Vanaf de E3 volgen de onthullingen in hoge snelheid op, maar de olifant in de ruimte is dan wel nieuws over de volgende generatie consoles. Microsoft gaf op zijn persconferentie een tip van de sluier weg.
Middels een trailer werden de eerste beelden vrijgegeven van Project Scarlett, de werktitel voor de volgende generatie Xbox. Details werden ook rondgestrooid, en deze zijn niet mals:
Project Scarlett zal net als de PlayStation 5 AMD's Zen 2 processor en AMD Navi GPU gebruiken.
Raytracing wordt hardwarematig ondersteund. Ter vergelijk: Sony's PlayStation spreekt hier vooralsnog niet van.
Er worden stevige performance doelen gesteld. Zo zou de console maar liefst vier keer krachtiger zijn dan Xbox One X. Ook zou een 8K resolutie aan 120 beeldjes per seconde worden ondersteund.
Project Scarlett zal een snelle SSD bevatten, net zoals Sony. Microsoft geeft echter aan dat de SSD ook als virtueel RAM geheugen kan worden opgevoerd. Dit is een relatief onbekende feature die op een AMD Radeon kaart te vinden valt, en de grootte hiervan is significant: Voor die kaart is dat maar liefst 1 terabyte. Deze technologie (Dus niet de geheugengrootte!) zal terug te vinden zijn in Project Scarlett.
Backwards compatibility zal terugkeren, en maar liefst vier generaties teruggaan, dus is het aannemelijk dat alle voorgande Xbox consoles worden ondersteund. Waar de vierde console vandaan komt is nog even gissen.
Halo: Infinite zal een launchtitel worden voor de console.
De release van Project Scarlett staat gepland voor ''Holiday 2020''.
Het gaat mij allemaal om de games die erop komen, niet om de kracht van het apparaat.
Gast (83.84.150.xxx)
op 10-06-2019 om 10:25
Het gaat om beide.
Asianator
op 10-06-2019 om 10:29
[Niv: 164 / Exp: 8205]
Vier generaties terug...?
Xbox One
Xbox 360
Xbox
DreamCast
Misschien?
Gast (62.140.137.xxx)
op 10-06-2019 om 11:32
"Ter vergelijk: Sony's PlayStation spreekt hier vooralsnog niet van."
Uhhhh jawel
Gast (80.114.3.xxx)
op 10-06-2019 om 12:36
Beetje tenenkrommend hoe het gebracht wordt
Redneckerz
(Redacteur)
op 10-06-2019 om 13:19
[Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 62.140.137:
Uhhh, nee dus Zij spreken ervan dat Raytracing wordt ondersteund, niet of het hardwarematig is of niet.
Zij deden de reveal ook vlak na de Neon Noir demo die raytracing op AMD demonstreerde, maar ze hebben nog niet bevestigd dat raytracing hardware matig wordt gedaan.
@Asianator:
Wellicht dat ze Scarlett zelf al als een backward console zien? Het was wat vreemd verwoord.
Gast (83.84.150.xxx)
op 10-06-2019 om 20:03
Ik denk persoonlijk dat Navi dat niet in specifieke hardware zal renderen, maar gewoon via software fallback tech als DX12 DXR op compute cores.
Redneckerz
(Redacteur)
op 10-06-2019 om 21:12
[Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 83.84.150:
Dat zou niet stroken met Microsoft's toezeggen dat het hardware raytracing is. Dan zou dat via een apart stuk hardware moeten wat weer duurder is.
Gast (83.84.150.xxx)
op 10-06-2019 om 23:07
Het is dan nog steeds via de CU's, het is dan alleen veel minder efficient. Ik verwacht dan ook geen GI, maar voor schaduwen en andere, minder complexe, effecten kan het best werken.