de wildste geruchten en Sony zwoog in alle talen over de PS3. Uiteindelijk koos men dankzij Cell voor de PS3, die processor moest sterk genoeg zijn voor de physics en de animaties.

- Het team voor Lair bestaat uit 80 man, maar Eggebrecht verkiest een kleiner team. Hij wil liever twee teams van veertig man. Dan kun je onderling mensen uitwisselen indien nodig.

- De 512 Mb RAM waarover de PS3 beschikt lijkt weinig in vergelijking met de 2 Gb die een PC kan hebben, maar met de vorige generaties was het verschil ook groot. Had men voor 256 Mb gekozen, wat Sony en Microsoft graag hadden gedaan volgens Eggebrecht, dan had je wel een probleem gehad. Dankzij streaming en de grootte van de disc kun je perfect werken met 512 Mb.

- Hun volgende uitdaging is een game zoals Lair maken qua graphics en spelwereld, maar dan in multiplayer. Hun Lair engine is zeer flexibel, een Ace Combat of een Gears of War maken zou mogelijk zijn.

- Hij is geen fan van rumble, de bewegingssensor is een logische evolutie. Het gebrek aan een bewegingssensor is het enige probleem dat Eggebrecht heeft met de Xbox 360. Sony en Nintendo wilden een stapje verder gaan dan Microsoft, Nintendo wilde veel stappen verder gaan. Maar je moet het natuurlijk enkel gebruiken als het natuurlijk aanvoelt.

- Het meest interessante moment dat Eggebrecht heeft beleefd met Lair was tijdens een focus test. De spelers moesten een stad bombarderen en burgers doden, en één van de spelers wou liever geen burgers aanvallen omdat dat moreel verkeerd is. De game laat je echter toe om een moreel correct pad te kiezen.


20:09  THQ past strategie aan
19:49  Regenachtige Timeshift screenshots
 Reacties (27)
 Pagina: 1 | 2
Gast (213.93.236.xxx) op 16-04-2007 om 20:22
kijk dit zijn dingen die ps3 mensen zoals ik graag lezen _O_

Gast (82.73.196.xxx) op 16-04-2007 om 20:24
dit spel gaat ownen, dankzij de ps3 hardware natuurlijk. Texture streaming FTW!

Gast (84.83.255.xxx) op 16-04-2007 om 20:30
geen fan van rumble vraag iedere vrouw wat zij vindt van n vibrator die niet trilt...............zo denk k over rumble...ciao 8)

Roderick op 16-04-2007 om 21:01 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Domme vergelijking tussen Lair en GoW. Voor de rest zal de man best gelijk hebben

Sheo op 16-04-2007 om 21:01 [Niv: 32 / Exp: 1617]
Is Liar al uit?


Gast (84.194.251.xxx) op 16-04-2007 om 21:05
Engines zijn ook niet met mekaar te vergelijken, de een is voor games a la Gears of War en de ander voor games met grote omgevingen zoals Lair. Unreal 3 engine zou gewoon niet werken bij Lair en de Lair engine zou niet werken bij GoW

Crazyforyou op 16-04-2007 om 21:12 [Niv: 4 / Exp: 199]
Heerlijk dit: Ja meneer sony ik zal al uw marketing praatjes vertellen. Ik zal minsten 4 a 5 keer per demonstratie "With the power of Cell" of "With the power of playstation" of "With the power and capacity of Blu-ray" zeggen. En ik zal alle pluspunten van uw console noemen en de concurrent nog even naar beneden proberen te halen.

Gast (82.173.115.xxx) op 16-04-2007 om 21:14
Helemaal geen domme vergelijking. Eerder dom als je het dom vindt. Gears speelt zich idd af in looptempo en op de begane grond. Dan hou je zoveel power over dat je idd betere gfx kunt showen. Als je in racetempo door het Gears-landschap wil gaan zoals Lair, kom je met 3 Xbox360's aan power nog tekort. Je ziet het ook in flightsims en racespellen : de scenery is veel slechter dan in trage loop spellen zoals Gears (of neem GTA als free-mapped game). Verderest kan de Lair engine en GoW engine makkelijk vergeleken worden, dus wat die gast hierbovne zegt klopt ook al niet.

Gast (83.86.145.xxx) op 16-04-2007 om 21:19
...zit wat in.

Roderick op 16-04-2007 om 21:23 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Gast: UE3 zwak noemen omdat je game er niet optimaal voor is, is vreeeeselijk kortzichtig. Daarnaast overdrijf je met je 3 Xbox 360's aangezien je geen kijk hebt op de potentie van CELL tov de 360 CPU.

Joni Philips (Eindredacteur) op 16-04-2007 om 21:28 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Crazyforyou, hij heeft wel nergens gezegd dat de PS3 superieur is aan de 360. hij gelooft het, maar hij geeft toch maar 1 kritiekpunt op de 360. Over Nintendo zegt hij enkel iets positief. Factor 5 heeft er geen baat bij om MS en Ninty af te breken.

Nelus op 16-04-2007 om 21:29 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Hij heeft wel gelijk dat de Gears of War veel graphics heeft omdat het echt allemaal ruimtes heeft en beperkt aantal vierkante meter bij levels. Maar zo is Gears of War nou eenmaal. Ik vind zelf Lair echt nog never niet mooier uitzien als Gears of War

Gast (82.73.5.xxx) op 16-04-2007 om 21:46
triest dat sommige mensen geen positief nieuws over de ps3 kunnen aanzien.

Gast (85.191.9.xxx) op 16-04-2007 om 21:47
In de toekomst gaan er meer games geport worden van de PS3 naar de Xbox 360 bij de ontwikkeling van multiplatformgames. Het is namelijk gemakkelijker om van PS3 naar Xbox 360 te porten dan omgekeerd. De voordelen van de PS3 veranderen in nadelen als je van Xbox 360 naar PS3 gaat. Daarom hoor je veel klachten over de PS3.

daar heeft ie een punt.

Nash op 16-04-2007 om 22:08 [Niv: 73 / Exp: 3656]
mjah wat hij zegt klopt wel over het algemeen alleen dat hij rumble niet wilt zien vind ik bull.. VOlgens mij is hij heel erg positief ingesteld richting sony want imho wat ik tot nu toe van Lair heb gezien, zou rumble toch wel een belangrijk rol kunnen spelen...

Gewijzigd door Nash op 16-04-2007 om 22:48

Dassassin op 16-04-2007 om 22:12 [Niv: 2 / Exp: 76]
dit is 1 van de eerste developer die naar mijn mening, echt zijn mening argumenteert zonder een kant te kiezen.


Gewijzigd door Dassassin op 16-04-2007 om 22:13

Gast (83.86.145.xxx) op 16-04-2007 om 22:42
"triest dat sommige mensen geen positief nieuws over de ps3 kunnen aanzien."

als je een lada hebt gekocht zal je ook proberen de golf van buurman te zien als rotzooi!

Gast (83.86.91.xxx) op 16-04-2007 om 23:27
toen hij de eerste punten zei dacht ik van ok kan zijn maar toen hij lulde over geen rumblefunctie te willen hebben vertrouwde ik zijn mening niet meer. Sony deed bij de Sony Retail Launchparty ook al zon domme uitspraak dat het er geen rumble in zat door de Sixaxis maar door de nieuwe deal met Immersion is het gewoon mogelijk

Jeweet op 16-04-2007 om 23:56 [Niv: 74 / Exp: 3697]
uhh...met nelus eens

Tecnomic NL op 16-04-2007 om 23:59 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Sony had toch een contract gesloten met Factor 5 om de komende twee games excluisief op de PS3 uit te brengen, toch? Maar als ik hem zie over hoe hij zich uitlaat over de overige consoles, zal hij het voorlopig bij de PS3 houden.

En ja de vergelijking met Gears of War vind ik niet echt bijpassend.

Gewijzigd door Tecnomic NL op 17-04-2007 om 00:00

Gast (193.191.3.xxx) op 17-04-2007 om 08:38
"als je een lada hebt gekocht zal je ook proberen de golf van buurman te zien als rotzooi!"
--
haha wil je nu zeggen dat een golf beter is dan een lada :P hoe je het ook draait of keert het blijft een johnnybak }> en een ps3 is duurder, dus die lada is een slecht voorbeeld }>

Gast (62.212.134.xxx) op 17-04-2007 om 09:10
nogmaals:

als je een lada hebt gekocht zal je ook proberen de golf van buurman te zien als rotzooi!

...en ja die golf is inderdaad duurder, maar je krijgt ook veel meer voor terug!

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-04-2007 om 10:12 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Over rumble vs. motion, in deze game is het duidelijk waarom hij motion verkiest.

@Tecnomic, Factor 5 kiest elke generatie de krachtigste console om games voor te maken, dus ja. Ze zullen wel een goed voorstel gedaan hebben aan Sony.

Roderick op 17-04-2007 om 10:19 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Dat lijkt me niet waar, de Cube was ook niet het sterkst en als eerst kreeg Microsoft een aanbod van Factor5, waar (zo 'slim' als MS is) men niet op in ging.

Gewijzigd door Roderick op 17-04-2007 om 10:20

Gast (83.83.187.xxx) op 17-04-2007 om 11:22
PS3 rules!!!!, tja die man weet heus wel waar ie over praat hoor, ik begrijp dat de xbox fanboys dat niet zo waarderen. Hij heeft trouwens ook gezegd dat Lair niet mogenlijk is op de Xbox360 of Wii, kijk dat is nieuws om van te smullen :):)

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Lair
Type:
Game
Releasedatum:
23-11-2007
Ontwikkelaar:
Factor 5
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media