Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Juni 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Juni 2021 
(0) 
(9) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
15 Juni 2021 
(0) 
(1) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(1) 
(4) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Juni 2021 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Juni 2021 
(8) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2021 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Ratchet & Clank: Rift Apart
Mass Effect: Legendary Edition
Wonder Boy: Asha in Monster World
World's End Club
Review:

Wonder Boy: Asha in Monster World


Door Joni Philips op 02-06-2021 om 14:45
Bron: Gamed

Eigenlijk leek de Wonder Boy franchise decennialang ten dode opgeschreven, behalve hier en daar een port in een compilatie. De laatste jaren is de serie echter bezig aan een kleine heropleving. Na onder andere het gloednieuwe Monster Boy and the Cursed Kingdom, en de remakes Wonder Boy Returns en The Dragon's Trap is het nu de beurt aan een Monster World IV remake onder de naam Wonder Boy: Asha in Monster World.

Ditmaal lag de verantwoordelijkheid bij studio Artdrink en uitgever ININ Games die ervoor kozen om een game te maken die eigenlijk vooral een eerbetoon is aan het origineel. Met hulp van enkele voormalige werknemers van Westone Bit Entertainment – makers van de oude Wonder Boy games – ging Artdink aan de slag om een game te maken die tegelijkertijd trouw is aan de Mega Drive versie van Monster World IV maar de game eveneens een nieuw tijdperk in trekt. Dat betekent dat Artdink vooral gefocust heeft op gebruiksvriendelijkheid en animatie, terwijl de kern van de game – verhaal, gameplay, leveldesign – bijna compleet ongemoeid is gelaten. Enkel de levels zijn hier en daar aangepast om wat beter gebruik te maken van de mogelijkheid om 3D werelden te bouwen. Dat maakt Rapadagna bijvoorbeeld veel aangenamer om te doorkruisen. Het merendeel van de tijd is het echter overduidelijk hoe dicht beide versies van de game bij elkaar liggen.


In basis is dat niet zo slecht, want Monster World IV was een leuke game met een interessante opbouw van moeilijkheid. Het spel start als een simpele platformer met wat basic combat-opties, maar later wordt alles wat geavanceerder ten opzichte van zijn voorgangers. Zo krijg je toegang tot een vliegend huisdiertje dat je helpt om een dubbele sprong uit te voeren en te glijden. Dit diertje geeft de game niet alleen zijn eigen gezicht, maar is ook kritiek om vooruit te komen in verschillende puzzels. Uniek is ook dat elk van de werelden – een vijftal, de kleinere levels buiten beschouwing gelaten – een eigen opbouw heeft. In elke wereld kun je dan ook iets nieuws ontdekken, wat er meteen voor zorgt dat deze allemaal memorabel zijn in plaats van dat ze aanvoelen als meer van hetzelfde in een nieuwe jasje. Zeker de Ice Pyramid spreekt tot de verbeelding, waarbij onder andere de confrontatie met de sfinx nog lang zal bijblijven.

Het achterliggende verhaal van Asha in Monster World is misschien wat minder spannend met de jongedame Asha die op avontuur gaat om een ware krijger te worden. Ze heeft hierbij veel geluk, want de koningin heeft meteen een ideale opdracht voor haar: vier spirits redden die op mysterieuze wijze zijn verdwenen. Het verhaal is zeker wat diepgaander dan andere platformgames uit die periode, maar het is tegelijkertijd ook erg voorspelbaar, zeker indien je praat met alle karakters kun je alles op voorhand aan zien komen. Het is op deze momenten overduidelijk dat Asha in Monster World vooral een grafische upgrade is, maar dat er aan de kern weinig is veranderd. Als je de fysieke versie van Asha in Monster World koopt – voor een vijftal Euro meer dan de digitale versie eigenlijk de betere koop – krijg je een PlayStation 4-port van de originele Monster World IV erbij. Als je deze twee dan naast elkaar speelt, valt pas echt op hoe trouw het origineel aan deze remake is.


Gebruiksvriendelijkheid is eigenlijk het belangrijkste verschil tussen beide versies. Artdink heeft veel kleine dingen veranderd welke de game aangenamer maken om te spelen. Zo is er de optie om overal op te slaan, zodat je niet op jacht hoeft naar een opslagpunt om de game af te sluiten. De verbetering wordt het duidelijkst bij het openen van deuren, zeker wanneer je hiervoor een item nodig hebt. Zo zijn er in Handera Volcano deuren die je moet openen met een bom. In het origineel moet je naar de deur gaan, het menu openen en de bom selecteren, terwijl je in deze versie simpelweg op de juiste knop moet drukken. Veel vlotter voor iets dat je een tiental keer moet doen in dit level. De toevoeging van een moeilijkheidsgraad – al is het enige verschil het aantal health items dat je onderweg kunt vinden – zorgt voor een verhoogde toegankelijkheid voor jongere spelers.

Die verhoogde toegankelijkheid is eigenlijk relevant wanneer de animatiestijl aan bod komt. Terwijl de Dragon Trap remake een (prachtige) donkere, eerdere 2D handgetekende stijl heeft, is Asha tot leven gebracht in een kleurrijke 3D stijl. Dit geeft Asha en alle andere karakters een extra schattige indruk, waardoor de game zeker voor jonge kinderen een leuk avontuur kan blijken. Ook leuk is dat de kleine animaties, zoals Asha die over het ijs schaatst, met liefde zijn overgezet naar deze remake. Alles ziet er dus compleet anders uit dan Dragon Trap, maar weet eigenlijk excellent aan te sluiten op wat je verwacht van Asha in Monster World. Ook de herwerkte muziek weet de juiste balans te vinden tussen trouw zijn aan het origineel en aangepast aan moderne tijden. En zij die willen horen hoe alles klonk in de jaren '90, kunnen middels een cheat-code de originele soundtrack vrijspelen om in retro-atmosfeer te komen.
Beoordeling
70
Wonder Boy: Asha in Monster World is een leuk, interessant tussendoortje. Als je na vijf uur de game volledig hebt uitgespeeld, zul je zeker geen spijt hebben, want het is een mooi afgewerkt geheel. Aan de andere kant is het dan weer een game die je na vijf uur compleet hebt uitgespeeld zonder reden om terug te keren. En dan komt de vraag of dat gezien het prijskaartje wel voldoende is? Dat is de vraag die je voor jezelf moet beantwoorden.


15:23  Tell Me Why gratis te downloaden om Pride Month te vieren
18:43  Crysis Remastered Trilogy aangekondigd
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Wonder Boy: Asha in Monster World
Type:
Game
Releasedatum:
28-05-2021
Ontwikkelaar:
Artdink
Uitgever:
ININ Games
Media:




Meer media