De release van Mass Effect: Andromeda komt steeds dichterbij en BioWare verwent ons dan ook regelmatig met nieuwe informatie. Ditmaal is het aan Creative Director Mac Walters, Lead Designer Ian Frazier en Producer Fernando Melo.
We hebben de informatie van de heren uiteen gezet:
- Andromeda speelt zich in een sterrencluster, Heleus genaamd. Net als bij de originele trilogie kun je door dit cluster reizen door navigatie die sneller is dan het licht. De vrij te verkennen planeten zijn groot en vol met verhalen, karakters, combat en activiteiten. Het is dan ook niet gek dat we hier veel missies, hubs en loyaliteitsmissies aantreffen.
- Naast hun romances zijn er ook qua dialogen verschillen tussen Sara en Scott Ryder. Het team heeft getracht meer te doen dan enkel geslachtsklonen van elkaar te maken.
- De opties binnen de romantiek zijn niet gelimiteerd tot je squad. Er zijn een aantal potentiële partners die zich niet in je squad bevinden. Frazier geeft zelfs aan dat enkele van zijn favoriete romances zich buiten je squad om bevinden, waardoor er dus minstens twee zijn.
- Eenmaal het spel uitgespeeld? Dan kun je meermaals met een New Game+ aan de slag gaan. Je behoudt het karakter maar de vijanden zullen moeilijker worden. Hoe sterk ze zijn is gebaseerd op je level en niet op het aantal maal dat je New Game+ bent gestart.
- Zowel de speler als je teamgenoten kunnen in level blijven stijgen tot ze alle mogelijke punten in de verschillende categorieën hebben vergeven. De teamgenoten zijn hier eerder klaar mee dan Ryder, maar BioWare verwacht nog altijd dat je dit punt niet bereikt hebt voordat de gemiddelde speler bij diens "endgame" zit. Gesproken over deze teamgenoten; zij stijgen ook passief in level, dus zelfs als je ze niet meeneemt op een missie.
- Je kunt je 'life support' verbeteren, maar niet tot het punt dat je compleet immuun bent voor de gevaren die planeten te bieden heet. Wel zijn er 'andere manieren' om met deze gevaren om te gaan.
- Eerder werden aanpassingsopties getoond voor je armor binnen de multiplayer, we leren nu dat dit voor de singleplayer niet anders zal zijn. Wil je niet zelf sleutelen aan de mogelijkheden dat is hier ook een automatische optie voor, waardoor verschillende onderdelen automatisch bij elkaar worden gebracht. Het merendeel van de armor is onderverdeeld in helmen, armen, borst en benen. Er zijn 'full body suits' die verschillende onderdelen samenbrengen tot één geheel, maar zelfs dan kun je de kleuren en patronen aanpassen.
- Wanneer je een controller in de PC versie gebruikt kun je een aim-assist aanzetten maar dit is geen verplichting.
- Als laatste zien we nog een screenshot van de multiplayer. We zien een Turian karakter en een blik op zijn bonusstatistieken.

|