Daar waar Sony met de PlayStation 5 qua technische kracht voor één systeem koos besloot Xbox ons de keuze te geven uit een minder krachtige en daardoor goedkopere Xbox Series S, of de sterkere, en duurdere Xbox Series X. Alleen bracht dit wel een probleem met zich mee.
Xbox wil gamers namelijk niet in twee groepen verdelen, en dus moeten ontwikkelaars hun games beschikbaar stellen op de Xbox Series S én Xbox Series X. Sommige studio's hebben echter laten weten tegen problemen aan te lopen als het gaat om de Xbox Series S, zo zou de hardware niet krachtig genoeg zijn om de games goed te kunnen draaien. Een game als Baldur's Gate 3 werd hierdoor pas later op de Xbox Series uitgebracht, met de concessie dat er geen coöperatieve split-screen optie aanwezig was bij de Xbox Series S. Dat Black Myth: Wukong zelfs helemaal niet op de Xbox werd uitgebracht weet ontwikkelaar Game Science aan de Xbox Series S.
Mocht je nu de hoop hebben dat Xbox de vereiste laat vallen dan moeten we je teleurstellen. In gesprek met Destin Legarie laat Xbox baas Phil Specer weten dat ze geen wijzigingen doorvoeren in hun strategie.
quote: “Op een bepaalde manier denk ik er nu bijna precies andersom over. Met de opkomst van handheld-pc's en zelfs de introductie tot nu toe van de Switch 2, bouwen we als ontwikkelaars op meer apparaatspecificaties, van apparaten met een lager vermogen (omdat het apparaten zijn die op batterijen werken) tot apparaten die je in het stopcontact kunt steken. Ik denk dat we echt een voordeel hebben, omdat we al een tijdje op S mikken, dat onze games zijn gebouwd en draagbaar zijn met veel verschillende specificaties.
Dus als we kijken naar iets als Steam Deck of ROG Ally of zoiets, dan hebben we deze S-versie van de games, die meer zijn afgestemd op de specificaties van veel apparaten die eerlijk gezegd nu worden geďntroduceerd, en ik denk dat dat ons helpt."
|