''In mijn tijd''.. nee, zo oud ben ik nu ook weer niet, maar ''vroegah'' waren de Quake titels de games waarvoor je een nieuwe PC aanschafte. Daaronder viel Quake 2, welke de Voodoo kaarten van destijds deed zingen. In 2019 doet de game weer kaarten zingen en dansen.
Een ontwikkelaar gespecialiseerd in pathtracing (Een uitgebreidere vorm van raytracing) genaamd Christoph Schied heeft namelijk een versie van Quake 2 vrijgegeven welke de spelmotor van deze game uitbreidt met pathtracing ondersteuning, Q2VKPT genaamd.
Alles in de game, uitgezonderd de gebruikersinterface, wordt berekend met pathtracing. Hierdoor ogen schaduwen en belichting een stuk natuurlijker dan dat we gewend zijn van games.
Ray/Pathtracing kost door zijn natuur natuurlijk flink wat performance. Doordat licht nu fysiek wordt berekend is dat doorgaans een zware dobber voor videokaarten. Schied maakt hier handig gebruik van de speciale RT Cores die op de Geforce RTX kaarten te vinden zijn. Echter, het resulterende beeld is vaak erg korrelig. Ook daar heeft Schied aan gedacht met een eigen algoritme.
Het resultaat, zoals je dat hieronder vind, mag verbluffend heten. Het mooie is, je kan het zelf uittesten. Klik daarvoor domweg op de bronlink bovenaan dit nieuwtje. Ook in 2019 is Quake 2 nog steeds een benchmark van formaat. :-)