Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Juli 2021 
(1) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
28 Juli 2021 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Juli 2021 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
26 Juli 2021 
(1) 
(0) 
(1) 
(6) 
24 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2021 
(1) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
21 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Juli 2021 
(0) 
(8) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
19 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
18 Juli 2021 
(1) 
17 Juli 2021 
(7) 
(0) 
(0) 
16 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Juli 2021 
(8) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Juli 2021 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
13 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juli 2021 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
(1) 
(2) 
(0) 
11 Juli 2021 
(0) 
10 Juli 2021 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
09 Juli 2021 
(0) 
(1) 
(1) 
(6) 
08 Juli 2021 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juli 2021 
(4) 
(1) 
Death's Door
The Legend of Zelda: Skyward Sword HD
F1 2021
Alex Kidd in Miracle World DX
Review:

Alex Kidd in Miracle World DX


Door Joni Philips op 03-07-2021 om 13:50
Bron: Gamed

Alex Kidd. Een naam uit een langvervlogen verleden. Tegenwoordig weten we allemaal dat Sonic dienst doet als de mascotte van SEGA, maar de voormalige consolemaker introduceerde de blauwe egel pas op de Mega Drive. Het was namelijk niet hun eerste poging tot een platform-mascotte die moest rivaliseren met grote rivaal Mario, want daarvoor introduceerde men Alex Kidd via de Master System-game Alex Kidd In Miracle World.

Het rijk van Alex Kidd zou uiteindelijk duren van 1986 met de release van Miracle World tot en met 1990 met de release van Shinobi World. In die periode verschenen vijf Master System-games in de serie net als één Mega Drive-versie. Daarna was het echter gedaan. Een snelle port hier en daar, een verschijning in een compilatie-game, maar het was duidelijk: het succes van Sonic the Hedgehog betekende dat Alex Kidd vlot en schijnbaar definitief aan de kant werd geschoven. Ontwikkelaars Jankenteam en Merge Games gunden Alex Kidd echter een nieuwe kans. Onder licentie van SEGA brengen zij nu 'Alex Kidd in Miracle World DX' naar Nintendo Switch, PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series zodat iedereen opnieuw kennis kan maken met de held uit langvervlogen tijden.


Het ontwikkelteam heeft Alex Kidd in Miracle World aangepakt met de nodige liefde, wat onder andere zichtbaar is in het uitgebreide level-aanbod. Er werden enkele nieuwe levels geďntroduceerd met nieuwe baasgevechten om het (beperkte) verhaal wat meer aan te vullen. Het uitspelen van de verhalende mode is echter niet het einde, aangezien de game eveneens beschikt over een Classic Mode om de game te spelen zoals deze origineel verscheen, en een Boss Rush mode waarin je één kans hebt om alle bazen na elkaar te verslaan. Dat is een flinke dosis content ten opzichte van het origineel, maar verwacht nu niet dat je tientallen uren zult bezig zijn. Zelfs met al deze toevoegingen is het spel in goed vijf uur uit te spelen, inclusief alle verborgen voorwerpen en dergelijke.

En eigenlijk is het vooral nog de moeilijkheidsgraad waardoor je zo lang bezig bent. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Super Mario Bros, waarin je zeer gemakkelijk in het juiste ritme belandt, is Alex Kidd een game waarin je alles traag en voorzichtig moet doen. Om een vijand te raken moet je wachten tot het juiste moment om deze te slaan, want anders ben je dood. De game vergt hierin ook te veel accuraatheid, iets te dicht en je bent dood waarbij dit verschil misschien een pixel is. Dat is misschien wat overdreven, maar de hitdetectie van de vijanden voelt simpelweg niet fijn aan. Zeker aangezien je maar een beperkt aantal levens hebt – tenzij je de Infinite Lives cheat activeert, waardoor sommige Achievements & Trophies worden gedeactiveerd – zodat elke fout buiten je controle zuur aanvoelt.


Springen en rondlopen doe je best ook traag want de stroeve besturing helpt absoluut niet om vlot door levels te gaan. De game leent zich absoluut niet tot onvoorzichtig spelen, zeker omdat je maar drie levens hebt waarna je een level volledig opnieuw moet beginnen. Het zal dan ook meer dan één keer gebeuren dat je moet opnieuw starten. Dat is geen probleem als je een fout maakt, maar het voelt wel zeer rot aan indien het komt omdat de besturing te stroef is of omdat de hitdetectie niet goed werkt. Het is natuurlijk al een verbetering ten opzichte van het origineel waar je volledig terug naar het begin moest tenzij je een Continue optie kon kopen. Jankenteam heeft absoluut de juiste beslissing gemaakt om dit systeem te verwijderen.

Het ontwikkelteam heeft echter onmiskenbaar te weinig tijd gespendeerd aan het verbeteren van de speelbaarheid, wat spijtig is, want het heeft wel veel tijd en liefde gestoken in het audiovisuele aspect. Zo had de originele Alex Kidd een zeer repetitieve soundtrack, maar dat heeft men vakkundig opgelost met een uitgebreide soundtrack waarnaar je met veel plezier luistert. Het plezier spat ook van het scherm in de animatie. Alles ziet er leuk, kleurrijk, vrolijk en grappig uit. Als je dan kijkt naar het bronmateriaal – wat je ook op elk moment kunt doen, de game laat je toe met druk van een knop te switchen naar de originele graphics – kun je zien hoeveel werk hieraan moet besteed zijn. Nietszeggende personages en vijanden zijn nu echt tot leven gebracht.
Beoordeling
60
Alleen het audiovisuele aanpakken is echter niet genoeg wanneer de game zelf ietwat te veel problemen heeft. De hitdetectie en stroeve besturing zorgen dat de game niet zo fijn speelt. Dit zijn zaken die dertig jaar geleden iets gemakkelijker te vergeven waren omdat we niet beter wisten, maar ondertussen verwachten we toch meer van platformgames. Mede hierdoor zal Alex Kidd waarschijnlijk opnieuw een tijdje uit beeld verdwijnen.


10:49  Ondersteuning voor Mortal Kombat 11 komt ten einde
16:01  [Update] Sony koopt Housemarque en mogelijk ook Bluepoint Games
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Alex Kidd in Miracle World DX
Type:
Game
Releasedatum:
24-06-2021
Ontwikkelaar:
Jankenteam
Uitgever:
Merge Games
Media:


Meer media