Koei bracht in 1997 voor het eerst Dynasty Warriors uit op de PlayStation. Toen werd de franchise in de koelkast gestopt, maar toen in 2000 de PlayStation 2 verscheen, was het opnieuw tijd voor Dynasty Warriors dacht Koei. Sindsdien maakte Omega Force negen delen voor de PS2, drie voor de Xbox en ééntje voor de Xbox 360, en dan nog ééntje voor de PSP. Kon Omega Force de elementen die Dynasty Warriors zo populair maakten, ook goed overzetten naar de PSP?
Het strategische element van de game komt naar voren door het selecteren van vier luitenanten voor je aan een veldslag begint. Zij hebben elk hun legermacht die ze meebrengen in het gevecht. Daarnaast heeft elke luitenant één speciale vaardigheid, zoals het verhogen van je gezondheid. Je zult echter al snel je favorieten vinden die je dan constant zult gebruiken, dat is ook beter dan afwisselen omdat zij ook sterker worden naarmate ze meer ervaring opdoen.
Bewegen en aanvallen tegelijk is niet meer mogelijk door de PSP besturing die niet snel genoeg reageert. Eigenlijk zul je daarvan weinig merken omdat je toch het grootste deel van de tijd aan het button bashen bent. Dat zorgt er ook voor dat je gewoon niet lang kan spelen, na een tijdje doet het gewoon te veel pijn om verder te gaan. Dat kan natuurlijk ook een aanpassing zijn aan de PSP waar vijf à tien minuten spelen de bedoeling is.
De game heeft weinig detail en de draw distance is klein. Je hebt ook veel last van pop-up, vijanden verschijnen dan redelijk dicht bij je waardoor je kwetsbaar wordt. Gelukkig zijn de personages zelf wel mooi vormgegeven en zit het met de animaties van de vechtende vijanden ook goed. Uiteindelijk is het totaalpakket onvoldoende voor de PSP. Ook de muziek en het geluid geven dit gevoel, de geluidseffecten zijn niet speciaal en een harde rocksoundtrack past niet echt bij een game die zich afspeelt in de Chinese Middeleeuwen. Men had beter gekozen voor muziek gespeeld op instrumenten uit die tijd.
Omega Force heeft geprobeerd de Dynasty Warriors franchise over te zetten naar de PSP, maar dat is hen niet gelukt. Door het indelen van de levels in kleine gebiedjes heeft men het tempo uit de game gehaald, het gevecht is meestal al voorbij voor het begonnen is. Daarnaast ziet de game er slechter uit dan op PlayStation 2 terwijl de graphics al op PS2 een groot minpunt waren. Slowdown en pop-up zijn nu eenmaal dodelijk in dit soort games.
|